6 Temmuz 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

6 Temmuz 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

Günlerin getirdiği Yurttan Seyahatlar Geçen hafta içinde Çek Hava Yolla- rına alt bir uçak Ankara ve İstanbul gazetecilerinden müteşekkil bir grubu Türkiyeye getirdi. Çek Hava Yol- larının işletmeye açtığı Ankara - Prag uçak seferleri dolayısıyla tertiplediği bu ziyarete 20 gazete temsil- cisi iştirak etmişti. İçlerinde (o Başbakan Yardımcısı Hasan Dinçer ve Devlet Bakanı Necmi Öktenin de bir lunduğu grup Prag'da son derece dostane karşılandı ve izaz, ikram gördü. Gazeteciler, Prag'da misafir edildiler, şehir gezdiril- di. Çek Büyük Elçisi ise devamlı olarak (misafirlerle meşgul oldu. Bundan böyle Çek Hava Yolları Türk Hava Yollan ile yaptığı bir işbirliği ile muntazam ha- va seferlerine başlayacaktır. Muhakkak ki beş gün- lük seyahatten geride kalan son derece iyi dostluk niş- leri olmuştur. Plân — Son iki hafta içinde Millet Meclisinde en faz- la yorulan üyeler Plan Karma Komisyonu üyeleri oldu. Plânın tatbikatıyla ilgili, Hükümet tarafından bir müd- det evvel -kısa bir müddet evvel- Meclise sevkedilen İktisadi Devlet Teşekkülleri Reorganizasyon Kanonu- nun son rötuşlarım bitirdi ve hazır tele getirdi. 5 Yıllık Kalkınma Planıyla yakmen ilgili olan ve devlet varidatına en azından 300-400 milyon liralık bir fazlalık sağlayacak olan kanun tasarısı Meclisin tatili- ni müteakip Genel Kurula gelecektir. İktisadi o Devlet Kanun tasarısı, İç dm esse sının kanunlaşmasıyla giderilecektir. Tasarı büyük çap- ta yenilikleri ihtiva etmektedir. Borsalar — Odalar Birliği Türkiyede şimdiye kadar mevcut olmaya» bir borsa kurma hazırlığındadır. Yeni Borsa "Hayvan Borsası" olacaktır. Hayvan Borsasının kuruluş hazırlığına başlanmıştır. Bu konuda Amerikan Yardım Kurulunun Odalar Birliğine iktisaden yardımı olacak ve borsanın kuruluşuyla ilgili finansman bu Kurul tarafından yapılacaktır. Odalar Birliğiyle (o Amerikan Yardım Heyeti arasında anlaşmazlık mevcuttur. AD Borsanın transit merkezlerinden birinde (o kurulmasını AKİS/4 Akisler istemektedir. Ancak Erzurum Senatör ve milletvekille- rinin devamlı talebi Odalar Birliğini (oBorsanın Erzu- rumda kurulması gibi bir yola götürmektedir. AlD teş- kilatı bunun rantabl olamadığını ve Devletin ziyana gireceğini belirtmektedirler. Diplomasi — Bu haftanın ortasında Rusyanın An- karadaki Büyük Elçisi Rijofun Başbakan İsmet İnö- nüyü ziyaret etmesi ve yanında birbucuk saat kalma- sı Ankaralının siyaset çevrelerinde (o akisler uyandırdı. Üstelik Rijof Moskovadan geliyordu ve Krutçefle, Tür- kiyenin meselelerini görüşmüştü. Krutçef Türk Parlâ- mento Heyetini de kabul etmişti ve umumi hasbihal- den sonra Heyet Başkanı Suat Hayri Ürgüplüyü ayrı- ca alakoymuş, onunla yalnız konuşmuştu. Rijof bu ko- nuşmada da hazır bulunmuştu. Rusyanın hâkimi konuş- ma sırasında, umumi mahiyette, Türkiyeyle dostluk kurmak istediklerini, Türkiyeye çok yardım edebilecek- lerini, Türkiyenin bir Batı İttifakı Üyesi vasfım kabul ettiklerini söylemişti. Ürgüplü dönüşünde, tabii bu bil- giyi Hükümet Başkanına vermişti. Bütün bunların bilinmesi, konuşmanın etrafında örgüler örülmesimi hem teşvik etti, hem kolaylaştırdı. Tabii herkes, bu yardım meselesini ön plânda gördü. Büyük Elçi Başbakanlıktan çıkarken etrafını gazeteci- ler sardı, bir yardım teklifinin bahis konusu olup ol- madığı kendisinden soruldu. Rijof, bunun Başbakandan öğrenilmesini tavsiye etti. Gazeteciler İnönüyü daha büyük tehalükle bekle- meye koyuldular. Başbakan otomobiline binerken so- rulan bu sual üzerine güldü ve su cevabı verdi: " — Yok canım! Nereden çıkarıyorsunuz, bunları ?" İşin aslı şudur ki, görüşme Dışişleri kanalı vasıta- sıyla Rus Büyük Elçisi tarafından istenmiştir, Hatta Başbakan "Ne kadar müddet görüşmek istiyor?" di- ye sordurmuştur. Rijof Başbakana, Parlamento Heye- timizin Rusya seyehati hakkında izahat vermiş ve Hü- kümetinin Türkiyeye beslediği iyi hisleri anlatmış, dost- luk kurmak istediğini söylemiş, "bir şeyler yapılması" nın ne kadar arzulandığını anlatmıştır. Bu arada, Krut- çefe atfen de sözler söylemiştir. İnönü Rus Büyük Elçisine, Parlâmento Heyetimi- zin Rusyada gördüğü sıcak alaka ve misafirperverlik-