6 Temmuz 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

6 Temmuz 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

cin Bakanlar Kuruluna incelenmek üzere sevkedilmiş olan Kararname taslağının ilk şekline, bir göz atmak gerekir, O tasarı Bakanlar Kurulun- da tam bir kuşa çevrilmiş, özellikle buna ekli cetveldeki gündelik sınır- ları Maliye Bakanı tarafından yük- sek bulunarak adamakıllı "kırpılmış- tı". Oysa ki Beş Yıllık Plânın uygu- lanması herşeyden -hatta paradan bile- önce yeter sayıda ve kalitede teknik elemanın Devlet teşkilâtı kad- rolarında görev almasıyla kabil o- lacaktır (o (Bak: AKİS Sayı: 463). Gerçekte ise, özellikle Anadolunun çeşitli yerlerinde Plân gereğince yü- rütülmesi gereken inşaatları kontrol etmek üzere gönderilecek teknik ele- man bulabilmek, eldeki ücret siste- mi yüzünden, ,imkânsızlaşmaktadır. Bu basit gerçeği idrak edemeyenle- rin çoğunlukta bulunduğu komisyon- larda kararname tasarısı nasıl ku- şa çevrildiyse şimdi de Devlet teş- kilâtını eldeki hayrattan da mahrum etmek sonucunu doğuracak bazı te- şebbüslere girişilmiş, ancak aynı id- raki az kişiler bunun -yani Resmi Gazetede yayınlanmış bir kararna- meyi yorumlama yetkisinin- sorum- luluğunu kendi üzerlerine almaktan çekindikleri için konuyu bir kez de sunmağı. uygun (o gör- müşlerdir Bu amaçla Kararnamenin lanma şekli hakkındaki yazılı olarak geçen uma Sabahı Başbakanlığa geldi. Şimdi Türkiye- de bütün teknik elemanlar tecrübeli devlet adamının Plânın yürürlüğünü ve akibetini tayin edecek kararını merakla beklemektedirler. Bu kara- ln sonucunda tam beş yıldanberi teknik 'personel arasında yaratılmış olan eski huzursuzluklar yine eski- si gibi sürüp gidecek, o dairelerden iktisadi devlet teşekküllerine ve O- radan leman Yoksa süresi dır? uygu- bir yorum mesele hiç değilse bu Plân için çözümlenmiş olacak mı- Trafik Kazalar ve ötesi (Çımartesiyi pazara bağlayan gece saat 1.30'dan sonra Tarabyada belki de haftanın en elim o hâdisesi cereyan etti. Hızır Güler adında bir şahıs, Tarabyanın karanlık suların- r, kendini kaybetmiş bir vasiyette,Bo- YURTTA OLUP BİTENLER Korkunç bir trafik kazası Bile bile ölüme gidenler gazın karanlık derin sularında can veren eşi ve kızının peşinden Balta- limanı hastahanesine kadar gitti ve sabaha kadar, kaybettiği iki sevgili varlığının yanından ayrılmadı, O ge- ce yanıp kavrulan sadece Güler ai- lesi değildi. Denize uçan otomobilin sahibi Fuat Gürsan ve kardeşi Tür- kân Gürsan da, otomobilde bulunan Gülsen Güler ve. Fahriye Güler gibi Boğaziçinin karanlık sularında can- larım vererek geride yakınlarını acı içinde bıraktılar. Cumartesini pazara bağlıyan ge- ce Tarabyada cereyan eden hadise İs- tanbulda sık sık rastlanan olaylardan bir tanesidir. Tarabya yokuşundan i- nen bir otomobil virajı oalamıyarak denize uçmuş ve içindekiler boğula- rak ölmüşlerdi. Boğaza uçan, devri- len, çarpışan otomobiller ve bu kaza- lar neticesinde bir, iki veya daha fazla insanın ölmesi İstanbul haya- tında sık sık rastlanın olaylardan- dır. Gazetelerde büyük (o puntolarla yer atan trafik kazaları, bir çok ai- le ocağını söndürmüş, bir çoğunu de- rin acılar içinde bırakarak neşesini keyfini kaçırmıştır. Gün geçmez ki bir İstanbullu bir yakınının veya o- nun akrabasının trafik- kazasında kurban gittiğini duymasın. Bundan bir iki ay önce annelerini ve kardeş- lerini kaybeden Kazovo fabrikaları sahipleri Somuncu ailesi, esini kay- beden İzzet Şefizade hâlâ derin acı- lar içindedirler Artık, bir facia haline gelen tra- fik kazalarının sebepleri iki grupta toplanmaktadır. Bunlardan bir tane- si trafik düzenini kuracak, kaza ol- maması için tedbir alacak,, muraka- be edecek trafik görevlileridir. Di- bili kullanan şoför, zanın oluşuna sizlik ve tedbirsizlikle tesir eden kim- selerdir. Trafik her şeyden önce özel ihti- sas gerektiren ilmi bir konudur. Av- a ve Amerikada trafik meselesi- ni halletmek kazaları önlemek için uzmanlar yetiştirilmekte; geniş bir personel kadrosu kurularak bu iş rasyonel bir şekilde organize edil- mektedir: Trafik kazalarının önlen- mesi için Hükümetin görevlendirdi- gi şahısların aldığı tedbirler, vasıta- ların geliş ve gidişlerini kaza olmı- yacak şekilde tanzim etmek, yolla- ra muhtemel tehlikeler için (ihbar levhaları koymak ve bunların'en üs- tünde amansız bir murakabe esası- na dayanmaktadır. Amerika ve Av- rupada trafik kontrol ekipleri vası- taların peşini bırakmamakta, sürat yapan, nizamlara uymayan a- raba sürücüleri, için hiç bir müsa- maha tanımamaktadır. Dertli şehir: İstanbul Türkiye ve bilhassa trafik kazaları- nın en çok olduğu İstanbulda tra- fik işlerini-yürüten, düzeni ve mura- kabeyi yapan Emniyet Müdürlüğüne AKİS/19