6 Temmuz 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 24

6 Temmuz 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 24

DÜNYADA OLUP BİTENLER ingiltere Dillerdeki sual "21 yaşındaki bir aşifte, Büyük Bri- tanya Başbakanını yerinden ede- cek midir?" Bugün, Profumo Hadisesinin sete tarafı dünya basınında geniş yer tu- tarken ve gazeteler şehveti tahrik eden Aynalı Odalar hikâyesinin bü- tün tafsilatıyla dolup boşalırken Londra siyasi çevrelerinin üzerinde durdukları mesele budur. Gerçi yaş- lı ve olgun Başbakan Macmillan A- vam Kamarasındaki savaştan mu- zaffer çıkmış, güven oyunu hayli ko- laylıkla almıştır. Ama beyaz saçla- rı üzerinde esen fırtınanın henüz din- mediği ve isin bitmediği açıktır. In- gilterenin en ciddi yayın organları ve tefsircileri bu hafta bu Konuyu işlemekle meşguldürler. Herkesin bildiği, İngilterenin bir seçim arefesinde bulunduğu ve Mu- hafazakârların toprak kaybetmekte olduğudur. Bir uzun süredir İşçiler helmen bütün ara seçimlerini kazan makta, Muhafazakârların elinden yer kapmaktadırlar. Gerçi Avam Kamarasında iki partinin kuvvetleri arasındaki fark o kadar büyüktür ki ara seçimleri yoluyla bir iktidar de- ğişmesi bahis konusu değildir. Ama, şimdi Wilson'un daha dinamik ve a- kıllı idaresine geçmiş İşçilerin başa- rlan memleketin siyasi havasına ge niş ölçüde tesir etmektedir. Pek çok İngiliz ve yabancı müşahit için İşçi Partisi, yarının İktidar Partisidir. Christian Keeler Bir çift göz için! Ama, ne göz! İngilterede seçimler, usulen önü- müzdeki sene yapılacaktır. Ancak İn- gilterede pek az dönem, sonuna ka- dar sürmüştür. İktidardaki partiler, kendileri için en elverişli gördükleri zamanda yeni seçimlere gitmişlerdir. Profumo Hâdisesi, bugün için Mu- hafazakârlara böyle bir avantaj sağ- lamamaktadır. Ama hâdisenin istis- marı bu çapta devam ederse, Muha- fazakârların zararlarım kapatıp kâ- ra geçmeleri hiç kimseyi şaşırtma- yacaktır. Zira her konunun istisma- rında mübalâğa, ona ters istikamet- ler verdirmeye muktedirdir. Geçenlerde Macmillan'in "Seçim- lere partimin başında gireceğim (ve onu başarıya ulaştıracağım" tarzın- daki meydan okuması, duruma bir ışık tuttu. Bugün için görülen şudur: Muhafazakâr Parti yeni o seçimlere Başbakan Macmillan'ın İdaresinde gi- recektir. Parti iktidarı muhafaza e- derse yaşlı Başbakan bir kısa süre mevkiini muhafaza ' edecek, ondan sonra normal yoldan iktidar devr-i teslimi parti içinde yapılacaktır. O takdirde Başbakan adayı olarak en kuvvetli, durumda itidalli ve basiret- li, olgun Butler görünecektir. Muhafazakârlar seçimleri kaybet- tikleri takdirde, eski parti bir silki- nişten sonra yeni teşrii döneme gi- recektir. Mağlübiyet, yaşlı neslin de hezimeti mânası taşıyacağından par- ti içinde iktidar devr-i tesliminde Butler o kadar şanslı bulunmayacak, Proumo ve eşi Valerie Hobson - Dr. Ward Üçlü familya AKİS/24