6 Temmuz 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

6 Temmuz 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

YURTTA OLUP BİTENLER m elleri arasına aldı. Bir müddet ko- nuşan partili arkadaşını öylece din- ledi. Gözleri faltaşı gibi açılmış, yü- zünde büyücek bir hayretin izleri be- lirmişti. Kımıldamadan bir müddet söylenenleri dinledi. Sonra yerinden, soğukkanlılığını kaybederek o kalktı ve salonu terketti. Aynı anda Devlet bakanı Raif Aybar şaşkınlıkla kür- süden söylenenlere kulak (kabarttı. Hareketlerinden anlaşıldığına göre duyduklarındano da büyük bir hay- rete uğramıştı. O da bir müddet söy- nenenleri dinledi, sonra salonu terke- lerek koridorun bir köşesinde yığı- lırcasına kendisini bir iskemleye bı- raktı. Grup Başkan Vekili Esat Kemal Aybara gelince, ellerini iki ana açmış "Ne bileyim, oanlama- dım"'demek ister gibi arkadaşları- ma mahzun mahzun bakıyordu. Bu- jin bunlar olurken kürsüdeki Y.T.P. li politikacı hiç birşey yokmuş gibi özlerine devam- ediyor, yazılı aut- unu ara sıra tekliyerek okuyordu. Olay bu Salı Millet Meclisinin Ge- el Kurulunda cereyan etti. Konu Mahalli Seçimlerle ilgiliydi. Dört ay kanun tasarısının müzakerelerine başlanmış. Grup sözcüleri bu hususta partilerinin görüşlerini belirtiyorlar- dı. Olayın cereyan ettiği sırada kür- süde Y.T.P. sözcüsü (Nizamettin Türkmen -eski Ticaret Baltanı Hay- rettin Erkmenin kardeşidir- bulunu- A. Naili Erdem AKİS/12 yordu. Nizamettin Erkmen bir nevi partisinin Ogörüşünü belirtiyordu. Hayretlere sebep işte bu "bir nevi" görüştü. Zira Erkmenin söyledikle- riyle Y.T.P. Meclis Grupunun res- mi görüşü arasında yakın uzak- bir ilği bulunmamaktaydı. Hatip Grupta savunduğu ve bir ara Grupun ço- gunluğuna kabul ettirir gibi olduğu a görüşünü pervasızca okumak- taydı. rkmenin, mahalli seçimlerle il- gili kanun tasarılarının bir noktasın- da partisinin resmi görüşüyle büyük bir ayrılığı bulunmaktaydı. o Giresun milletvekili Mahalli İdarelerin seçim- lerinin Belediye Başkanları gibi ço- gunluk sistemliyle yapılmasını arzu- luyordu! Savaşın tarihçesi B- çekişme Y.T.P. içinde bir haa evvel başladı. £ Perşembe gün toplanan Y.T.P. Genel İdare Kürulu Mahalli Seçimlerle ilgili kanun tasa- rıları, konusunda tartışmaya oturdu. O gün hava İçişleri (Komisyonunun vardığı karar dilayısıyla biraz bula- nıktı. Zira Seçim Kanunları . İçişleri Komisyonunda Hükümet Tasarısının hilâfına bir küçük değişikliğe uğra- mıştı. Komisyon 8 Y.T.P. - A.P. mil- letvekilinin oyuyla İl Genel Meclisi seçimlerinin çoğunluk sistemiyle uy- gulanmasına karar yenmişti. Ancak çoğunluk, Komisyon Başkanı Osman Sabri Adalın "tarafsızlık" iddiası sa- yesinde temin edilebilmiş, Y.T.P. . A. P. koalisyonu hükmün değişmesine sebep olmuştu. Bu macera T. Genel İdare Kurulunda Nizamettin Erkmen ve arkasındakilerin tartış- malarında mesnet teşkil etti. Bu grup II Genel Meclislerinin çoğunluk sistemiyle seçilmesinde ısrar etti. A. P. nin kendilerini destekliyecekleri- ni ileri sürdü. Ama Genel Kurulda tam manasıyla bir zafer kazanama- dı. İşi Grupa bıraktı. Haftanın başında Y.T.P. Grupu toplandığında Erkmen ekibi adama kılı o kuvvetlenmişti. Kulis senatörler arasında yapıldı. Senatör- lüklerin kazanlıdığı vilâyetlerde İl Genel Meclisi seçimlerinin çoğunluk sistemiyle kazanılacağı oOve bunun Genel Seçimlerde büyük rol oynıya- cağı iddia edilmekteydi. Senatörle- rin hemen hemen bütünü bu fikri desteklemekteydi. Sabahattin Orhon. Selâhattin Adalı, bunların yanında Alacan Grupuna karşı olan milletve- killeri bir araya geldi ve Grupa bir ara tamamiyle hâkim olundu. Pazar- tesi günü saat 13 de Y.T.P. dağılınca pek çok Y.T.P. li vekili ve senatörün yüzünde muzip tebessüm vardı! Her yol Romaya.. .T.P. li ocak başkanlarının patır- tısı pek fazla sürmedi. Öyle ki, bu defaki balon şişmeden söndü. Çar- şamba günü Alican,. Grupu tekrir-! müzakere talebiyle topladı. Bir gün önce Hükümette mesele enine boyu- na konuşulmuş, Y.T.P. li Bakanlar da hayretlerini, ifade etmişler, Gru- pu ikna edeceklerini o bildirmişlerdi. Sözü evvelâ Alican aldı. o Meseleyi baştan sona izah etti. Sonucu 'iki noktada bağladı. Evvelâ Y.T.P. Tü- züğü 45. maddesiyle nisbi seçim sis- temini prensip olarak kabul etmişti. Saniyen, Y.T.P. nin yaşaması için nisbi sisteme "gıda olarak" ihtiya- cı vardı. Bütün bunların dışında bir nok- ta kalıyordu. Erkmenin bir gün ön- ceki konuşmasının düzeltilmesi Erk- men durumu söyle izah etti: Kendisi İçişleri Komisyonunda, çoğunluk sis- temi üzerinde konuşmuştu. Bunun aksini söyliyemezdi. Hele şimdi çı- kıp, bir gün evvel söylediklerinin ak- sini hiç mi hiç ifade edemezdi. Tartışmalar -buna tartışma bite denemez, zira Alicana itiraz eden çık- madı- kısa sürdü. Oylamada sadece üç kişi menfi oy verdi. Bu da derece enteresan bir noktadır. Çün- kü Alicansız münakaşalarda, çoğun- Esat Kemal Aybar Sürpriz