6 Temmuz 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

6 Temmuz 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

YURTTA OLUP BİTENLER idare Giderilemeyen huzursuzluk çe haftanın sonunda bir akşam üstü Bayındırlık Bakanlığının müsteşarlık makamında bir toplantı yapıldı. Bir süredenberi birbirini ko- valayan bu toplantıların amacı, Ba- kanlık camiasında ve diğer yatırım yapan daire ve müesseselerin bün- yesindeki teknik personelin günde- liklerine yapılacak zam konusunun bir sonuca bağlanmasıydı. Ancak ge- çen Cuma akşamı yapılan bu toplan- tının diğerlerinden farkı vardı. Bu öncekilerinin bir tepkisini açığa vur- mak amacıyla Bakanlık teşkilâtında mur "temsilcileri" lüzumundan faz- la aşağıdan aldılar, gerçek durumu ve realiteleri iyi açıklayamadılar. Bu yüzden beklenen etki sağlanamadı. Oysa ki durum müsteşar yardımcısı- na aksettirildiğinden bile çok daha gergin, hattâ eninde sonunda Beş Yılık Kalkınma Plânının adamakıllı aksamasına sebep olabilecek okadar naziktir. Aslında herşey yayınlanmış olan Kararnamenin bir türlü uygulanma- masından ileri gelmektedir. Son mad desinde açıkça "bu kararname ya- yınlandığı tarihte yürürlüğe denilmekteyse de yayınlandığı sıra- larda ilgili bakanlık ve teşekküller- Bayındırlık Bakanlığı Ucuz etin yahnisi çalışan mühendis ve mimarların tem- silcilerinin talebi üzerine (o müsteşar muavini Serbülent Bingöl tarafından tertiplenmişti. Toplantıda özellikle Bakanlar Ku- rulu tarafından Mayıs ayı başların- da kararlaştırılan, ancak Resmi Ga- zetede yayınlanması için 22 Mayısa kadar beklenilmesi gereken, Teknik Personel gündelikleri hakkındaki es- ki kararnameyi değiştiren yeni ka- rarnamenin uygulanma şekli üzerin- de tartışıldı. Görüşmenin pek verim- li ve yararlı olduğu söylenemez-. Çün- kü Serbülent Bingöl yüksek perde- den konuştu, fikirlerinde ısrar etti. Üstelik, toplantıya katılan hepsi me- AKİS/18 deki idareci omakamlar ve personel servisleri rehavet uykusundan henüz uyanmamış oldukları için hiçbir dai- re teknik personelini kararname ya- yınlanır yayınlanmaz yeni duruma intibak ettirecek imkâna sahip bu- lunmuyordu. İkinci sebep bazı çev- relerin -bunlar daha çok Bayındırlık Bakanlığı camiası içinde toplanmış- lardır- Kararnamenin bir ortaokul öğrencisinin anlayabileceği basitlik" te yazılmış olan maddelerine asıl amaçla ilişiği bulunmayan bir takım anlamlar atfederek kendiliklerinden keyfi değişiklikler yapma O arzuları- dır. Sebep ne olursa olsun tam üç yıl- girer” danberi beklenen, fakat bir türlü gerçekleşmeyen "zam"lan alamayan- ların, kendilerini hergün yükselen pi- yasa şartlarına uydurabilmek üzere, çektikleri sıkıntının artık son kerte- sine erişmiş oluşu gerginliği çok art- tırmıştır. Diğer taraftan Bayındırlık Bakanlığına son yıllarda arız olan ve ücretlerin -bordrolara "idareci makamlar" işgal eden kodamanların da konulması, buna Sayıştayın her defasında itiraz etmesi, rağ bilmek amacıyla bordroya katmaları için maaş temetlerine baskı yapmakta devam etmeleri yüzünden- her ayın son gü- nü değil, ancak bir sonraki ayın or- talarında ödenmesi memnuniyetsizli- ği azamisine eriştirmiştir. Nitekim Haziran ayının başında ödenmesi gereken gündelik bordro- ları yine ayın üçüne kadar ödenme- yince dördüncü gün Yapı ve İmar İş- lerindeki mühendis ve mimarlar iş- lerini sessizce bırakarak daireyi ter- kettiler. Bu bir "grev" o sayılmağa çalışıldı. . Araştırmalar ve soruştur- malar yapıldı, ama ortaya şaşılacak bir gerçek çıktı: Teknik elemanlar kimsenin teşvikiyle değil, sırf ken- diliklerinden işe gelmemişlerdi. Haf- ta içinde ısrarla dolaşan söylentile- e göre, son çıkan kararname yuka- rıda belirttiğimiz gibi, "hükmü ka- ile uygulanmağa kalkışı- lacak olursa bu kez bakanlık camia- sındaki binlerce' teknik elemanın bu şekildieki pasif hareketlerle yetinme- deki boşlukları doldurmak üzere gö- revlerinden toptan ayrılacaklarına muhakkak nazarıyla bakılmaktadır. Aksayan yönler jsin neresi aksamaktadır? Bu soru- nun tam karşılığını verebilmek i- DANS PLAKLARI Caharles Anmavour — Anar © — Dalida — Dario Morena — BOW X- ZAM — Sürita Muntiaj — Pat Bone — ENRİCO Machias — NİNO da MURCİA — Bu meşhur İsimlerin hepsini mağszanınla dinliyebilirsini, Gür Tic, Ltd. Şt. Bankalar Cad. İ4 'Tel; 2idine Kir 345)