6 Temmuz 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

6 Temmuz 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

AKİS HAFTALIK AKTÜALİTE MECMUASI Yıl: 10 6 Temmuz 1968 Sayı: 471 Cilt: XXVII YURTTA OLUP BİTENLER Millet Barometrenin ibresi hi, ve golcüyle meşgul bir memle- ket! Bu haftada, Türkiyenin gösterdiği manzara budur, İngiltere "Profumo Hâdisesi" ile (o çalkalanır, Amerikada "Zenci İşi" kriz içinde bulunur, Fransada "General de Ga- z Atlantik Kuvvetlerinden, çekilip a- lınmasıyla yeniden dillerde (o dolaşır ve İtalya bir Azınlık Hükümetinin idaresinde istikrarsızlık tehlikesiyle karşı karşıya bulunurken Türkiye Ortak Pazara girme dâvasını da hal- Busun önemi Oo büyüktür. Ancak bu önemi, müsbet neticenin akisleriyle anlamak kabil değildir. Şimdi gözlerinizi okapayınız ve Ortak Pazar bizi reddetmiş olsaydı iyiniyetlisinden kötüniyetlisine, ko- münistinden faşistine, aydınından ka- rasına kimlerin neler yazacaklarını bir düşününüz. Unutmamak lâzım- dır ki çok kalem böyle bir ihtimal i- çin bilenmiştir. Çok dil, Parlâmento- da buna hazırlanmıştır. (o Bunların hepsi, Turhan Feyzioğlu müjdeyi verdisinde dut yemiş bülbüle dön- müşlerdir. Aslında, geniş bir kalble düşünül- düğü takdirde bir Demokraside hu- nun şaşılacak tarafı yoktur. o Yani muhalif olan, hattâ işler daha iyi gitsin isteyen ve mersiye mi söyleyecektir? n olursa yahut hissi pan "Camım, bir aferin dernek gerekmez mi?" di- ye sorabilir. Bunun cevabı, kesin bir hayırdır. Gerekmez. Gerekmediği i- çin de iş başındaki kimseler obunu beklememeli, gelmeyince hayal ta- rikliğine uğramamalıdır. Eğer bunun aksi doğru olsaydı hiç iyi iktidarlar yıpranır mıydı? Her iktidarın, nin ve kötüsünün zamanla mutlaka ısınması böyle obir mükellefiyetin demokratik sistemde bulunmaması- nın neticesidir. Ortak Pazara gire- meseydin karşına geçip sana söyle- mediğini bırakmayacak olanın o bu- nun bile "Canım, şöyle olsaydı da AKİS/6 İsmet İnönü Bir kuvvet anlayışı böyle olsaydı da,. Ooo, yirmibir se- ne sonra üyeliğimiz kesinleşecek" tar- zında bin dereden su getirmeye ça- lışması tamamile normaldir ve her- kesin hakkıdır. Bundan dolayıdır ki Demokrasi, herkesten çok İktidardan olgunluk bekler. Sen iktidardasın. Seni tuşla- yacaklardır. Sana, seçimlerde millet, eğer seni beğenirse "Allah razı ol' sun!'"u oyuyla diyecektir. Ama On- dan önce, "gen kaile, ben oturayım" adındaki demokratik oyunun partner- leri sadece şikâyet, tenkid, tariz söy- leyeceklerdir. Bu, şüphesiz ki bir alışkanlıktır. Ama kendini buna alıştıranın bugün nerede, aktırmak istemeyenin ise nerede olduğu bir hatırlanacak olur- sa akıllı davranışın hangisi (olduğu kolaylıkla meydana çıkar. Türkiyeyi "İşi ve gücüyle meşgul bir memleket" halinde kim tutarsa, bu millet ona bağlanacaktır. o Son haftalar bunun delilleriyle (doludur ve güzle görülen rahatlık "Kuvvetli Hükümet"in ne menem hükümet ol- duğunun daha iyi anlaşılmasının ne- ticesidir, Yüce Divan Kurt Masalı Yâcivert gabardin ceketi içinde bir hayli yalnız kalan orta boylu, es- mer tenli adam yerinden yavaşça doğrularak bir kaç kere -öksürdük- ten sonra ağlamaklı bir sesle; " kararname bana üç yıl önce bildirilmiştir. Üç senedir eksik olduğundan bahsedilen imzalar o ta- mamlanamamıştır. Korkarım ki bir Uç sene daha bu imzalar için vakit geçirilecektir. Korkunç bir itham karşısındayız. Bir an evvel bu dâva neticeye bağlanmalıdır. On yıl mem- lekete hizmet ettikten sonra bu kor- kunç şaibenin altında kaldık! Biran evvel bu dâva neticelensin. Ben bu- nu istirham ediyorum" dedi. Olay, geride bıraktığımla hafta- nın başlarında Salı günü (Anayasa Mahkemesi toplantı salonunda geçti. Orta boylu, esmer tenli adam DP iktidarının ünlü İsletmeler milyoner Samet Ağaoğluydu. oğlunun bu sözleri salonda gülüş- melere sebep oldu. Zira bahis konu- su dâva meşhur Kromit yolsuzlu- yuydu ve yıllardır fısıltıları devam eden bu mesele ile ilgili olarak A- ğaoğlunun gayretkeşliği kararname- de belirtilmekteydi. Borcu, sermaye- sini çoktan anmış bir şirkete 6 mil- lira tutarında kredi açılmış ve şim- diye kadar bir eşi daha görülmemiş olan bu yolsuzluğa dördü bakan ol- mak üzere -Bakansıs da bu is yü- rütülemez ya... birçok D.P. kodama- nının adı karışmıştı. Mesele 27 Ma- yısı müteakip Yüksek Soruşturma Kurulunca ele alınmış ve Yüksek A-