6 Temmuz 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 5

6 Temmuz 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 5

Sovyet Büyük Elçisi N. Rijov Başbakanı ziyaretten dönüyor Dostane sohbetler ten dolayı Hükümetin teşekkürlerini bildirmiştir. Baş- bakan bunun, rus milletinin adet ve hususiyetleri ara- sında olduğunu belirtmiş, bu büyük millete karşı olan hayranlığını ifade etmiştir. İnönü Büyük Elçiye karşı son derece nazik'davranmış, fakat bir yardım konusu- nun açılması fırsatı konuşmada ortaya çıkmamıştır. Dünyadan Akisler Irak — Iraklı komşularımızın başları dertte görünü- yor. Rusya Iraka, Kasım devrinde pek cömert yardım- larda bulunmuştur. Tesisler kurmuş, malzeme ve mal göndermiş, teknisyenler vermiş, öğrenciler yetiştirmiş, orduyu silahla donatmıştır. Fakat şimdi, Bağdat Hü- kümetinin politikası değişince bu yardım birden kesil- miştir. Kasım devrinde kürtleri tutmayan (Moskova kürtlerin hâmisi kesilmiş ve rus silâhlarının "bu ma- sum ve milliyetçi kürtler"e karşı kullanılmasına müsa- ade etmeyeceği gibi buna tevessül olunduğu takdirde tedbir alacağını da haber vermiştir. Nitekim, yapılan- yardıma ait yedek parça sevkiyatı bıçakla kesilir gibi kesilmiştir. Bunda, yeni Irak Hükümetinin ıraklı komü- nistlere karşı olan tutumunun da' payı bulunduğu mıh hakkaktir. İşine geldiği zaman en tatlı dili kullanan ve kesesinin ağzını açan Rusya, bugün lIrakı bırakmış Yedek parça gelmez , olduğundan, Iraka , gönderi- len mal ve malzeme, aslında Irakı Rusyaya bağlamak- tadır ve bağlaması içindir. Mamafih, A.P. ajansına göre müşahitler Rusya- nın bu baskı teşebbüsünden sonra Irakı gene kendi saflarında tutmaya Oo çalışacakları kanaatindedirler. Moskova, memleketlerin iç politikaları yüzünden ken- dileriyle kötü kişi - olmamakta ve memleketin dünya e davranışlarına daha fazla OÖnem ver- tedir. Bunun misali içerde komünistlere (oOaman ir. ama dişarda nötralizmin şampiyonluğunu yapan Nasıra karışı Rusyânın tutumudur Suriye — Geçen Cuma günü Suriyede çok kimse, Ordunun iki hiabi-arasında bir çarpışma ve bir darbe teşebbüsü bekledi. Fakat, Nâsırcı bilinen General Ha- ririnin kuvvetleri görün- mektedirler ve kendi adamlarını kilit mevkilerine ge- tirmişler, Nâsırcı (o subayları temizlemişlerdir." Ama Milli Savunma Bakanı General Hariri, tâyin edildiği Washington askeri ataşeliğine gitmemekte ve taraftar- ları için teminat istemektedir. Generalin bir taratsız hükümet teşkili talebinden resmen Oo vazgeçtiği bilin- mektedir. Ama hiç şüphe edilmeyen bir başka nokta, Generalin, Baasın İma hançeri saplamak için en müsait anı beklediğidir. Her hailde her şey göstermektedir ki," Arap Fede- rasyonu bir defa daha suya, düşmüştür ve hülyanın su- dan çıkması kolay olmayacaktır," AKİS/5