17 Ağustos 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

17 Ağustos 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

YURTTA OLUP BİTENLER İnönüden sonra Hasan Dinçer söz aldı ve oldukça özlü, iyi bir konuşma yaptı. O da Alicanın tutumundan şi- kâyet etti. Muhtıra usülünün yadır- gandığını belirtti ve : — Biz de Koalisyona devam edi- yoruz. Ama Alicanın tutumunu tas- vip edemiyoruz" dedi. Alican dayanamadı ve : "— Bu da, bendim metodumdur" dedi. Alicanın "Benim metodum" dedi" ği, Muhtıra göndermesi idi. Cumhurbaşkanı Gürsel bir okere daha, memleketin içinde bulunduğu şartları izah etti ve sözlerini şöyle bağladı: "— Koalisyonu bozmanın âkibe- tinin ne olacağını tahmin ediyor mu- sunuz t" Bundan sonra hava yumuşadı. Her iki tarafında —CHP ve YTP— lider- ler seeviyesinde bir toplantı masına Zaten itirazı yoktu. Toplantı, Cuma sabahı için kararlaştırıldı. Bir başka cenah Hükümet seviyesinde bu tip temas- ar yapılırken AP'de eğlenceli hava lar çalınmaktaydı. AP Genel Kurma- yı; mahalli seçimlerle ilgili çalışma- sı sırasında Alican Muhtırası ile de ilgilenmeyi ihmal etmedi. Muhtıra ü- yeler tarafından gayriresmi olarak okundu, sonra hüküm verildi Bu hük- mü, Çarşamba günü, AP Genel İdare Kurulunun nüfuzlu adamı Vedat Ali Özkan ifade etti: "— Alican, mahalli seçimler are- fesinde oyun peşindedir. Yatırım yap- mak istiyor ama, nafile!.. Vedat Ali Özkan bundan sonra Ko- alisyonda bir çatlaklık beklemedikle- rini ifade etti ve şöyle© dedi: — Alican ve adamları koltuk bı- tan etmeyi pek iyi becerirler." YIP kanadına bu intiba intikal ettirildiğinde, YIP de AP den trans- fer Turhan Kapanlı şöyle dedi: — Ben AP'nin; içini dışını bili rim. Onlar bizi koltuk hırsıyla | it- ham edebilirler. Etsinler, varsınlar. Bu memleket hepimizindir. Xoalisyo- nun yaşaması devletin yaşaması ode- mektir. Bu, son şansımızdır, Bu şan- sı en iyi şekilde kullanmak için AP 'nin dedikodularına kulak asmaya- cağız". Ziya Müezzinoğlu Hesap makinesi bu mesele de götürülecek ve karar alınacaktır. AP 'li idarecilere göre YTP li Koalisyon bozulursa, AP Hü- kümette vazife almağa hazırdır! Liderler konuşması Hadise bu suretle, beklenildiği gibi tatlıya bağlanmış oldu. Aslında, Alicanın çıkışı bu, "Ah, alttan gelen tazyiki bir bilseniz!" sayhasının için- de saklıdır. Buna rağmen de iş bura- ya kadar getirilmeyebilirdi. Ama bu- rada da, Ekrem Alicanın bir takım komplekslerini aramak lâzımdır. Ali- can sanmaktadır ki meselâ "önemli Adam" 79 yaşındaki Başbakana sır- tını çevirip oturan adamdır, toplan- tlarda söz söyleyen memurları hak- layan adamdır, kimseye selâm ver- meyen adamdır, toplantıya geç gel- mek kabadayılığını gösteren adam- dır, görüşme zamanlarını kendisi ta- yin eden ademdir. Halbuki, bu çeşit kimselere "önemli Adam değil, “Fazla nazik olmayan adam" dendiği bilinmektedir ve böyle davranışlarnı bu çeşit kompleksleri hiç tedavi et- mediği, bilâkis körüklediği herkesin malümudur. Bu seferki otecrübenin gösterdiği, böyle davranışların insa- nı kontrpiyede bıraktığıdır. Alican Gürselin (o başkanlığındaki toplantıdan çıkınca Y.T.P. de bir ko- iisvon topladı. Komisyon. Liderler cektir. Toplantının Öderler seviyesin- de olması, önce Alicanâ kendisi tara- fından kazanılmış bir zafer gibi gel- di. Öyle ya, Başbakan Yardımcıları değil, liderler toplanıyordu ve Feyzi- oğlu parti lideri değildi. Ama top- lantıya her partiden iki kişinin işti- rak etmesi kararlaştırıldığında bu za- fer hayali de havaya uçtu. Zira C.H.P. İnönü ve Feyzioğlu tarafından tem- sil edilecektir. Zira konu, partilerin birbirleriyle değil, partili Bakanların ve Yardımcıların Hükümet içinde bir- birleriyle münasebetidir. Liderler toplantısında en ziyade şu husus fayda sağlayacaktır: Her- kes içini rahat rahat odökebilecek- tir! Bafti bu, ferahlık sağlasa-. plân iğneli fıçı vlet Plânlama Teşkilâtı (oMüste- lada söndürdükten sonra, kapıya doğ ru yürürken : "— Biz planlama olarak daima ideal olanı isteriz. Bu bakımdan ta- biidir ki bazı tenkitlerimiz o olacak- tır" dedi- Olay, içinde bulunduğumuz hafta- nın ortalarında Çarşamba günü Dev- let Plânlama Teşkilâtının ikinci ka- tındaki rahat gri koltuklarla döşen- miş — Bu koltuklar sık sık değişti- rilmekte Ve yerine yenileri konmak- tadır — geniş Müsteşarlık Makamın- da geçti. Müezzinoğl'unun sözleri ha- ten müzakereleri devam etmekte ci- lan 5 Yıllık Plânın 1963 ilk 6 ayak uygulama raporu ile ilgiliydi. Rapor daha önce Devlet Plânlama Teşkilâ- tında hazırlanmış ve haftanın obaş- larında Pazartesi günü Yüksek Plân- lama Kuruluna sunulmuştu. O gün sabah saat 10 da Başba- kan İsmet İnönünün başkanlığında toplanan kurul çalışmalarına Salı günü öğleye kadar devam etti. Bu arada ekonominin genel görünüşü, uy gulama alanları, yatırımlar ve bun- ların sektörler itibariyle dağılışı gibi konular üzerinde duruldu. Salı günü akşamüstü saat 5 ten itibaren de 1964 Yılı Programı ile ilgili çalış- malara başlandı. Devlet Plânlama Teşkilâtının ze- min katındaki geniş toplantı salo- nunda yapılan ve bir buçuk gün du- varcı eden müzakerelerin, ağırlık mer-