17 Ağustos 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

17 Ağustos 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

gelir, orada neden kalır? muz sıcağında Phalenon'a inen her yolca, memleketin döviz portföyü- ne birşeyler getiren adamdır o ve onu bekletmemek, güvensizlik gös- terip daha gümrük kapısında ne- şesini kaçırmamak lazımdır. Atina'da öğle güneşinin kızgın- lığım, deniz kıyısında şimdi o sıra terasında gçirdikten sonra, güneybatıya doğ- ru, 172 kilometre vaktaki Epidau- ros yolunu tuttuk. Korinthos, tan öteye, Argos körfezindeki Naupli- on'a varıncıya kadar Yunanistanın bu en bereketli topraklarında yol rist için gerekli kolaylıkların. Ati- na'dan öteye, bütün turistik ve ar- keolojik bölgelere kadar uzandığı- nı açıkça gösteriyor. Nauplion'da, 8500 nüfuslu bu şirin küçük kasa- bada, Epidauros Festivaline gelen- leri barındırmak için tam konfor- lu —hatta yüzme havuzlu— oteller yapılmış. oGönderildiğimiz o otelde yer yoktu, ama resepsiyon, kendi müşterisiymişiz gibi, bütün öteki otellerde bize yer aradı, bulunama- yınca da nazının geçtiği bir yerli müşterisini penceresiz bir arka o- daya alıp, bize binonun denize kar- şı, balkonlu odasını vermenin kola- yını buldu. Nauplion'dan Epidauros'a nan 20 kilometrelik asfalt, uza- temsil boyu, ne tepeye tırmanırken, ne de kıyıya dönerim — temsil süresince kendilerine ayrılan (otoparklarda bekleyen — o yüzlerce vasıta, en küçük bir karışıklığa, bir tıkanıklığa meydan vermeden, bir ışık nehri gibi, gecenin içinden akıp gidiyor. R ahatlığa gelince: bunun içinde gü- venlik ve temizlik 'taşta gelir Bunlar olmayınca rahata kavuşmak kolay değildir. Yunanistanda turist gece gündüz her yere, eski harabe- lerden dar sokak aralarındaki ta- vernalara kadar, girip o çıkabilir. Devlet yollarında arabasıyla oOkor- kusuz seyahat edebilir. Bölge böl- ge, adım başında karşılaştığı (o tu- rizm ve trafik polisi, benzin istas- dinlenme yerleri ve kafe- teryalar ona bu güveni vermeğe yetmektedir. Hydrea adasından dö- nüşte, saatte 86 mil yapan o küçük ekspres vapurlarından birini, uğra- dığımız Spetsal adasında kaçırmış- tık. Akşam üzeri bir başka vapur- la Tireye döndüğümüz zaman va- lizlerimizi, servisin Atina bürosun- da bıraktığımız gibi bulduk. Astir'- de, Sunion'a kadar uzanan turistik plajların en güzellerinden birinde, denize girerken, gazetelere (ogeçen köpek balığı olayını hatırlıyarak ürk müştük. Küçük küçük körfezler ü- zerindeki bütün bu plajların, O o- layın ertesi günü, çelik ağlar geri- lerek emniyet altına alındığım öğ- rendik yonları, Temizlik konusunda da bu plaj- lar örnek olarak gösterilebilir. Gi- riş ücretleri 2 lira ile 6 lira arasın- da değişen bu modem tesisler, sı- caktan bunalan turistlerle beraber teşkilâtı her müşterinin elbise ve çamaşırlarını branda bezinden yapılmış askılı küçük portatif (o gardroplar içinde muhafaza ediyor. Böylece paslı çi- viler ve budak deliklerinden eser görülmyen pırıl pırıl boyalı, beton bölmeli kabinlerde, çakıl mozaikli tertemiz parke sayesinde ayak yı- kamak için teneke leğenlerin etrafa dökülüp saçılarak getirilip götürül- mesine lüzum kalmadan, herkes beş dakikada soyunup giyinebiliyor. Temizlikten yana oteller de her turisti tatminedecek durumda Beş yılda sayısı (o dörtyüzü bulan Atina otelleri renk renk mermer- leri, fayansları, keten çarşaflı ya- takları ve çoğu soğuk hava veren modern tesisatıyla turizm dâvası- nın en önemli meselesini halletmiş- ler. Rahatlık konusunda döviz kor- ları, para bozdurma ve turistin aradığı, alışık olduğu şeyleri bula- bilmesi gibi meseleleri de komşula- rımız mükemmel halletmişler. Ati- na Bankalarından köşebaşındaki tütüncü dükkânlarına kadar her yerde, her saat dolar bozdurabilir- siniz- Doların değeri de her yerde 30 drahmiden ne bir santim aşağı. Lütfi AY e de bir santim yukarıdır. Turist sadece kaldığı otelin lokantasında, barında değil, bakkal dükkânların- da da dünyanın bütün içkilerini peynirlerini tütüncü dükkânlarında da erikan sigarasından Havana purosuna ve İngiliz tütününe ka- dar nikotinin bütün çeşitlerini bu- labiliyor. gerive ucuzluk kalıyor. o İndiğimiz yepyeni ve birinci sınıf turistik — banyolu, asansörlü, telefonlu, "air conditton'lu, restoranlı, barlı ve roof 'lu— otelde sabah kahvaltısı ve öğle yemeği dahil, iki kişilik oda üc- retinin 12 dolardan, yani 120 liradan İbaret olduğunu ve Atina mağazala- rındaki çeşitli ithal mallarının bizde- ki yerlilerinden pahalı olmadığım söy lersem, bu konuda da Yunanlı dostla- rımızın tutumlarını belirtmiş olacağı mı sanıyorum. Bedelsiz ithale ve dı şarıda kazanılmış büyük servetle- re dayanan bir serbest piyasa rekabe ti, Atinaya dünyanın en zengin piya salarından biri olmak fırsatını vermiş Bütün bunlara komşularımızın dünyasının hayranlığını Ööte- den beri çekmekte olan ata yadigârı antik eserleri, tarihi yerleri ve hara beleri, eski açıkhava tiyatrolarını ve müzelerini değerlendirmekte titizlik- le çalıştıklarını, bir Epidauros temsi line 17 bin seyirci, Atina içindeki Her bu yıl Margot Fontainele bale toplu rodus Atticus odeonunda verilen ve luğunu, von Kanayanla Viyana Filar olan — Atina Festivalinin her temsi- line 4 — 5 bin kişi bulmakta güçlük çekmediklerini, "Ses ve Işık" formü- lü içinde Akropolis harabelerini ge ce serinliğinde daha câzip bir ziya ret yeri haline getirmeyi bildikleri ni eklersem, turistin Atinaya neden geldiğini ve orada neden kaldığım yeteri kadar anlatmış olacağım. Komşularımızın beş, altı yıl gibi kısa bir zaman içinde gerçekleştirdik leri ve şimdiden yılda 100 milyon do- lar, döviz sağladığını söyledikleri bu turizm hamlesi bize cesaret vermeli dir. Ama, bu işin şuurlu, plânlı, sabırlı çalışmalara, yerinde kullanılacak u- çalışmalara yerinde o kullanılacak u- zun vadeli yatırım kredilerine ve çok ciddi bir turizm teşkilâtlanmasına bağ lı olduğunu da hiç akıldan çıkarmıya rak... AKİS/21