17 Ağustos 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

17 Ağustos 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

AKİS HAFTALIK AKTÜALİTE MECMUASI Yıl: 10 17 Ağustos 1963 Sayı : 477 Cilt: XXVII YURTTA OLUP BİTENLER Millet Hareketli günlerin arefesinde Hadisesi bol, hareketli, o çalkantılı, hatta heyecanlı bir Sonbahar, bu hafta milletin gözü önüne açılan u- fukta görülen manzaradır. Hadisesi bol, hareketli, çalkantılı, hatta he- yecanlı.. Ama, tehlikeli değil! Hadi- se bolluğu, 20—21 Mayıs macerasının hesabının görülmesi, dosyasının ka- patılması neticesidir. Hareket, Mec- lis çalışmaları sayesinde siyaset ha- yatında beklenilmelidir. . Çalkantı, çok muhtemelen Hükümette olacak- tır. Heyecana gelince... Onu seçimler verecektir. Mutlaka mahalli oseçim- ler. Fakat muhtemelen, büyük seçim- ler de... Hadiselerin ve hadiseleri ya- ratan kimselerin tutumlarının memle- leketi bir "erkene alınmış seçimler" istikametine ittiği teşhisi, bu mec- muanın okuyucuları hatırlayacaklar- dır, bu sütunlarda bundan çok Önce yapılmıştır. Şimdi çok şey bu teşhis- AKİS/6 Bir seçim mitingi "Kendinizi alıştırınız, beyler!" te bir hata değil, bir isabet olduğu intibaıı yaratmaktadır. 15 Mayıs 1961'in karışık, anaforlu, hisler ayak- ta havası içinde yapılan seçimlerin şimdi sükünetin geldiği, milletin bazı gerçekleri gördüğü ve ak koyun ile kara koyunun köprü başında anlaşıl- mış bulunduğu bir sırada tekrarlan- ması fazla karışık statükoya bir is- tikrar, sağlamlık ve kesinlik getire- cek gibi görünmektedir. Memleketi idare edenlerin ergeç bunu farkedip bu yola sapmaları kimşeyi şaşırtma- malıdır. Büyük seçimler, geçilmesi gereken bir zaruret olduğuna göre bu imtihanı milletçe şimdi verip ku- rulacak yeni statüye bakmak ve ona göre memleket hayatı için hareket hattın zamanında çizmek sadece fay- da getirecektir Ama, b imla biraz daha ge- çikse de mahalli seçimlerin önemini inkâr imkanı yoktur. Mahalli seçim- ler, şu kadar Belediye (o Başkanlığı ile bu kadar mahalli meclis üyeliği- nin su veya bu partiye gitmesiyle manâ kazanmayacaktır. Mahalli se- çimlerin önemi şu olacaktır: Baka- lım partilerin oy nisbetlerinde 15 E- kim 1961'den bu yana nasıl ve ne gibi bir değişiklik olmuştur! A.P. tıp- kı 15 Ekim için CHP. nin düşündü- gü — ve bulamadığı — gibi bir ekse- riyet ummaktadır. Hatta bu partinin en hayalci propaganda uzmanları bu ekseriyetin nisbetini yüzde 80 olarak tesbit bile etmişlerdir! Onların bu propagandasını memleketin sağlam kuvvetlerini yanlış istikametlere it- me sevdalıları almakta ve "Bakınız, görünüz memleketim. Yürür mü bu Demokrasi?" diye ters çareler gös- termektedirler. Gerçek nedir? Gerçek oy sandıkları açıldığında belli olacaktır. Büyük seçimin oy sandıkları veya mahalli seçimin oy sandıkları.. Bir tek şey katidir: Bir heyecan fırtınası ufukta beklemektedir. o Bu , o