17 Ağustos 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 13

17 Ağustos 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 13

rak alınması gereken, tedbirler kil etti. Özellikle evvelce tahakkuk edeceği sanılan gelirlerin istenilen seviyeye ulaşamamış bulunması o ve bunun tevlid ettiği bütçe açığı — Bu açık daha önce 400 milyon lira ola- rak tahmin edilmiş fakat ilk altı ay- lık uygulamadan sonra . elde edilen rakkamlara göre daha da genişlemek istidadında olduğu görülmüştür — üzerinde durukta. Tarım sektöründen alman verginin kifayetsiz Maliye Bakanlığının daha sektörden tahsil edileceğini ileri sür- düğü miktarın mevzuat sebebiyle ta- hakkuk ettirilemediği, tatbik edil- mekte olan götürü sistemin aksaklık- tan tenkit edildi- Bütçe açığının ka- patılması için alınacak tedbirlerle ilgili olarak yatırımlara dokunmadan câri masrafların bir miktar kısılma- sı istendi. Müzakerelerde üzerinde durulan bir diğer noktayı da dış finansman meselesi teşkil - etti. (Konsorsiyum kanalıyla 1063 yılı (o yatırımlarında kullanılmak üzere alınması öngörü- len dış yardımların bir kısmının he- nüz tahsil edilememiş olması sebebiy- le doğacak yatırım gecikmelerini ön- lemek üzere ikili anlaşmaların bir an önce imzalanması ve bunun için gerekli temasların kısa zamanda tamamlanması kararlaştırıldı. o Dev- let Plânlama Teşkilâtının yatırımlar konusunda ileri sürdüSü tenkitler ise teş- başlıca çün noktaya inhisar etti: Koor dinasyon eksikliği, projelerin ogecik- mesi ve mevzuattaki aksaklıklar. Uz- manlara göre bu üç husus dikkate alındığı takdirde yatırımlar gecikme- den muntazam bir şekilde tahakkuk edebilecektir. Ancak bütün bu tenkitlerin yanı sıra plânlı kalkınmanın ilk deneme- sini teşkil eden birinci altı aylık uy- gulamadan sonra alınan sonuçlar '.u konuda en karamsar kimselerin dahi yüzünü güldürecek niteliktedir. Haziran ayı sonuna göre türk eko- nomisinin durumu, programın genel uygulaması, sektörlerdeki gelişmeler, toplum yapısıyla ilgili meseleler- ve sonuç bölümlerini ihtiva eden o 108 sayfalık raporun bilhassa (Ekonomi- nin Genel Durumu başlıklı bölümün- de verilen, bilgiler, 1963 yılı ilk ayının tahminlerin de üstünde bir başarı devresi olduğu intibanı o bi- rakmaktadır. Ayinesi iştir kişinin yüksek Plânlama Kuruluna sunulan rapora göre 1963 yılı özellikle ta- ran sektöründe hayli başarılı olmuş ve hububat üretiminde geçen yıla nis- petle yüzde oranında bir artış görül- müştür. Bu oran hayvani ürünlerde ve bilhassa süt üretiminde yüzde 10 olarak talimin edilmektedir. Ancak bu sektörde bütün sahalar ayni gelişme- yi gösterememiştir. Özellikle sınai YURTTA OLUP BİTENLER bitki ve meyve üretiminde devam yağmurlar ve bazı hastalıklar se- biyle yüzde 10 oranında bir azal: olacağı tahmin edilmektedir. Sınai üretimde ise bütün saha larda devamlı bir artış görülmek dir. 1963 ün ilk 6 ayında 1962 yılının aynı dönemine nisbetle Petrol ve Pet rol ürünlerinde yüzde .100, çeşitli mir, çelik mamullerinde yüzde 60— çimento üretiminde yüzde 18, Elekt rik üretiminde yüzde 12, Sümerbank tekstil mamullerinde yüzde 6. kâr ve fosforlu gübre sanayiinde ise yi de 11,7 ve yüzde 160 oranlarında tış kaydedilmiştir. Raporda fiyat meselesine de mas edilerek, 1962 de kullanılmay para stoklarının bu yıl piyasaya 5j miş olması, yatırımlarm artışı, talep seviyesindeki (o yükselmeler para ve kredi hacmindeki yükseliş bir sonucu olarak 1963 te fiyatları geçen yıla nisbetle biraz daha faş olacağı ileri sürülmektedir! Nitek külçe altın fiyatlarındaki düşme 1962 yılı sonlarından -beri odonm bulunmaktadır. Para arzı ise geç yıla göre yüzde 3,4 nispetinde azalma göstermiştir. Ancak has mevsimi sebebiyle tekrar bir canlı- lık ve bu konuda bir gelişme bekle mektedir. Kredi hacmi geçen yı göre yüzde 6,8 oranında artmış gerek Hazine, çerekse Yüksek Plânlama Kurulu tonları halinde Plânlamada da "Verimli Mahsul"