17 Ağustos 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 24

17 Ağustos 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 24

Kitap okudum : Dördüncü Kurşun Yazarı : Aydoğan Önal : Polisiye roman Kitap 144 Sayfa 300 kuruş Baskı:Suhulet Matbaası İstanbul 963 Kona : "Dördüncü Kurşun", polisiye bir roman. Simdi Hürriyet gazetesi- nin yazı işleri müdürlerinden olan Aydoğan Önal, polis muhabiri olarak takip ettiği bir cinayeti, Yeşilköy ci- nayetini, içine biraz daha hayal, biraz daha macera katarak roman haline getirmiş. Olaylar hemen hap İstan- bulda bildiğimiz (o yerlerde geçiyor. Aydoğan Önal romana öylesine ken- dini kaptırmışki, olay kahramanla- rından pek çoğunun- adını bile ufak tefek değişikliklerle romanda bırak- mış. Bir takım gazeteciler ve polis- ler, adlarında yapılmış ufak çapta değişikliklere rağmen hemen tanını- yor Yazar, romanım bir film senaryo- sunu andıran canlı bir hava içinde or- taya koymuş:' Polis muhabirliğinden gelme kısa ve kesin cümleler, kestir- me tarifler, sert hükümler. "Dördün- cü Kurşun", kendi alanında başarılı, merak hislerini sonuna kadar ayakta tutan, canlı, dinamik bir eser. Romanda anlatılan ana kanaviça şu: Bir gazetenin polis 'muhabiri, bir cinayet haberi alır, ertesi gün yıllık izne çıkacağı halde, haberin peşine düşer, öldürülen. İstanbulun büyük zenginlerinden biridir. Bir akşam, si- nema dönüşü üç kurşunla vurulur. Dört çocuğuna 200 milyon lira miras kalır. Çapkınca bir dul olan zenginin katili bulununcaya kadar, polis mu- habiri bu eve bir hayli gider gelir, bu arada da cinayetin çözülmesinde, hay- li yardımcı olur. erken, dördüncü bi- kurşunla kalbinden vurulur. Ama bu kursun aşk kurşunudur: Muhabir, maktulün kızma âşık olmuştur. Kız da ona âşık olur. Roman tıpkı muh- tavasız amerikan filmlerindeki (o gibi "Leppy, end" ile son bulur. Sonuç : Aydogan Önal, başarılı bir polis muhabiri olarak ün yapmıştır. Başarılı, bir gazetecidir. Kendisinden önce aynı yolu deneyen ve başarıya ulaşan Ümit Deniz, İlhan Engin gibi eski polis muhabirlerinin ardından yazdığı ilk polisiye romanı, vakti bol olup da canı hafif şeylerle vakit ge- çirmek isteyenlere tavsiye (o edilebi- lir bir kitap. İlhami SOYSAL AKİS 24 AKİSÇİLER SİZİN İÇİN GÖRDÜLER, DİNLEDİLER, SEÇTİLER Kitaplar Karakter Bilgisi : Anıl Yayınevi ya- yınlarından olan "Karakter Bilgisi" Guy- Palanade'ındır, Afif Ergunalp ta- rafından türkçeye çevrilmiştir. Kita- bın başında Abraham Lincoln'ün bir sözü var : "Karakter ağaç ise, ve şöhret o ağacın gölgesi gibidir. Biz daima gölgeyi düşünürüz. Oysaki hakikat, ağacın kendisidir" diyor Lincoln. Önsözünü Hilmi Ziya Ülkenin yas dığı "Karakter Bilgisi" adlı kitap, denilebilir ki, Lincoln'ün bu sözünü doğrulamak için hazırlanmıştır. oGa- zetelerde karakter üzerine (o yazılan makalelerin bile ne derece ilgiyle o- kunduğu düşünülürse, Anıl Yayınevi- nin emeğinin boşa gitmemiş olduğu anlaşılır. 118 sayfalık kitapta (o ka- rakter Üzerine kâfi derecede bilgi ve- riliyor: Bu konuda azçok birşeyler bilenler için, sıcaklara rağmen ora- hatlıkla okunabilecek, faydalanılabi- lecek bir eser. Mezarlarında Yasayanlar t Gazeteci Necmi Onur. röportajlarından bir kısmını bu ad altnda yayımladı. 1963 yılında basılan kitabın kapağını Sa- de Yalçın yapmış. Tatlı bir okapak. Kitabın adına uygun Necmi Onur. Milliyet gazetesi mu- habirlerindendir ve her fırsatta mem- leketin çeşitli bölgelerini (o dolaşmış, ilgiyle takip edilen röportajlar oyaz- mıştır. Abdi İpekçi kitaba yazdığı güzel önsözünde şöyle (odemektedir: "Milliyet'te ne zaman takibi güç, meşakkatli bir iş çıksa, karşımızdaki ilk gönül'u Necmi Onur'dur. Hele olay Güneydoğu illerimizde geçiyor- sa artık aklımıza Necmi Onur'dan başkası gelmez. Necmi Onur, pek as" muhabire nasip olacak şekilde dağlara tırmanmış, mağaralara gir- miş, karlar, buzlar arasında kalmış, afyon kaçakcıları arasına sokulmuş, kapalı hudutları aşmış, türlü kılıkla- ra girmiş, çeşitli (omaceralara atıl- Necmi Onurun bütün kitapçılar- da bulunan bu eserini hemen herkes büyük bir rahatlıkla, ama içi burku- larak okuyacaktır. Çünkü "Mezarla- rında Yaşayanlar", omemleketimizin bazı bölgelerinin, kötü hayat şartları içinde çırpman halkından Oo başkası değildir. Mesellâ Onur, o röportajla- rından birine şu adı vermiş: "Hiç de güzel bulmazsın gezsen. Anadoluyu". Hele kürtçe bir ağıt tespit etmiş ki, pek dokunaklı: Ağıt, Mustafa Ke- mal için, Doğu İllerimizde söylenmiş, şöyle (o diyor: Ketmalo! — Bi Hisno bi Cemalo. — Ke- malo Çay şino. —Çaro ha dişdino — Gavura di tirsino, —Kemal teyri re- se,— Muharba vi hoşe. —Vahde Ke- mal sağ bu, Gava Kemal miri,,— Na- ne gerim firi,, — Lolo Kemalo... Türkçesi şu: "Kemal. —Hüsn ve Cemalli Kemal.— Mavi gözlü Kemal. —Çarıkları bağlayın- ca,— Düşmanları korkutuyor. —Ka- ra kartal Kemal'in, —Muharebesi hoştur. —Kemal sağ iken,— Arpa ekmeği yasaktı. —Kemal ölünce,— Buğday ekmeği de uçtu. —Hey hey Kemal." Kemal! ecmi Onurun bu güzel, bu de- geril eserini herkese salık veririz. Tiyatro Yaz temsilleri İstanbul Şehir Tiyatrosunun bu yaz Rumelühisarında oynatmak için re- pertuvârına aldığı oyunların ikincisi olan "Hamlet" 10 Ağustos Cumarte- si gecesinden İtibaren temsile başlan mıştır, Shakespeare'in ünlü eserinin başrolünü, misafir sanatçı (o olarak, Devlet Tiyatrosundan Kerim Afşar canlandırmaktadır. Muhsin Ertuğrulun elli küsur yıl- lık sanat hayatında sahneye koyduğu "Hamlet" lerin ombirincisi olan bu seneki yeni "Hamlet" prodüksiyo- nunda diğer önemli rollerden Krali- çe'yi Şirin Devrim, Kral'ı Agâh Hün, Ofelya'yı Ayla Algan, Polonius'u İb- rahim Delideniz, Laertes'i Mücap Of luoğlu ve Mezarcı'yı Turhan Göker canlandırmaktadırlar. "Hamlet" in kostümlerini İstanbulun tanınmış ter- zillerinden Nevzat Kasman hazırlamış tır.