17 Ağustos 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 31

17 Ağustos 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 31

versitelerimizde çeşitli çalışmalar ya- pılmıştır. Bu çalışmaları (o yapanlar arasında Türkiye Radyolarından hiç bir ilgi görmemiş olanların sayısı da bir hayli yüksektir. Bu gibi kimseler- den kurulu bir komitenin gerek rad- yomuzun bugün türk dinleyicisi üs- tünde bıraktığı etki, gerekse televiz- yonun Türkiyenin sosyal hayatında oynıyacağı rol haklandık geniş bir araştırma yapması kadar olumlu bir davranış olamaz. Dikkat edilecek hususlar Televizyonun yalnız sosyal hayatta- ki rolünü bilmek de elbette ki kâ- fi değildir. Yapılması gereken ikinci ve önemli bir araştırma da teknik sahada olmalıdır. Televizyon o kuru- lukken, teknik bakımdan, gözönünde tutulması gereken çeşitli faktörler vardır. Bunlardan biri, memleketin coğrafi durumu; diğeriyse, bir telayla yon şebekesi kuruluşken gözetilmesi gereken noktalardır. Bugün kendi ba- şımıza yapabileceğimiz teknik araş- tırma için ilgili dadrelemizde yeterli e- lemanlar mevcuttur. Fakat bu, dışar- dan yardam alınmamasını gerektir- mez. Bilakis, bu konuda tecrübe sahibi memleketlerin bilgilerinden, o gör- gülerinden ve elemanlarından istifade etmek şarttır. Bu elemanlar bize yalnız tecrübelerini ove görgülerini değil, aynı zamanda kendileri televiz- yon kurarken yaptıkları hatalardan aldıkları dersleri de getireceklerdir. TELEVİZYON Eğer biz bu derslerden istifade et- mesini bilirsek, milyonlara çıkacağı- nı sandığımız televizyonu çok daha az masrafla kurmamız mümkün ola- caktır. Yapılması gereken araştırmanın üçüncü ve şimdilik en az önem taşı- yan bölümü, programcılıktır. Türki- yedeki programcılık (imkânlarının şimdiden bilinmesi, ilerde karşılaşıla- cak güçlüklerin kendiliğinden Orta- dan kalkmasını sağlıyacaktır. Eğer böyle bir araştırmanın nasıl yapıla- cağı radyolarımız tarafından da a- kıl edilmiş olsaydı, programcılık ba- kımından en önemli radyomuzun bu son yıllar içinde bu kadar kısır kal- ması da önlenmiş olurdu. AKİS/31