14 Mart 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

14 Mart 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

YURTTA OLUP BİTENLER okul istedi, aydınlığa kavuşma ihtiya- cından bahsetti. Termede, bir okulda program dışı bir toplantı yapıldı. Bunu idareciler arzulamışlardı. Yurdoğlu bu toplantıda Sakarlı köyünde yapılan ça- lışmanın intibalarını aldı. Hemen bü- tün idareciler, kendilerine bol bol hü- cum edilmesine rağmen, durumdan memnundular. Bir hususu da itiraf ettiler : Koordine çalışılmıyor ve ay- dın, köylüyü tanımıyordu! Mesele tes- pit, edilince çare bulmak da kolay olu- yordu. Nitekim, Yurdoğlunun gezisi de vam ettikçe, memurlar, metodu daha iyi kavradılar ve âdeta, Yurdoğlunun sistemine adapte oldular Termeden, sonra Bafraya hareket tedir. Ha ni yağıyla Ka a ça basına sarılmış edilişi “Devlet de bu mada Bafra e ilgilenmiş ve özel e i Diye a bu Birliğe yar di Bafralılar hizmetlerini köye £ götür. meğe çalışmaktadırlar. İki köy daha urdoğlu Bafra (o çalışmasından çok memnun kaldı. Plânda iki köy vardı : Bir dağ köyü olan Türk köyü ve ilçe merkezine daha yakın olan Örencik.. - Köy İşleri Bakanı, köylerin han- gisinin daha kötü' durumda olduğunu öğrenmek istedi. Türk köyünün yolu den biridir ve dağınık bir- yerleşme ha- lindedir. Zaten Karadeniz bölgesinin bir özelliği de budur. Köyler birkaç evlik yerleşme üniteleri halinde tabi- at şartlarına göre kurulmuşlardır. Bu bakımdan hizmet arzı çok güçleşmek- tedir. Meselâ Türk köyünde, iki ev ara- sında en az 100 metre mesafe vardır. Köy İşleri Bakanı köyün en iyi evi olan muhtarın evinde misafir edil- di. Muhtarın evi iki katlıydı. Alt kat- ta bir mutfak vardı. Lebit Yurdoğlu, idare lâmbalarının ışığında, bu mutfak- ta tam üç saat köylülerle konuştu. Bir öğretmenin idare ettiği bir açık otu- rumda köylüler ket meseleleri üzerindeki fikirlerini (söylediler. Ver- Köy İşleri Bakanı Türk köyü ilkokulu önünde edildi. Bafraya varıldığında akşam ol- bekliyorlardı- Samsun Vilâyetinde (yapılan toplantı daha küçük çapta burada da tekrar- landı. Bakan, Bafrayı örnek ilçe olarak gördü. Bafra Toplum (Kalkınmasını kendi bünyesi içinde geliştirmiş bir il- çedir. Halk kendi arasında bir birlik kurarak, evvelâ bir lise binası yaptır mış, sonra bu birliği dernek haline ge- tirerek Bafrayı imara girişmiştir. Baf radaki birliğin 20 yıllık bir mazisi var dır. Tütün müstahsili her yıl tütün sa taşından bir miktar para vererek Bira ge yardım etmiş ve böylece dayanışma örneği göstermiştir. Nitekim Bafra bu bakımdan bir başka manzara arzetmek AKİS/12 Okul, su, yol.. yoktu, köye vasıta çıkması imkansız- dı. Yurdoğlu bu köye gitmek arzusu gösterdi. Vali köyün yolunun çok kö- tü olduğunu bildirdiyse de Yurdoğlu dinlemedi ve: Köy Bakanıyım- Köylü ıraya nasıl gidiyorsa, Bakanı da öyle gideri» dedi. Valinin otomobili yari yolda bura- kıldı ve ciplerle Türk köyüne hareket edildi. Hakikaten Türk köyünün yolu yoktu. 15 kilometre mesafe; çamur der yasına bata çıka, birbuçuk saatta alın- dı. Bu arada Bakanın bindiği cip bir kaç defa devrilme (tehlikesi atlattı. Türk köyüne varıldığında saat 21 e gel- mişti. Türk köyü, Bafranın dağ köylerin- giler konusunda, Toprak Reformu ko- lüye bir bir anlattı re şöyle dedi — Size birleşmenizi, her tü rü politik ayrılık dışında birleşmenizi tav- siye ediyorum! Kan dâvalarını, siya- si ayrılıkları bırakın ve birleşin! Fa- kir memleketin fakir köyünü ancak bu birleşme kurtaracaktır.» Saat 24 de yer ye giren Köy İşleri Bakanı, sabah sa de hare- kete hasır haldeydi. Örencik köyünde ki büyük toplantıya gitmeden önce Türk köyünün kendi emeğiyle yaptığı okulu gezdi, öğretmenden bilgi aldı ve gene aynı çamurlu patikadan Örenci-