14 Mart 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

14 Mart 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

gün, Türkiye için bir ez tem- sil ettiğine göre metin addettiği hususlarda çekingen davranmasına hiç bir lüzum yoktur nin bu istikametin 180 derece ter- si, bir istikamete Türkiyeyi götürme arzusunun tahakkukuna imkân oldu- gunu hayâl edenler ve meselenin, böy- le bir adedi imkânı sağlamaktan iba- ret bulunduğunu sananlar AP idare- cilerinin oyununa gelmektedirler. a çetin konuların ele alındığı bu hafta Mecliste görünen, Meclis ekse- riyetinde güven oyundan bu yana bir büyük değişikliğin olmadığı ve bu ek- seriyetin "normal yeni seçimlere ka- dar" İnönü Hükümetinin devamını is- tediğidir. İnönünün bu hükümeti han- gi şartlar yerine getirildiği takdirde devam ettirebileceğini, hangi şartlar yerine getirilmezse buna imkân gör- meyeceğini bildiren sözleri, ise, artık Meclis İnönüyü iyi tanıdığından, bir blöf değil, bir zaruretin icabı diye de- gerlendirilmektedir. Köycülük Görünen köy ahta tavanlı uzunca salonda bü- tün köylüler toplanmışlardı. Kara tahtanın önüne iki tahta masa konmuş- tu. Tam cepheye gelen kısımda Ata- tünkün bir portresi vardı. Sol "kenar- da bir odun sobası gürül gürül yanı- yordu. Tombul, esmer, babacan adam, tahta sandalyalardan birine rahatça yerleşmiş, sol bacağını sağ bacağının Konuşmak için ayağa kalktı ve şöyle dedi : «— akşamdan beri köyünüz- deyim. Biliyorsunuz. .ben Köy İşleri Bakanıyım, yani akanınızım. Şimdi, söyleyin Bali, benden neler istiyorsunuz?» Mi e eş çıt yoktu. Bakan tekrar — İsteyin elağadleri Azimle, irade ile isteyin! -Yüksek sesle isteme- sini öğreneceksiniz.» Sakarlı köyü ilkokulunu dolduran Samsun ili idarecileri dosyalarını aç- tılar. Köylüler konuşmağa başladılar: «— Bakan bey, isteyin diyorsu- nuz. Elbette istiyoruz, isteyeceğiz, ama evvelâ seni doya doya seyredelim. Kö- yümüz ilk defa bir Bakan görüyor.» Köylüler tam bir intizam içinde, sıra ile tos alarak, dertlerini dile ge- tirmeğe başladılar. Hem, büyük bir ra- hatlıkla Hâdise geçen haftanın sonunda cereyan etti. Köy İşleri Bakanı Lebit Surdoğlu Samsun köylerinde Bakanlı- ğı ile ilgili inceleme gezisi yapmakta, köylüleri ve onların dertlerini yakın- dan tanımağa çalışmaktaydı. Yurdoğlunun inceleme gezisi Cu- . Ba- layete gitti ve orada Vilayetin idare- cileri ile bir toplantı yaptı. Yurdoğ- lunun nevi şahsini münhasır bir çalış- ma tarzı vardır. Her gezisinde bu usül- le çalışmaktadır. Evvelâ o vilayetin ilgili daire müdürleriyle bir toplantı yapmakta, onlardan vilayet dışında kö- ye yaptıkları hizmetleri sormakta, on- ları sigaya çekmekte, sonra da daire müdürlerini, yanına alarak köyün yo- lunu tutmaktadır. Yurdoğlu pratik A- damdır köylü ile idareci elemanı kar- ma konuşturarak neticeye gitmekte ayda görmektedir. Bakanın bu gezisinde de öyle ol- da. Yurdoğlu, vali makamının hemen lunan vilâyet müdürleri ile tamı ta- mına beş saatlik yorucu bir çalışma yaptı. Avara kasnak Y urdoğlu U şeklindeki masanın uç tarafına yerleşti ve konuşmağa başladı. Daire müdürlerine evvelâ Kö İşleri Bakanlığının kuruluş sebeplerini çınlattı, sonra ; YURTTA OLUP BİTENLER «— Arkadaşlar, sizinle uzunca bir çalışma yapacağız. Bana gösterişli, ş tafatlı işlerinizden, değil, köye götür- düğünüz hizmetten söz edin» dedi. - Samsun, Toplum Kalkınmasına pi- lot proje bölgesi olarak seçilmiştir. Bu bakımdan ilgili daire müdürlerin- den pek çoğu bir seminere katılmış ve Toplum Kalkınması fikrini kavramış- tır. Ne var ki Bakanın vilâyet bina- sında yaptığı ön çalışma, köye giden hizmetin hiç de verimli olmadığını or- taya koydu» Toplantıya, köye hizmet götür- mekle görevli müdürler alındılar. Ba- yındırlık Müdürü Devlet Su İşleri Müdürü, Milli Eğitim Müdürü, Zira- at Müdürü, Veteriner Müdürü, Sağlık Müdürü, İller Bankası Bölge Temsil- cisi, Fidanlık Müdürü, Tekel yaam teker teker söz aldılar ve köye tıkları hizmetleri anlattılar. Bakanın, bütün bu açıklamalardan çıkardığı so- nuç şu oldu Köye hizmet götürenler hiç bir za- man koordine bir çalışma yapmamak- Herkes (o birbirinden habersiz, yukarıdan hazırlanan iz ER ke çalışmakla meşgu kadar meseleler ortaya ulm, müdü le er zaman zaman, kabahati birbirlerinin üzerine atmakta ve köye o yapıldığı zannedilen oOhizmet heba olmaktadır. Nitekim bunu Ziraat Müdürü heyecan- la itiraf etti. Ziraat Müdürü, işlerin Köy İşleri Bakanı Yurdoğlu Sakarlı köyünde "Aaa! Bakana bak!" AKİS/9