14 Mart 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

14 Mart 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

yati önemde bir işti. Hükümet Mihalakopulostan o konu üzerinde çalışmasını istedi. Nihayet Bakan, o günlerde ingiliz başkentinde toplanan müttefiklerarası parlamen- terler konferansında da Yunanistanı temsil etti. Mihalakopulos o sırada Venizelostan şu mektubu aldı: "Atina, 17 Mayıs 1918, Aziz meslekdaşım İngilizlerin ordumuzu beslemek otaahhüdünü ihtiva maddenin yeni şeklinin kesin olarak ila- nını her an beklemekt teyim. Ümit ederim ki sıhhatiniz düzelmektedir. Sanırım ki onunla ilgili meseleler İİ. buraya dönmezsi- niz. Onun tamamile düzelmesi şart u seyahatiniz Meniliiyle “Yunanistan dışın- daki ikametinizin uzun bir müddet, yani Harbin sonuna kadar uzamasının ve sizin bir nevi seyyar hükümet tem- silcisi olarak görev yapmanızın şart olduğu neticesine vardım. Fakat Paristeki kısa ikametiniz esnasında çeşitli si- yaset adamlarıyla ve hatta gazetecilerle temasın ne ka dar faydalı olduğunu her halde müşahede etmişsinizdir Bunun Yunanistan bakımından ayrı önemi vardır. Kralın tutumundan dolayı düştüğümüz müşkil durumdan sonra bizim iade-i itibar etmemiz lazımdır. Bu itibarı kazan- manın bir yolu, tabii bizim savaş gayretlerimizdir. Ama onun yanında oradaki idareci çevreler nezdinde kendi- lerine, hattâ Clemenceau'nun bile zannettiği gibi bunda yunan halkının kabahatinin büyük değil çok küçük oldu- gunu anlatacak bir propaganda faaliyetinin bulunması lazımdır. Anlatmalıyız ki harbin başından Selanik Hü- kümetinin kurulmasından bile sonraya kadar İttifak dev- letlerinin kendi yunanlı dostlarını terkettikleri göz önün- de tutulursa bu kabahat tamamile ortadan kalkmakta- dır: İtalyada da, Sonnino'nun yunan politikasının ne ka- dar süfli bir Ey Bi anlatmak için italyanların 1916 da Venizelosu bekleyen Atina Yakında Pariste müttefiklerarası bir parlamenterler toplantısı olacaktır. Buna biz de davetliyiz. Sizin, heyeti- mizin başkanı olarak buna katılmanızda zaruret vardır. Fakat asıl, sizin dışarda yapmanız gereken büyük ve muazzam bir görev mevcuttur ki bunu bizim normal tem- silcilerimiz vakit darlığından, yahut daha ziyade bir po- litika anlayış ve bilgisine sahip olmadıklarından başa- ramamaktadırlar. Sosyalistlerin barış konferanslarında ne kadar esaslı bir rol oynayacaklarım biliyorsunuz. Bu- na rağmen hiç bir elçimizin, hatta Paristeki Romanosun bile onlarla teması olmamıştır. Halbuki bu teması kur- mamız ve sonuna kadar devam ettirmemiz şarttır. Za- ten, eğer son beş yıl içinde Hükümetimizin memlekette işçilerin hayrına neler yaptığım (anlattığımız takdirde bizi sempati ile karşılayacakları şüphesizdir. Bu, harbe katılmış veya tarafsız memleketlerin sosyalist çevrelerin- de geniş şekilde dağıtılacak bir broşürle yapılabilir. gözünü açmak lüzumu vardır ve bu esaslı bir iştir. Mo- dem İtalyanın cevvaliyeti karşısında (o beslediğiniz haklı takdir hisleri sizin İtalyada hiç kimseye nasip olmayacak bir dikkatle dinlenmenizi sağlayacaklar.. Üstelik Romada- ki elçimiz Koromilas kendisine telkin ettiğimiz gibi sizin- kine eş bir görevle Amerikaya gitmeyi kabul ettiği tak- dirde onun yokluğunda sizin italyan başkentinde bulun- manız daha da uygun olacaktır. aha geniş bir açıdan, harp sonrası devresini ve har- bin doğurduğu büyük meseleleri (karşılamak için yapıl- makta olan muazzam çalışmalar hakkında mahallinde edinilen zel Hükümetimiz için çok kıymetli bir ışık yerine geçecekti Şurasını iyi “biliniz ki bilhassa haklarınız lehinde Müttefiklerin umumi oefkârım uyarmak o herkesçe en önemli bir iş olarak görülmektedir. Çeşitli memleketlere değerli temsilciler göndermek, lâzımdır ki bunların çalış- AKİS 19/13