14 Mart 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

14 Mart 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

min. tarafından? Bu sualin cevabı, Yunanistan olmalı- dır. İşte genç, dinamik, tam gelişme halinde, ateş ve ih- tiras dolu bir milleti Üstelik bu millet denizcidir de-. Ya- ni, İngiltere için hayati önemdeki Hindistan Yolunun bekçiliğini yapmak onun tam amile hakkıdır. Bu bekçiliğe ondan daha iyisini bulmak kabil değildir. Yunanistan, devlet olarak ve millet mi yapilisrene bağlıdır, ona güven verecek her şeye sahip İngilterenin ii iikimmi için bir başka se- bep daha vardır. Osmanlı İmparatorluğunun boşluğunu doldurmaya Rusya taliptir. Rusya Çarlık Rusyası ee Bolşevik Rusya olabilir. Esas itibariyle ikisi arasında tikbalde fazla bir fark bulunmayacaktır. İngiltere Hin. distan Yolunun üzerine Rusyanın inmesinden memnun kalacak mıdır ki?. Memnun kalmayacağına göre Yuna- nistanı oraya sokmak, Kremimin hâkimlerine karsı bir nevi baraj kurmak olacaktır. latmak : XX- Asrın belki de ilk en büyük propaganda ma- kinesinin hedefi bu olmuştur. Bir büro kuruluyor 913 yılının Sonbaharında Birinci Balkan Harbi patlak verdi. Yunanistan Kuzeye doğru yürüdü SU iktidarda bulunduğu Atina için Makedonya Meselesinin halli saati çalmıştı. Kasım ayında yunan kuvvetleri Se- laniğe girdiler ve bir daha da çıkmadılar. Büyük Yuna- nistan için sefer başlamıştı. Kesif bir propaganda ile bu seferin desteklenmesi lüzumu o zaman kendisini hissettir- di. Balkanların tarihinde ilk defa olarak Atmada bir "Basın Bürosu" kuruldu. Venizelosa bu büronun kurulması için tavsiyede bulu- nan kimse, sonradan Atinayı Londrada temsil eden Kak- lamanostur.. Harp dolayısıyla dünya kadar yabancı mu- habir Atinaya gelip gidiyordu. Bunları karşılayacak bir Fransızlar Venizelosun Selaniğinde siper kazıyorlar İstanbula gelince.. Venizelos Bizansın başkentini, ta- bii hayalimdeki Büyük Yunan İmparatorluğunun başkenti için biçilmiş kaftan gözüyle görmektedir ama Yakın Do- gunun bu incisini kendisine kolay kolay vermeyeceklerini de hesaplayacak kadar akillidir. O bakımdan, Yunanis- tanın İstanbul üzerinde hiç bir zaman doğrudan doğruya bir talebi olmamıştır. İstanbul için Venizelos daima bir "Ortak İdare" teklif etmiştir. Bunun dışında, Egenin iki sahilini tutacak bir Yunanistanın İngilterenin menfaa- tini en iyi koruyacak şekil olduğu hususunda başta Lloyd George, Londranın bütün kudret sahiplerini ve belki de daha önemlisi, ingiliz umumi efkârını inandırmak için Venizelos bir kudretli propaganda, mekanizmasını hare- kete geçirmiştir. Önce Bulgaristanın lehindeki havayı değiştirmek, on- dan sonra Yunanistanın Balkanlardaki ve Yakın Doğu- daki taleplerinin ne haklı talepler olduğunu dünyaya an- AKİS 16/10 büro olursa, büro onlara ister istemez istikamet de vere- cekti ve haberlerin Yunanistan lehinde bir hava taşıma- sı böylece sağlanacaktı. Gazeteciler her zaman ve dün- yanın her yerinde ilgi bekleyen ve ilgi buldular mı bunun altında kalmayan kimselerdir. Venizelos teklifi müsait kemşiinde: Elinin altında pro- paganda konularında ihtisası bulunan bir genç yunanlı iktisatçı vardı: Andre Andriyadis. Büronun başına onu getirdi ve kendisine geniş imkânlar verdi. O tarihlerde Andriyadis 36 yaşındaydı. (Büro, Dışişleri Bakanlığına bağlandı. Andriyadis askerlik görevim orada yapıyordu İki Balkan Harbi sırasında Yunan Basın Bürosunun ba- şında o kaldı. Andriyadis görevinin esasının basına malzeme yetiş- tirmek olduğunu anladı ve ona e çalıştı. Gazetelere dergilere ilgi çekici fotoğraflar lâzımdı, yazılar. lâzımdı Yunan birliklerinin harekatına di bunları sağladı ve