14 Mart 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 5

14 Mart 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 5

mektedir. Yok, hamhumşaralop tarzındaki ihalenin kesin- leştiğinde ısrar ederse. Meclis Soruşturması kendisini Yü- ce Divanın karşısına kadar gönderebilir. Bu konuda, sahip bulunduğunu söylediği deliller ve eski bir Ulaştırma Bakanı oluşunun verdiği bilgiyle ol- dukça önemli bir rol oynayacağı anlaşılan Rıfat Öçten, gazetelere demeç olarak, Alpiskenderin Mecliste perişan olacağını ifade ederken, bir AKİS'çiye şöyle dedi: "— İlk lokomotif tahkikatında Bakanla ayni parti- dendik, e Kabahatsiz memurları da koruya- a şimdi her şeyi ortaya dökeceğim. Bu ara- da. Demok Partinin rezaletleri de ortaya çıkacak ama. her şeyi ortaya dökeceğim Rifat Öçten Salı dikta İsmet Paşadan "Bildiği her zg şeyi açık açık söylemeye yetkili olup olmadığı" sualini sordu ve tamamiyle yek olduğu cevabını aldı. Seçimler - o AP'nin, "şirin"liği ile tanınmış sözcüsü Kemal Bağcıoğlu sesini yükseltti, bahis konusu uygula- manın içtüzüğe, kanun anlayışına, anayasaya ve demok- rasiye aykırı olduğunu söyledi, ki parmağını havada ya CHP Grupunu ikaz — Sonra bunun hesabını Karlar, arkadaşlar!" P Grupunun ilerde hesabını vereceği konu, Zihni Betilin Senato seçimlerinin de nisbi sistemle yapılmasını öngören teklifi normal prosedür 'içinde Adalet ve Anaya- sa Komisyonlarında kabul ve Genel Kurula sevikedilmiş- ken, AP'lilerin paşa gönüllerinin kırılmaması için bir de. onların çoğunlukta bulunduğu İçişleri Komisyonuna gön- derilmemesi idi. Olay, haftanın başında Mecliste geçti. Tam üç saat- tir bir kanun teklifinin komisyonlardan nasıl geçerek Ge- nel Kurula geleceği AP'lilere anlatılıyor, onlar ise çeki- len "ya sâbır"ları anlamamazlığa gelerek, herşeyin çiğ- nendiğinde ısrar ediyorlar, ithamlarda bulunuyorlardı ergi reform tasarıları da, görüşülmek için bu çekiş- n sona ermesini beklemekteydi. Nasıl olsa onların- bekletilmesinin hesabı sorulmıyacaktı! Emin Paksüt kürsüye geldi ve kısa konuştu. - Paksüt öfkelenince kısa ve tesirli konuşur-. AP'nin ısrarının, ço- Sunlukta bulundukları İçişleri Komisyonunda teklifi ge- ciktirmek ve reddetmek artdüşüncesinden doğduğunu, bu- nun da 6 Haziranda yapılacak Senato ara seçimlerine ka- dar teklifin kanunlaşmasını engellemek amacına dayan- dığını anlattı, “meselenin çıplak görünüşü budur" dedi ve AP'lilere döndü — Merdâne söyleyin, biz nisbi temsille Senato se- çimi inan istemiyoruz deyin. Ama İçtüzüğü. A- nayasayı, hukuk kurallarını zorlamayın!" Gerçekten, meselenin esası budur. İstismar politikası ile birleşince bu millete on yıllık bir karanlık devir ile bir ihtilâl zorunluğu hediye eden çoğunluk sistemi, şim- di de Cumhuriyet Senatosunu tehdit etmektedir. Zihni Betil ve arkadaşları, sıhhatli bir demokrasiye uygunluğu da tartışma konusu olan bu sistemi Senatodan da kal- dırmak için yukarıda sözü geçen teklifi yapmışlardır. Bu arada. Hazirandaki Senato ara seçimlerinin Mart sonun- da çekilecek kurası da gelmiş çatmıştır. Anayasanın geçi- ci 7. maddesine göre, her iki yılda bir Senatonun üçte bir oranında üyesi kura ile yenilenecektir. AP'nin telâşının sebebi, bu seçimden önce Betilin teklifinin kanunlaşması, özellikle CHP nin - biraz pireyi deve yapmak şartıyla da - YTP ve CKMP'nin şanslarının artması ve kendi durumu- nun sarsılmasıdır. Bu telâş, AP bakımından haksız sayıl- maz. Çünkü bu. teklif, CHP-Bağımsızlar-YIP-CKMP iş- birliği ile Meclisten, CHP-CKMP-YTP-Tabii Senatörler Kontenjan Senatörleri çoğunluğu dede Senatodan geçebi- lecektir. AP Senatörü: Sadık Artugmaç ile, yüzü AP'ye dönük Bağımsız Senatör Enis Kansu, Mecliste artık bayatlama- ya yüztütan geciktirme takdiğine. Betilin teklifinin bal- talanması konusunda iyice güvenemiyor olmalılar ki, ay- rı bir tedbir düşünmüşler, Anayasanın geçici 7. maddesi- ni kaldırarak, Senatoda ara seçimlerini kökten önlemek teşebbüsüne girişmişlerdir! Bunu Betilin teklifine karşı bir tehdit vasıtası olarak kullanmayı da düşünmektedir- ler. Ancak, Anayasayı değiştirmek için gerekli üçte iki çoğunluk gibi "ufak bir engel" herhalde bu kurnaz sena- törlerin gözlerinden kaçmış olacak!.. İdamlar — 20-21 Mayıs isyanı hükümlülerinin idam cezalarının infazı konusu, haftanın başında Salı günü Senatoda görüşülmeye başlandı. Senato Anayasa - Adalet Komisyonu, Aydemirin şeriklerinden Osman Denizin idam cezasını da müebbete çevirmiştir. Bilindiği gibi, de Erol Dinçerin idamının infaz edilmemesi kararlaştırıl- mıştı. Senatoda ilk olarak, Mustafa Kemal Erkovanlı ile Enis Kansunun idam cezalarının değiştirilmesi yolunda yaptıkları af teklifleri görüşülmeye başlandı İlk konu- şanlardan Bolu Senatörü Sırrı Uzunhasanoğlu, "Beni bi- risi bıçaklarsa ve öleceğimi anlarsam, şahadetten evvel söyleyeceğim söz,"af olur" dedi! Uzunhasanoğlu, ilk gün konuşan AP hatiplerinden Fikret Turangil, Salim Sarıgöl- lü, Yusuf Demirdağ, İhsan Sabri Çağlâyangil, ve Hüsnü Dikeçligil gibi "af" istiyordu. Komisyon üyesi olan Saim Sarıgöllü ve Fikret Turangil, Senato Komisyonunun at lehinde bir görüşe sahip bulunduğunu anlatmaya kalk- tılar, fakat CHP'li komisyon sözcüsü Zihni Betil şöyle dedi : “ misyon Sözcüsü olarak şunu söylemeğe kendi- mi görevli, hissediyorum: Komisyonumuz bugünkü şart- lar altında bir affın memleket hayrana olmıyacağı sonu- cuna varmıştır." arşamba günü müzakerelere devam edildi. Neticede Senato Aydemir ve Gürcanın cezalarını tasdik ederken Osman Deniz hakkındaki cezanın müebbet hapse çeviril- mesine karar aldı. Erol Dinçer hakkında Meclisin aldığı karar kabul edildi. Şimdi mesele Osman Deniz sebebiyle Meclise bir kere daha gelecektir. " AKİS/5