14 Mart 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 27

14 Mart 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 27

DÜNYADA OLUP BİTENLER Yunanistan Kral öldü, yaşasın kral ! ST on il içinde Kıbrıs anlaşmaz- yüzünden Batı aleyhtarı gös- serilere alkilmar Yunanistan, ger- e bıraktığımız o haftanın sonlarında acılı bir olayla karşılaştı. süredir sağlık durumunun bozuk ği bildirilen Kral Paul, onyedi yıllık bir saltanattan sonra, geçen Cuma gü- ölümünü bildirmek o için yarıya indi- rilirken, diğer yandan .da Akrepolden atılan toplar 23 yaşındaki Konstantinin ölen e yerine kral olduğunu ilân ediyor İri yapılı, sağlam mii Kral Paul'ün ölüm haberi dünyaya yayıldı- ğı zaman, kendisini tanıyan tanıma- yan bütün çevrelerde üzüntü duyuldu. İşbaşında bulunduğu süre içinde Yu- nanistan) bir hercümerçien kurtarıp çağdaş uygarlık düzeyine kavuşturma- ya çalışan bu azimli hükümdar, bütün yönetici olarak tanınmıştı. Fakat böy- lesine iyi nitelikleri olan bir insan, na- sıl olup da Yunanistanın başına Kıb- rıs açmazını sarmıştı, işte bunu izah etmek pek kolay değildi! ekten , müteveffa. Kral Paul 1947 yılında işbaşına geçtikten kısa bir süre, sonra, 1948 Haziranında, o zaman İngiliz Kralı VI. George kendisine verdiği karşılık- ta, açıkça, koca İngiliz İmparatorluğu- nun bir Yunan Kralı yüzünden parça- lanamayacağını söylemekten çekinme- mişti. Belki Kral Paul'e kalsa, bundan sonra işin üzerine pek düşmezdi ama, o zaman Başbakanı olan Mareşal Pa- pagos Adaya Grivası yollayıp EOKA Teşkilatını kurduruverince, artık Kral için de bu çıkmazda ilerlemekten baş- ka bir çare kalmadı. Aksi halde, tahtı tacı toplayıp Yunanistanı terketmek gerekecekti. Pek sallantılı, bir saltanat İ şin aslına bakılırsa, olur olmaz her vesileyle Yunanistan (o dışına sürülmek, yunan hükümdarları için hiç de olağan sayılmayan bir iş değildi. 1901 Aralığında Atinada doğan Kral Paul, daha tahta geçmeden önce, baba- sıyla atabeyinin birkaç kere sürgüne gidip geldiğini kendi gözleriyle görmüş- tü. Kral Paul doğduğu sırada babası Konstantin daha veliahttı. İlk öğreni- mini sarayda özel olarak yapan Paul, daha Deniz Harp Okulundaki yüksek imini Birinci istan, 1917 Haziranında İngiltere ie Fransanın yanında (savaşa katılınca, babası Konstantin Alman taraftarı ol. duğu ileri sürülerek tahttan indiril- di, yerine büyük oğlu Aleksandr geti- rildi. Paul, babası ve diğer ağabeyi George'la beraber sürgüne gitmek Z70- runda kaldı.. Genç Prens Paul'ün ilk sürgün ha- yatı, pek uzun sürmedi. Ağabeyi Alek sandr Bir gün sarayda sveileğlirmeye çalıştığı bir maymun tarafından ısırı- lıp ölünce, yunanlılar tahtı önce Paul'e teklif ettiler, fakat o bu teklifi geri çevirince o babası Konstantini yeniden kral yaptılar. Bu sırada, yunanlıların adoluyu almak için türklere karşı giriştikleri acıklı macera, henüz ba; langıç noktasındaydı. Yunanlıların Anadoluda türklere karşı giriştikleri bu acıklı macera, grusu istenirse, yunan krallık ailesi için hiç de uğurlu gelmedi. Yunan or- duları oAnadoluda birbiri peşinden gür kuvvetlerine yenilince bunun bir mlusunu arayan heyecanlı yunan- lılar bütün suçu Krala yüklediler ve Konstantin, 1922 ye. ikinci il Yunanistanı bırakmak Z a Fakat onun yerine getirilen George de babasından daha talihli çıkmadı, yu- nanlılar türkler karşısında bir daha bellerin! doğrultamayacak şekilde boz- guna uğrayınca, o da soluğu sürgün- de aldı. Kadere inanır mısınız? p aul kardeşi Kral George'la bir- likte Yunanistanı bıraktıktan son- ra bir süre Macaristanin başkenti Bu- dapeştede, bir süre de Londrada yaşa- dı. Tabii bu arada o sıralarda pek yay- gın bir modaya uyarak birkaç kere Amerikaya da gidip geldi. Sonra İtal- yâda hayatın daha tatlı olduğuna ka- rar vermiş olmalı ki Floransaya yer- leşti ve orada, hayatının kadınıyla ta- nıştı. Bu kadın, bir prensle evlenmek için gerekli bütün nitelikleri taşıyordu, hem ingiliz, hem de alman krallık ai- lesiyle yakın bağları vardı. Üstelik de, belki gerçek gibi e ama, güzeldi. Paul onu görür görmez aşık oldu ve evlendi. 1923 yılından sonra ömrünü Yu- nanistan dışında geçiren Paul, 1935 yı- lında yunanlılar yeniden krallık düze nine dönmeye karar verince ağabeyi Kral George ile birlikte Atinaya dön- müştür. Fakat kader Paul'ün bir yerde fazla oturmamasını uygun görmüş ol- malı ki, daha bavullarını açmaya fir- sat bulamayan Paul, 1941. yılında. Yu- nan krallık ailesi gibi Mısıra sığınmış- tır. .Paul'ün Yunanistana üçüncü dönü- şü, İkinci Dünya Savaşı bittikten son- 1947 yılında (ağabeyi George ölünce, onun yerine kral olmuş ve on- dan sonra da, geçen hafta hayata göz- lerini yumuncaya kadar, Yunanistanın başında kalmıştır. Fakat son günlerin- de, talih gene az kalsın kendisini bir kere daha güç durumda kalmak, belki tahtından bile ayırmak ( tehlikesiyle karsı karşıya bırakıyordu. Bu kereki tehlikenin görünürdeki sebebi de, Kıb- rıs anlaşmazlığıdır. Babasının bu kadar nazik bir za- manda göçüp gitmesi üzerine, bu güç meseleyle uğraşmak şuası, şimdi Kral Konstantine gelmiştir. Fakat bu genç adam politikadan çok sporla uğ- raşmaktan sevk aldığına göre, kendi- sinden değil Kıbrıs konusunda, hiçbir önemli iç ve dış meselede fazla olumlu davranışlar beklemek aşırı bir iyim- serlik olur. Kıbrıs yüzünden bütün Yu- nanistanda esen Batı aleyhtarı rüz- gârların yardımıyla yeniden ortaya çı- kan ve gelişen aşın sol akımlar, şu günlerde alabildiğine kuvvetlenmekte- dirler. Bu akımlar daha da kuvvetlen- meye devam ederse, Yunanistandaki saltanatın yerinde günün birinde yeller estiğini görmek kimseyi saşırtmamalı- dır. AKİS/27