31 Temmuz 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

31 Temmuz 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

YURTTA OLUP BİTENLER Kıbrıs Bölünmeler başlıyor Kıbrısın sakallı rum lideri Makarios, bu hafta içinde, şimdiye kadar hiç anlatılmadık bir şekilde, beyanat ü- zerine beyanat verdi, bol bol konuş- tu. Konuşmalarının bazılarında Kıb- rıs anlaşmazlığının görüşme yoluyla çözülmesine imkan olmadığım söyle- di, bazılarında ramların adaya yapı. lacak bir türk müdahalesine karşı ar- tık hazırlıklı bulunduklarını ileri sür- dü, bazılarında da Kıbrıs meselesinin zamanda Birleşmiş Milletler Genel Kuruluna götürülmesine taraf- tar olduğunu belirtti. Bir tanesinde de, Adada bir NATO üssünün kurul- masının ve Kıbrıstaki türk birliğinin bu üs içinde bırakılmasının söz konu- su olamayacağını açıkladı. Çetebaşı Makariosun bu hafta i- çinde şimdiye kadar sıkı sıkıya kapa. dığı ağzını açması, sakallı liderin se- sini yeniden duyurmak için çırpındı- ğını gösteren en açık belirtidir. Ger- çekten, son aylar İçinde alabildiğine gelişen olaylar sakallı politikacıyı i- kinci plâna itmiş bulunuyor.. Bunun sonucu olarak, ipler Makariosun elin- den çıkmış ve Yunan hükümetiyle E- nosisçilerin eline geçmiştir. İşte Ma- karios, bu günlerde, ipleri yeniden kendi eline atmak çabası içindedir. Yunan hükümetiyle Makarios ara- sında önemli bir görüş ayrılığı oldur gunu gösteren en belli işaret, sakallı liderin Adada kurulması istenen NA- Kulağa Küpe Buyuran bekliyoruz ! Sayın o Papandreu Yunan o Başbakanı tina Kıymetli ordunuzun hare- ketlerini, ellerimizi sevinçle u- guşturarak takip ediyoruz, A- ma hudutlarımızda uçak uçur- mak, okarasularımız yakınına dolaştırmak yetmez Bir adım daha atmanız gereki- yor, O adımımızı sabırsızlıkla beklediğimizi o yüreğimizin bü- tün samimiyetiyle bildiririz. Son adımınızı da atınız ki bize hiç kimsenin bir söylemeye hakkı olmaksızın o biz sizin o hoca burnunuza ediverelim. Verin say gitarımızla (Aslının o aynıdır) TO üssü konusunda takındığı tavır- dır. Kıbrısta bir NATO üssü kurulma- sı, anlaşıldığına göre Yunan Başba- kanı Papandreunun geçen hafta yap- tığı Londra ziyareti sırasında ortaya atılmıştır. . Londrada ısrarla dolaşan söylentilere göre. Papandreu, geçen haf- Papandreu ve Sir Alec pouglasHome olunu vermiş, AKİS/14 alamıyor ta Sir Alec Douglas-Home'la yaptığı görüşmelerde Kıbrısın Yunanistanla birleşmesi konusunda ısrar etmiş, fakat buna karşılık oOYunan hükümetinin Türkiyeye bazı tavizler vermeye hazır istemişlerdir. Ünlü Times gazetesine göre, Papand- reu, buna karşılık şu teklifi ileri sür- müştür: Kıbrıs Yunanistanla birleş, tikten sonra Adada bir NATO üssü ku- rulmalıdır. Adada bulunan Türk alayı bu üstte göre. almalı, üssün komu- tasına Türk subayları da katılmalıdır. Böylelikle, Türk hükümeti, bir yunan yüksek komiserinin (otoritesi altına girecek Kıbrıstan Türkiyeye bir saldı- rı gelmeyeceğine emin olabilecektir. Gene Times gazetesine göre, Ada- dan göç etmek isteyen Kıbrıslı türk- lerin yerleştirilmesi için, Atina hükü meti Meis adasını gözden çıkarmış bu- lunmaktadır. Bundan başka, Adadan ayrılacak türklere "cömertçe" tazmi- nat da verilecektir. Yunan yönetimi altında yaşamaya razı olanlara gelin- ce, bunların hakları belirli bir süre için Birleşmiş Milletlerin teminatı al- tına konacak, her çeşit hukuki garan- tiyi sağlamak amacıyla iki tarafın e- şıt ölçüde temsil edileceği bir mah- kemeler sistemi kurulacaktır. Papazın hiddetti İlk bakışta bir görüşmeye ir e sayılabilecek gibi görünen UL nan teklifleri Lefkoşede duyulur du. yulmaz, Makariosu büyük bir kızgın- lık almıştır. - Papandreu ile Atinada bundan üç ay ye önce vardıkları Dirlikte yürüme prensibine rağmen, Yunan Başbakanının "kendisine danış, madan önce Washingtona, sonra da Londraya gitmesi sakallı çeteciyi za- ten çileden çıkarmıştı. Fakat şimdi bir de kendi sırtından pazarlığa giriş- tiğini öğrenince, kızgınlığı büsbütün çoğalmıştır. Nitekim, bu hafta başın- da Yunan Başbakanıyla yeniden görüş meler yapmak üzere Atinaya giderken, amacının Yunan hükümetine (Kıbrıs ve Yunan hükümetlerinin ortak siya- set hattını muhafaza kararım bir ke- re daha teyid ettirmek olduğunu söy- lemekten kaçınmamıştır. ii göre, Kıbrıs anlaşmazlığının son üç a içinde geçirdiği muhtelif çatala sonra, yunan idarecileriyle yüzyüze gö- rıs anlaşmazlığı müzakere yolu ile çö- zülemez. Gerçekten, çetebaşı, Atina- Papanderuyu Birleşik Amerika ile İn-