31 Temmuz 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

31 Temmuz 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

günlerin getirdiği Yurttan Akisler eden kromu satmak için çareler arayan kromcular Tica- ret Bakanı Fenni İslimyeli ile görüşmüşler ve kendisine Mısırla ilgili bir formül teklif etmişlerdir. Krom konusun- da Amerika ile bir mutabakata varılmıştır. Bir üçlü an- laşma mahiyetinde olan bu mutabakata göre İsrail ve Fin- landiya üzerinden krom satışı yapılabilecektir. Kromcu- lar buna Mısırın da ilâvesini istemişlerdir. Mısır bizden, aramızdaki ikili anlaşma gereğince 30 bin ton krom al- mattadır. Ticaret Bakanlığı takasa aleyhtar olduğundan ve ta- kasta daima sizim kaybettiğimizi bildiğinden aslında ta- kas mahiyetinde olan bu işe yanaşmamıştır. Zira Mısır bizden kromu meselâ tonu 25 dolara almakta, sonra bu- nu tonu 19 dolardan reeksport yapmakta, yani tekrar bir başkasına satmaktadır. Ama Mısır hem bu aradaki 6 do- larlık farkı, kendisiyle yaptığımız ticarette tabii gene bi- ze yüklemektedir, hem de Mısırdan 19 dolara krom alan- lar elbette ki Türkiyeden 25 dolara aynı malı almamak- tadırlar. Bu suretle, zarar iki taraflı olmaktadır. Fenni İslimyeli bunu gayet güzel şekilde kromculara anlatmıştır ve kromcular bunu anlamışlardır. Fakat geçenlerde, herkesin hayretten açılmış gözleri önün de, Resmi Gazetede bir sirküler yayımlanmıştır. Bu sir- küler Mısıra krom ihracı kotamızın 10 bin tondan" 45 bin tona çıktığını bildirmektedir. Bu karar İktisadi Kuraldan da geçmiştir. Batta İktisadi Kurulun kararı Mısırın üçlü anlaşmalar çerçevesinde dahi mütalâasına imkân verecek genişliktedir. Bu sirkülerin yayımlanmasının hemen aka- binde Ararat adını taşıyan bir firma Krom Komitesi ara- cılığıyla Ticaret Bakanlığına başvurmuş ve Mısıra 35 bin ton krom satmak için anlaşma yaptığını bildirmiş, gerekli müsaadeyi istemiştir. Bu «gerekli müsaade», Ticaret Ba- kanlığının «ilgili servisler»! tarafından müsait karşılan- mış ve hemen verilmiştir. Kota 35 bin ton arttırılıyor ve -aman ne tesadüf tam 35 bin tonluk bir İhracatın imkânlarını bir firma, Ararat firması Mısır üzerinden sağlayıveriyor ! Bu talep de, Ba- kanınının aksi istikametteki nefis, izah tarzına rağmen. Bakanın tabii haberi dahi olmadan Ticaret Bakanlığının Oğuz Akal "İlgili servisler"i tarafından müsait karşılanıyor, «İlgili Pes... Servisler» Bakana bir de diyorlar ki: «Efendim, Mısır bu kromu reeksport etmeyecek. Kendili kullanacak. Orada , sanayi bir gelişti, bir gelişti ki hiç sormayınız.» Bakan İnanılmaz bir hikâye — Bundan bir süre önce, el- (o bunu nereden bildiklerini «ilgili servişler»e sorduğunda lerinde kalan ve Türkiye bakımından büyük mana ifade «ilgili servisler» böyle haber aldıklarını, ihracatçının ken- AKİS/4