31 Temmuz 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 22

31 Temmuz 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 22

EĞİTİM yaptığı 17 'nci Kurultaya 61 bin ki dev bir teşkilât olarak gitmiştir. ştık bu teşkilât kendi meslek odalı rülen güçte bir baskı urubudur, güne kadar reformun Oo savunucusu haktan bir gün dahi ovazgeçmemiş türk öğretmeni artık ülkülerini latalayantan teşkilâtlı ve kuvvetli şekilde zorlamaktadır, itme nasıl nüfuz edildi? reformlara sırt çeviren ve (o Tevfik İlerici kadroya ram olan Şevket Raşit Hatlpoğlu, karşısında bu teşki- li bulmuştu. Oysa, Hatipoğlunun tisi bu reformları isteyen parti idi. reformlardan yana olan bu güçlü teş atla Hatıpoğlu arasında son bir. arabuluculuk çalışması yapılması o nanlar düşünülmüş ve bunun için erbaşlı, sağduyu sahibi Gurup Baş- lu Dr. İbrahim Öktem görevlendi- mişti. Sonunda Hatipoğlundan ümit edilince bütün aydınlar, öğretmenler Federasyon Bakan olarak Öktemi iddiler, Öktemin tayini bir heyecan gası idi. Öktem, ilk altı ay gerçek. aydınlarla ülkücülerle bir bala- devresi yaşadı Yaptığı tayinlerin, münferit de olsa küçük bir kısmı se- hiç yarattı Ancak, Bakanlığın yoz. mış kadrosunu değiştiremediği için dinden öncekilerin akibetine doğ yuvarlanmadan kendisini okurta- rılamadı. Tevfik İlericiler Ökteme nü- etmekte bir noktada çok şanslı er: Öktemin. Federasyonun da eci bir aldanma sonucu - desteği güveni ile getirdiği Müsteşar Mu- Kodamanoğlu aslında "domuzdan" ha idi. Kodamanoğlunun Tevfik İleri zamanında. Tevfik İlerinin özel kalem müdürlüğünü yaptığını, onun laşı derecesinde yakını olduğunu enler rahat bir nefes oalmışlardı.. Cevelancılar için gerisi okolay ol- Öktemi müsteşarı vasıtası ile dur dan işleyerek aydın re ilerici çev- erden soğutma takdiği basan ka- ildi Son Federasyon kongresinde bu virdiklerinde - maalesef - karşıların- da Bakan Öktemin adetâ, harcanmak tenkit edilenlere kalkan olmak is- gibi dikildiğini gördüler Bu kongrede Bakanlık tnensupla- şleri güllük, gülistanlık göstermpik lerlerken (o Orta Öğretim Genel Mü- dürü Kemal Yılmazın Oo gerçeklerden mayan, daha çok gerçeklerin üze- ne giden konuşması ile büsbütün öf kelendiler Yılmaz orta öğretimin bir er kuyu" haline geldiğini o Cesurane leyebilmişti. AKİS/22 Nuri Kodamanoğlu Ensesi kalın Bakan Öktem, Kongrede Federas yon yöneticilerinin tekrar (o Seçlime- mesi için elinden geleni yaptı. Hat tâ onlarla işbirliği (o yapamıyacağını, onlar tekrar seçilirse istifa etmesi ih- timali bulunduğunu dahi imâ etti. An cak dununu daha tarafsız (görebilen öğretmenler eski Yönetim Kurulunu aynen ve tekrar işbaşına (getirince Bakan ve yeni ortaklan bastırılamı- yan bir öfkeye yakalandılar. Bu haftanın başında Kemal Yıl- mazın Bakanın baskısı ile istifa etti rilmesi bu öfkenin sonucudur. Koruyucu Melek Salı günü bu istifa ve istifarını altın da yatan konular hakkında bilgi almak için oynanan oyunun baş aktör lerinden Kodamanoğlu görüşmek isteyen AKİS muhabiri nedense biz- zat Kodamanoğlu tarafından Bakana teslim edildi. Bakan Öktem eski gün- leri ile tamamen tezat teşkil eden bir psikoloji içinde yaptığı bu görüşmede - belki de bir kahramanlık yaptığını sanarak - Kodamanoğlunun ve Bakan- lıktaki ünlü Terfik İleri hayranlarını göklere çıkarttı Federasyonu ve Ke- mal Yılmazı ise kendisinden beklen - miyen bir şiddetle suçladı, o Ökteme göre, Federasyon, bakanın kazandığı sempatiyi kıskanıyordu! Oysa, o Fede rasyon son reform kabinesi (o kurulur ken Başbakana şu yıldırım telgrafını çekmişti : Devrimci oObir hükümet cabası içinde bulunduğumuz su lerde Milli Eğitim işlerine İ Öktem tarafından devam istediğimizi T. Ö, D.M. Federasyonu olarak hürmetle arzederiz." kurma Öktem, Yılmazın istifası hakkın da ise daha şiddetli bir suçlama yapı- yor onun bakanlığa ait bir evrakı Fe- derasyona intikâl ettirdiğini, bu yüz- den kendisine güveni kalmadığını ve bunu Yılmaza da söylediğini ileri sü- rüyordu. Öktem, AKİS muhabirine Fede- rasyonun sanıklığı kadar (kuvvetli ol madiğini, son zamanlarda (kurulan Milliyetçi Öğretmenler Birliğine dik- kat edilmesi gerektiğini de ifade etti. Öktemin - nedense - pek fazla sevdi- ği bu yeni teşekkül, akşamları Sıhhi- yedeki Zafer Bahçesinde, o Bakanlık- AP 'lilerle saatlerce sohbet etmeyi âdet edinmiş olan Selâhattin Arıkan adin- de bir kimse tarafından kurulmuştur. Öktem, bu yeni kuruluşu o kadar sev miştir ki, Başkan Arıkana, bu yeni kuruluşa bakanlığın sempati oduydu- gunu imâ eden bir resmi yazı gön. dermiş ve Arıkan bu yazının fotokopi sini birliğinin tüzük kapağı (olarak kullanmıştır... Ancak bütün sempatiye orağmen bu yeni kuruluşun üye sayısı bir tür lü onu - onbeşi geçememektedir. İS muhabiri, Öktemin maları hakkında bilgi edinmek konuşmadan bir gün sonra Kemal Yıl mazı Burhaniyede istirahat ettiği kamptan telefonla aramıştır. o Yılmaz konuşmak kararında olmadığını, an- cak kendisine , yöneltilen 6Guçlamanm taşıdığını, bu konuda zorlanır ve konuşturulursa kendisinin de çok şeyler (söyleyeceğini bildirmiştir. Sonuç olarak durum şudur: Bir yıl önce yeni Bakan olduğunda eski ve za rarlı zihniyeti taşıdığı için Teknik Öğ retim Genel Müdürünü istif a ettirip Erdekteki kampa yollıyan ve reform cu aydın çevrelerde büyük sevinç ve heyecan yaratan Dr. İbrahim Ök- tem tam bir yıl sonra reformcu bir Genel Müdürü istifa ettirerek Bur haniyedeki oOÖğretmenler kampma kı zağa yollamış, ve bu defa Yeni İstan- bul, Adalet. Zafer gazeteleri ve okur ları tarafından büyük sempati ile kar şılanmaya başlamıştır Buna rağmen TÖ D M F ikin el başkanı Hürrem Arman oBakanın Federasyon hakkındaki (o suçlamalpri- na sadece "bunların doğru olmadıkı- gını" söyleyerek cevap overmiş, soğuk kanlı bir İfadeyle : "— Dr. İbrahim Öktem Atatürk- çü, devrimci bir adamdır o Samimi- dir. Fakat re ei Hamlelerine mani oldular..." demiştir