31 Temmuz 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 24

31 Temmuz 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 24

SANAYİ masa basında hazırlandığı» ve ger- deklerde bir ilgisi bulunmadığı tezini avunmaya başladılar. Bu peşin hü- küm teyidi de şart olduğundan 1963 lında piyasada suni bir oçimento arlığı mevcut bulunduğu lerilerek dışarıdan 100 bin ton çi- entonun ithâli sağlandı, böylece Çi- mento Sanayii ileri gelenlerinin pe- in hükümleri görünüşte haklı çık- kaş olmaktaydı. Ancak işte o sıra- arda fabrikalarda tam 120 bin ton mento stoklanla yatmaktaydı, üs- telik fabrikaların imalât program- ın aslında mevcut bulunan yüzde 0 fazla üretim inmiş bulunsaydı stoklar ıktan başka dışarı çimento satıl- yaptığı gibi ekonomi ününe ve mo- dern matematiğe dayanan bir şekil- de hesaplabilmesi «pratikte imkân- sız» görülüyor, ilâveten uzmanların yapmış oldukları hesaplarda (o bazı prensip eksiklikleri bulunduğu iddi- a ediliyordu. Bu eksiklikler yüzün- den de yapılan tüketim tahminleri- nin hatalı olduğu, makalenin esas teması olarak işleniyordu. İlgili uzmanlar herşeyden önce «Plân Fikri» ni savunan, sonra da ekonomik olayların matematik for- müllerle ( incelenebileğini, bundan nekadar hatalara düşülebileceğinin, hattâ yapılan hatanın mertebesinin bile hesaplanabileceğini artık günü- müzde modern dünyada bu yollar- Bir çimento fabrikasının açılışı Maziyi unutma ası bile imkân dahiline girmiş ola- caktı. Özetle söylenmesi gerekirse taktıktaki suni çimento darlığının Tf Çimento Sanayii yöneticilerinin evlet Plânlama uzmanlarının yap- darı tüketim tahminlerini yalnış karma yolundaki gayretlerinin bir nucu olduğu anlaşılmaktadır. İşin rakamlara (o vumılmasıyla gerçekler böylece ortaya çıkmakla raber Çimento Sanayiinin resmi » der- ım bir yazı aslında işlenmek iste- ın temayı açığa vurması b n hayli ilgiyi çekti. Kâzım Turgay ızasyla yazılan bu yazıda çimento ketiminin Plânlama uzmanlarının AKİS/24 dan, yürünerek ekonomik şartlara hâkim olunduğunu, sınai gelişmele- rin de ayni kanunlara tabi olduğunu açıklayan bir cevap hazırladılar ve Çimento Sanayii yöneticilerinin ya yın organına gönderdiler. Mamafih «süküt ikrardan gelir» sözüne uy- gun olarak bu cevap makale bugü- ne kadar yayınlanmadı! Beş Yıllık Plân o hedeflerinden olan eldeki mevcut fabrikaların yaş usülden kuru Üretime (geçirilmesi, böylelikle hem ayni o fabrikalardan yüzde 40 kadar daha fazla çimento üretebilmesinin Oo sağlanması o hem de üretimin daha ucuza mâledilme- si yoluna gitmek yeniden fabrika yapmaktan daha elverişli bir yoldur. Herhalde Çimento Sanayii ileri ge- lenlerinin Plân hedeflerini kaybetme- meleri ilk şarttır.