31 Temmuz 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

31 Temmuz 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

dizelerinden dolayı insanları XX. As. rın ikinci yansında ayırımlara tabi an hiç bir ve yoktur. Ni- eri n çıkan Medeni Haklar Kanunu da bu mantıki dü- şüncenin neticesidir. Ama o koku! O koku fizikidir ve hiç bir mantıkla bir beyazı bin- lerce zencinin kokusunu mecburen koklamaya razı etmek o kabil değil- dir. Medeni Haklar Kanunu nasıl mantığın icabıysa, ona karşı beli- ren mukavemeti de fizyolojik bir olay olarak değerlendirmek lâzım- dır. Zaten böyle bir temeli olma- saydı, Zenci Meselesi (o Amerikayı altüst edecek bir ölçüye yükselmez di. Bir Amerikalı bana şöyle dedi : «— İrk ayırımına karşı olmak kolaydır. Ama sorarım size, bir kı- zınız olsa, damadınızın zenci olma- sını arzular mısınız ve o çikolata rengi torunlar çok mu hoşunuza gider?» Bu sözde gerçek payı olduğunu kabul etmek lâzımdır. Rengi deği- şik damat veya gelin! Bengi deği- şik torunlar! Biz ki, dini değişik damat veya geline, dini değişik to- runlara tahammül etmek için ken- dimizi zorlamak mecburiyetindeyiz dir. Eğer Amerikalı, zenciyi eşit haklara sahip görmek İstemiyorsa onu tamamile haksız ve insafsız bulmanın da haklı ve insaflı bir tarafı yoktur. Bekâra kan boşamak kolay ge- lir. Onun gibi, bir Zenci Mesele- siyle karsı karşıya bulunmayanla- rın ırk ayırımının devamı için sa- vaşanları anlaması elbette kolay değildir. Değişik âdetler Bir başka Amerikalı, zenciler- le beyazların aynı yüzme ha- vuzuna girebilmeleri hakkının ha- vuz dışındakiler için başka, havuz içindekiler için başka mâna taşıdı- ğını hatırlattı. Bugün Amerikada bir füli durum vardır: Zenci, be- yaza nisbetle geridir ve geriliğin bütün handikaplarını taşımakta - dır. Pistir. Serkeştir. Bir hak ken- disine verildiğinde onu mutlaka su- istimal etmektedir. İçkiye (zerrece tahammülü yoktur. Cinsi hislerine hâkim değildir. 18 yaşındaki zenci çocuklar bir kadeh içki içtiklerin- de 70 yaşındaki kadınların zorla ırzına geçmektedirler. Gerçi bu bir «Tavuk mu yu - murtadan çıkar, yumurta mı ta- vuktan çıkar?», meselesidir. Zenci- nin bu hali mi ırk ayırımının neti- cesidir, yoksa ırk ayrımı zenci- nin bu halinin sebebidir, buna ke- sin cevap vermenin imkânı yok - tur. Bugün mamur ye müreffeh A- merikada dünya kadar gecekondu vardır, sefalet son haddindedir ve o hayatı yaşayanların çoğunluğu zencilerdir. NewYork'un Harlemin- deki sefalet çapında bir o sefalete rastlamak için Uzak Doğuya ve Güney Amerikaya gitmek lâzımdır. Hiç bir çevrede suç miktarı ve nis- beti Amerikadaki zenci çevresinde olduğu kadar büyük değildir. Be- yaz, zenciden korkmakta, onun ken disini ezeceğini düşünmektedir. O- nun için, Amerika nüfusundaki zen ci nisbetinin bilhassa (omuhaceret kanunlarıyla daima aynı, yüzde on civarında tutulması bir büyük me- seledir. Buna her Amerikan hükü- meti daima dikkat göstermiştir. Goldwater bütün bunların is- tismarcısıdır. Zenci meselesi halle- dilmek lâzımdır. Doğru. Zenciler insan gibi (o yaşamalıdırlar. O da doğru. Zenciler beyazlara tanınan haklardan faydalanmalıdırlar. Doğ- bunun neticesi, beyaz A- erikelnin zenci amelikalıların ko kusuna tahammülüdür. İş bu fiz- yolojik noktaya gelinde, Goldwa - ter onun istismarcısı olarak ortaya çıkmıştır. Ben, o kokuya üç gün dayanamadım. Ondan dolayıdır ki bu fizyolojik hadisenin kuvvetini kolaylıkla ve rahatlıkla anladım. Statlar - Hilton'dân ayrıldığım da- kikada emindim ki Goldwater bü- tün barikatları yıkıp geçecek (o ve Cumhuriyetçi Partinin (o adaylığını kazanacaktır. Nitekim, kazandı da... Başka hisler Zencilere karşı reaksiyon, A- merikalının içindeki tek re- aksiyon değildir. Amerikalı (Oo çok komplekse sahip bir insandır ve aslında bedbahttır. Dünya liderli- ği, omuzlarına fazla ağır gelmekte- dir. O kadar yardım yaptığı halde herkesin kendisini (tenkit etmesine ünizmden, o mikrop- tan korkar gibi korkmaktadır o ve onu bir umacı gözüyle görmekte - Goldwater Talihin kudreti eşi ile AKİS/17