5 Şubat 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

5 Şubat 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

YURTTA OLUP BİTENLER düşen görev ve sorumluluğa çıkmalarının büyük önem belirtti ve : *— Ben, ihracat alanında özel sektörün kıymetli ve faydalı hizmet- lerinin devam etmesi gerektiğine ina- nıyorum" dedi. İslimyeli, AKİS'çinin, "-- İhracat alanında kamu ve özel sektörden şikâyetleriniz nedir?" sorusuna ise li evap verdi sahip taşıdığını Kamu sektörünü ” aksadığı soke, dış azar nn ve fiyatların kontrolünde yavaşlık ve maliyet me- selelerinde gösterilen ihmâldir. o Özel sektör ise propaganda, ambalaj ve ka lite meselelerine daha dilerine tanıdığı imkânlarla ceza ver- melidirler." İhracat alanında geçen yıl elde nin hayatının her devresi ticaret ve iktisat meseleleri içinde geçmiştir. İslimyeli 1921'de Bandırmada doğ du. Babası "Tüccardan Ali İşlimyeli" dir. Daha çocukluğunda. (o babasının işi Fenninin ilgisini çekti rtaoku- lu Bandırmada, liseyi Bursada bitirdi ve daha sonra Siyasal Bilgiler, Fakül- tesine girerek, 1944 yılında Mali bö- lümden mezun oldu. Mesleğe, Maliye Bakanlığında ( stajla başladı. £ Ziraat Bankası müfettişliği. Ziraat Bankası Kooperatifler oŞubesi Müdürlüğü ve Ziraat Bankası Genel Müdürlüğü, İs- limyelinin gittikçe yükseldiği omemu | iyet merdivenlerinin basamakları oldu 961 yılında politikaya atılmaya karar veren İşlimyeli. Ga mil letvekili seçildi. Onun milletvekilliği, memuriyetinden farklı değildir. İslim- yeli yine teknik van rakam- ların ve etüdlerin adamı Polemik- ler ve siyasi çekişmeler onu ilgilendir- memektedir. Bütçe Komisyonu Baş- kan Yardımcılığı ve Sözcülüğü yaptığı sırada, rakamlara, bilgiye ve (zekâya dayanan sağlam çalışma üslübu ve düz gün konuşma tarzı ile dikkati çekti ve Reform. Hükümetinin Ticaret Bakan- lığına getirildi. Burada ise Sessiz se- dasız, halim seli çalışmasıyla ih- racaat rekorunu kınıverdi! İslimyeli, DDY'da eczacı olan Şu- le İşlimyeli ile evlidir ve iki kız ço- cukları vardır. Rekortmen Bakan. 1970 yıllarına doğru Türkiyenin başbelası olan dış ticaret açığının, bugünkü ted bir ve çalışmalara devam etmek su- retiyle, yenilebileceği (o kanısındadır. Bir ihraç limanında yükleme Bilanço: 411 milyon dolar Özel sektörün görüşü İslimyelinin bu sözlerinden bir o kaç t sonra Türkiye Odalar Birli” ğinde bir başka hâdise cereyan etti. Başkan Nuri Ciritoğlu kalktı, dolaba gitti ve elinde jelatin ambalajlı, çok şık bir paketle döndü, paketin üzerin- de almanca yazılar, içinde ise görünü- şü ile dahi iştahı tahrik eden ara- deniz fındığı vardı. Ciritoglu bu pake- ti AKİS'çiye gösterdikten sonra kol- tuğuna yerleşti ve sigarasının duman larını seyrederek, anlatmağa (o başla- dı : ". Bu ambalajı, oğullarını (o Al- manyada okutan Ordulu bir fındık ta- ciri bana getirdi. Oğulları bir amba- laj fabrikası kurmuşlar, şimdi de Al- manyada propaganda işi ile uğraşıyor- larmış. Bu iş zaten görgü ve bilhassa dil bilme işidir. Bugün ihracatta te- lefon devri geride kalmış ve teleks dev rine girilmiştir. Oysa bizim en büyük tüccarımız bile lisan bilmez; ne doğ- ru dürüst dış pazarlarla muhabere ku rabilir, ne de ahbaplıklar tesis edebi- lir. Son defa Pakistana gitiğimde gör düm; orada ingilizlerin koyduğu mec buriyet yüzünden herkes ingilizce bi- liyor ve inanın, sadece bu yüzden kistan bizden ile eri hamleler yapabili- yor. İhracat tamamen sürat ve dı piyasa ile münasebet kurma işidir." Ciritoğlu bu eksikliğin o karşılan- ması için Odalar Birliğinin bir teklifi iizernde Hükümetle mutabakat sağ- landığını ve yakında Almanyanın bir şehrinde deneme olarak, Türkiyeye ö- zellikle yaş meyva ve sebze o haberle- rini günügününe iletmek" için bir ir- tibat Bürosu kurulacağını söyledi. Ci- ritoglu bu işi incelemek için Şubat ba- Deneme caret merkezlerinde bu irtibat büro- larının sayısı arttırılacaktır. Odalar Birliği Başkanı, 1964 ihracat sonucunu memnunlukla kar- şıladığını, bazı formalitelerin kaldı- rılması ve vergi iadeleri kanununun daha geniş tatbiki sonucunda bu mik- tarın daha da artacağı kanısında ol- duğunu ifade etti. . Özel sektörün yetkili sözcüsü, Ti- caret Bakanının özel sektörle ilgili şi- kâyetleri konusunda ise kötümser de- ğildir. Ciritoğlu bu konuda da, Oda- lar Birliğinin. Hükümet formalitele- t makanizmasını harekete bildirdi geçireceğini Sık sık Plândan ve Hükümetle gi- rişilen ortak çabalardan söz açan Ci- ritoğlunun bu görüşmede ifade ettiği genel kanaati, "İşler İyiye gittiği, si- yasi istikrar tam olarak sağlandığı tak- dirde, her alandaki gelişmenin daha da hızlanacağı" şeklindedir. AKİS, 5 Şubat 1965