5 Şubat 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

5 Şubat 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

m A K | ) Yıl: 11 5 Şubat 1965 Sayı: 555 Cilt: XXXII HAFTALIK AKTUALİTE MECMUASI YURTTA Millet Uyanış devam ediyor Aşırı cereyanlar konusunda, bu ce- yanların ölçüsüz bir şekilde açı ğa vurulup toplumu bu sefer gerçek- ten, bir "militanlar kavgası" ile tehdit etmesi üzerine umumi efkârda obaş- layan uyanma bu hafta yeni bir gelişme kaydetti. (o Başbakan İnönü Cumhuriyet gazetesine verdiği bir de meçte bir özenti olarak gördüğü aşırı sol ile iptidai sağın kendi nazarında hiç bir fark taşımadığını açıkça ifade etti ve bir prensibi ortaya koydu: Kal. kinmanın demokratik sistem ve hür- riyet nizamı içinde yapılabileceğine i nanmayan, toplumu başka yollara iten her cereyan memleketin sağlam Kuv- vetlerini mutlaka karşısında bulacak tır ve bu kuwetler önünde hezimete UZM, İnönü ilâve e Zira Türkiye için demokratik sistemin- ve hürriyet nizamının yıkıl- masından daha büyük bir tehlike yok- tur." Bu yeni ve eskisinden de açık va- ziyet, alış müsbet tesirini derhal gös- terdi. Aşırı sol, belki bir takım salon sosyalisti yazarları (o kullanabilse (de. her halde İnönüyü ve memleketin sağ lam kuwvetlerini okullanamayacağını anlamış haldedir, İnönü sol fikirlere hiç bir şekilde aleyhtar bulunmadığı- nı bildirmiştir İnönü bu sola aşırı sa- ğın "komünist" damgasını ovurması- nın komünistlerin Ooişine (o yaradığını da belirtmiştir. Gerçekten de, meselâ Karakurt Olayının A.P. organların- daki tefsir ve ilân tarzı bunun bir ör- neğini vermiştir. Tipik bir gericilik ör neği olan olayın bu organlardaki tak- dimi "Türk köylüsünün kısrağına ve avradına dokunulmaz", "Bizim - larımızı, karılarımızı rahat obıraksın- lar" tarzında olmuştur. Bu gayretin altında nenin bulunduğu hiç kimse- nin gözünden kaçmamıştır. Ama suretle A.P. de en azından bir tesirli ve gayretli temsil ettiği, larının da bunları reddetmeye cesaret edecek güçte veya niyette bulunma- dıkları (oortaya çıkmıştır.Bu, aşı- 1 OLUP BİTENLER İsmet İnönü En gerçekçi görüş rılıkla değil basiret ve itidalle odolu çoğunluğu gittikçe derlenip toparlan- ma istikametine itmiştir. Gözden kaçmayan başka bir hu sus, bu davranışıyla A.P. nin ciddi ipo- tekler altına girmekte oluşudur. Geri- ciliğe bu kadar angaje oluş, bir gün A.P. kazaen iktidara gelirse, partiyi bir takım mecburiyetler ve omükellefi- yetler altına sokacaktır. Bunların ye- rine getirilmesi ise Başbakan İnönü- nün önceki hafta Senatoda, bu haf- ta Cumhuriyet sütunlarında haber verdiği âkibeti doğuracak, sorumsuz, bilgisiz ve kudretlerinin hududundan habersiz politikacıların oObasına dün- yayı oyıkacaktır. Karakurt Olayını “öğretmenin Oo köylünün avratına ta- salludu" olarak gösterecek kadar öl- çüyü kaçırmış bir zihniyet bu o top- lumu, onun kuvvetlerini nasıl (idare edebilir? Aşırı solun ümidi budur. Bu zih, niyet iktidara gelsin, tabii o kuvvetle- ri idare edemesin. ortalık karışsın ve aşırı Sol elini, kolunu sallayarak ken- di "müsamahasız, katı, SİS- tem" ini memlekette kursun Ama toplum ve bilhassa aydınlar şimdi her geçen gün gözlerini o biraz daha açmaktadırlar. ra İnönünün de bundan kırk yıl ön- ce söylediklerini tefrika etmek bu göz leri örtmeye yetmeyecektir. Zira Ata- türk aramızdan ayrılmıştır ama, İnö- nü hayattadır ve İnönü şimdi de ko- nuşmaktadır. Kaldı ki İnönünün o zamanki fi- kirleriyle bugünkü ( fikirleri (o arasın- da bir fark bulunmadığı bu tefrikalar- la bir defa daha gün ışığına Okavuş- muştur. İnönü memleketi ne aşırı sa- ga, ama ne de aşırı sola bırakmak ni- yetindedir. Bunda, "tecrübeli ve sözü- ne, fikrine toplumda kıymet verilen kimseleri" kendisine oyardımcı (o ola- rak çağırmaktadır. Bu. İnönünün genç, yaşlı bütün aydınlara çağırışıdır. Partiler Leyleğin ömrü Haftanın başında Pazartesi günü, ö- zellikle muhalefet gazeteleri, âde- ta AP nin birkaç gün içinde iktidara geleceğini müjdeliyorlardı. Bir Oha- berde. AP Genel Başkanı Süleyman De mirelin Ankara İl Merkezinde yaptığı bir konuşmada "AP işbaşına gelecek- tir" dediği belirtiliyor, bir başka ha- berde ise MP Genel Başkanının De- mirele bir mektup gönderdiği, AP nin hükümet kurmak için teşebbüse O geç- tiği takdirde, MP tarafından destek- leneceği bildiriliyordu. Bir gün önceki gazetelerde ise Demirelin MP Genel Merkezini ziyaret ettiği ve Bölükbaşı ile yeni bir hükümet kurma konu- sunda fikir teatisinde bulunduğu yo- lunda haberler yer almış, AP ve ğ birer bildiri yayınlayarak bu o konuş- mayı açıklamışlardı. Üstelik, MP nin konuşmaktan ve gazetelerde resimle- rini, adını görmekten pek hoşlanan iri kıyım lideri bu kadarıyla da yetinme- AKİS, 29 OCAK 1965