5 Şubat 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

5 Şubat 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

YURTTA OLUP BİTENLER miş önce Demirelle yaptığı (o konuş- madan pasajlar veren bir gazetenin, bu haberini tekzip eder mahiyette bir bildiriyi, sonra da hızını alamıyarak, AP Genel Başkanına mektup gönder- diğini açıklayan bir başka (bildiriyi, kaleme almıştı. Böylece Bölükbaşı, iki günde üç bildiriyle, mutlaka kendisi- ne gif olması gereken rekoru egale e- derek evine döndü, telefonunu fişten ekti Oo ve ertesi günkü gazeteleri o bek. lemeğe koyuldu. Bölükbaşı amacına ulaşmıştı, değilse gazete sayfalarında, MP desteği ile HP iktidarı yıkılacak, yerine, gene MP'nin desteğiyle bir AP hükümeti kurulacakmış şeklinde bir hava esmişti. Tabii bu arada. Bölük başının adından da bol bol bahsedildi. Zaten irikıyım liderin istediği de buy du. Anadoluda yaptığı gezide bol kese den savurduğu dehşetengiz lâflar, Mec- lis e AP ye yönelttiği zehirli oklar ve şimdi de Demirele çakılan te ei, kavruk partinin iri (o lâflı liderinin seçimlere kadar unutulma- ma çabasından başka birşey değildir. Yoksa Bölükbaşı da iyi (o bilmektedir ki, değil destekliyerek AP'ye hükü met kurdurmak. Millet Meclisindeki, kendisiyle beraber 13 kişiyi ancak bu lan Grupunu toplayıp gitse kimsenin haberi dahi olmıyacaktır! AP nin ik- tidara gelmesi için tek yol, YIP ve CKMP yi kazanmaktır. Nitekim bu- nu YTP nin gönlünde Başbakanlık as- lanı vatan lideri OEkrem Alican iyi bilmektedir. hiç nin Küçük hesaplar Osman Bölükbaşı ile kle De- mirelin yeni bir hükümet kurma yolundaki temaslarını en güzel CKMP Başkanı Ahmet Oğuz izah etmekte- dir; "— Bölükbaşı Geredede konuştu: 'Demirel değil, Pamukel' dedi. istanbu- la geçti: MP ancak AP ile koalisyon yapabilir dedi. Ankaraya geldi. Milli Bakiyeler Kanunu görüşülürken, AP lilerden, “eski devrin artıkları" diye yi destekliyece- litikasından başka birşey değildir." Oğuzun MP için koyduğu "Şama- ta politikası" teşhisi gerçekten o doğ- rudur ve AP de bunun O farkındadır. Ancak ortada oynanmakta olan oyun çok taraflı (olduğu için gazetelerde adından bahsettirmek amacıyla da söy lenmiş olsa, Bölükbaşının sözleri, bil- dirileri AP yöneticilerinin işine (o gel- mektedir. Zira istenen hüküme- tinin düşürülmesi yolunda bir hava nın estiği intibanı memlekete ver- mektir. Bu suretle işler sıkışacak, va- 6 tandaş huzursuz olacak, piyasa ka- panacak ve CHP yıpranacaktır. Bu yapmacık havayı yaratmak için şim- dilik Bölükbaşı kullanılmaktadır. o A- ma Bölükbaşı hiç oralı olmamakta ve yeni politikacı Süleyman Demir- elin, ilk olarak kendisiyle konuşmak isteyişini kendinde vehmettiği "engin tecrübe" ye yormaktadır Nitekim MP Genel Merkezinde ya plan ve üçbuçuk saat süren görüş- mede hemen hemen hep Bölükbaşı ko- Kimden menkul? Cumhuriyette bir yan: "Hele içlerinde bir mecmua var ki, kendisini hem bir sıhriyetten do- layı hükümetin resmi organı sa- yar, hem de erbiye hudutlarını aşmakta, tenkit ettiği şeriatçı va rakpareleri gölgede bırakır. Bun- lara ve bilhassa hükümet organ- lığı kendinden menkul mecmuaya haber verelim... Bakınız AKİS daha geçenler- de ne diyordu: "AKİS bir hususu on yılı aşan yayın hayatında bel- ki bin defa açıklamıştır. AKİS ile Başbakan İsmet İnönü arasında tek münasebet bu derginin Baş- yazarının Başbakan İsmet İnönü- nün kızıyla evli bulunmasından ibarettir. Bu husus, başta bu der- ginin okuyucuları olmak üzere Türkiyede suiniyet erbabı hariç- ti erkes tarafından bilinmektedir." Bakınız Başbakanlıktan daha geçenlerde ne tebliğ olunuyordu: "AKİS Dergisi neşriyatı ile Baş- bakan İsmet İnönü arasında hiç bir münasebet yoktur." ce? AKİS'in hükümet ( organlığı mi a iyetten (menkul olması nuşmuş, Demirel de bol bol dinlemiş- tir. Osman Bölükbaşı meseleyi öncesinden alarak, mübalâğalı jestler, mimikler, arapça terkiplerle dolu bir ifade tarzıyla konuşmuş ve üç buçuk saat İnönüden yakınmıştır. Tabii her cümlenin sonunda, İnönüyle giriştiği mücadelelerden daima muzaffer çık- tığını, bundan sonra da İnönüyle uğ- raşabilecek tek politikacının o kendisi olduğunu söylemeyi ihmâl o etmemiş, hayli 'toy bulduğu Demirele. n ler gördük, neler!" diye başlıyan uzun nasihatlar çekmiştir. MP-AP işbirliğinin giderek oOCHP Hükümetini düşüreceği yolundaki, bil- dirilene konu olan haberlerin kaynağı ise, Bölükbaşının nasihatlar ve ha- tıralarla dolu uzun tiradından artan zaman içinde geçen şu diyalogdan iba rettir: Bölükbaşı © — AP olarak Bütçeye kırmızı oy verecek misiniz? Demirel 2 Evet, üç yıldır bu böyle ol- MUŞİUT... Hükümet için ne düşünüyor- sunuz?" "— Diğer pailelen destek gö- rürsek yeni bir koalisyon hükümeti kurmak el ” P ve CKMP ile temasınız oldu. mu” Bu sefer soru sormak sırası mirele gelmişti : — Peki bu yolda siz bizi destek- ler misiniz?" Osman Bölükbaşı gene uzun bir tirada girişti ve dakikalarca (o süren bir konuşmadan sonra cümleyi bağ- ladı: De- " — Partinin yetkili organları ile istişarede bulunmam lâzım.." Gecekondu MP nin Genel Baş- kanı, görüşmeden sonra derhal, bir kaç kişiden ibaret Parlâmento Grupu ile Yönetim Kurulunu topladı. Ken- disi konuştu, diğerleri , dinlediler. AP nin hükümet kurma yolunda destek- lenmesi kararlaştırıldı. Bu destek vaa- di. bir nâme ile ifade edilecekti. Pa- zar günü saba saat 10'da Bölükbaşının iki mümtaz çömezi, irikiyım liderin CHP iktidarını temellerinden sarsan mektubunu Süleyman Demirele tes- lim ettiler!. Şamata politikası Aslında MP ye yapılan kur, AP nin politikasının sadece bir cephesini i Madalyonun diğer e CKMP ile ilgili po- litika ise “bekle, ve gör'dür. AP, Milli Bakiyeler kanunu Millet (Meclisinde görüşülürken küçük (o partilerin şim- şeklerini üzerine oçekmiş. o Tasarıyı. biraz da iki tabii senatörün . Mucip Ataklı ile Kadri Kaplanın - becerik- sizliklerinden faydalanarak (o Senato Anayasa - Adalet Komisyonunda red- dettirmiştir. Bu yüzden AP hiç değilse şimdilik, CKMP ve YTP ile arasında- ki bütün köprüleri atmış bulunmak- tadır. AP ye göre Parlâmento teamü lü, komisyonda reddedilen bir (o Ta- sarının Genel Kuralda da reddedilme- sidir. Bu takdirde Tasarı tekrar Mil- AKİS, 6 Şubat 1965