10 Temmuz 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

10 Temmuz 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

AKİS Bütçeden sağlanan 300 bin liralık tahsisatla birkaç hafta içinde kor- kunç ve kapkara bir çığ gibi büyüyen ve bütün Türkiyeyi okaplıyan Komü- nizmle Mücadele Dernekleri, Anadolu- nun her tarafında faaliyet halindedir ler. Başlarında DP'nin örtülü ödenek tırtıkçısı meşhur Necip Fazıl Kısakü- reğin bulunduğu "ümmetçiler ve mil- liyetçiler" güruhu -bunlar Petrol me- selesinde yabancı şirketlerin, Toprak Reformunda, sosyal (adalette toprak ağalarının yanında, milli sanayiin kar şısındadırlar- bu derneklerin Hazine- den temin ettikleri parayla bütün Tür kiyeyi adım adım tarayarak, nutuklar çekmekte ve ileriye, iyiye, güzele yönel miş bütün müesseseleri tahrip amacını gütmektedirler. Kısakürek ve milliyetçi arkadaşlarının bu yolda en güvendik- leri slogan, avuç avuç fırlatılan bir kara çamurdur: "Komünistler! Mos- kova uşakları!" Hitler Almanyasının ünlü SS'leri, Mussolini İtalyasının kara gömlekli sergerdeleri ne ise ve DP devrinin VC teşkilâtı ne anlam taşıyorsa. 1965 Tür kiyesinde Komünizmle Mücadele Der nekleri de aynı şeydir. Bu derneklerin estirdiği terör havası birkaç ay içinde bütün Türkiyeyi kaplamıştır. Bu teş- kilâtın Ankaraya yaptığı bir uyarma, en seçkin öğretmenlerin Bakanlık emrine alınması, tiyatroların, sinema- ların, açık oturumların, ve hattâ parti binalarının basılması için kâfidir. Son birkaç ay içinde bunların pek çok ör- neği görülmüştür. Komünizmle Müca- dele Dernekleri âdeta, Anayasanın Ya- sama. Yürütme. Yargı gibi asli güçle- rinin yanında yeni bir kuvvet olma yo- lundadır: zorbalık Besle kargayı.. Estirdiği oOhavayla gayrimeşru bir ku- uş olduğunu açıkça ortaya koy- muş olan bu sapık derneklerin gelişme si için Bütçeden ayrılan 300 bin lira suyunu çekince, koçancılık veya daha gerçek deyimiyle haraç faslı başlamış, derneğin mensupları dükkan dükkân, ev ev dolaşarak Komünizmle Mücadele için teberru toplama kampanyasına gi- rişmişlerdir. Çok kimse, meselenin as- lım bilmesine rağmen -hele bu kimse CHP'li ise, komünist ithamının altın- da ezilmemek için- derhal cebine dav ranmaktadır. Böylece derneğin kasa- sına giren yüzbinlerce lira, 1960 öncesi VC, saltanatının ihyası yolunda kul- lanılmaktadır. Bu derneğin yöneticilerinin genellik- le APli teşkilât yöneticileri olması, der neğin siyasi yönünün de olduğunu or- 10 Temmuz 1965 taya koymaktadır. Meselâ Bursa TİP kongresini basan dernek mensupları- nı yönetenlerden Dernek Bagkanı Avu- kat Mithat Teomanın AP İl İdare Ku- rulu Üyesi. Yılmaz Baklacının AP İl Gençlik Kolu Başkanı. Dr. Ahmet Esi- nin AP eski il Başkanı oldukları sav- cılık tarafından açıklanmış bulunmak- tadır .Bu gerçekler karşısında zihin- lerde kıvrılan istifham, "Acaba Vatan Cepheleri mı hortluyor?" o sorusudur, istifhamın bir diğer yönü ise, AP'nin de ayni menfaat zincirinin halkaları arasında yer alıp almadığıdır. Zira AP nin parti olarak estirmeye muvaffak olamadığı havayı bu dernekler vasıta- sıyla gerçekleştirdiği bugün pek yay- gın bir söylentidir ve olup - bitenler, söylentilerin gerçek olduğuna dair ka- naatleri kuvvetlendirmektedir Bu teşhis odoğruysa. (o AP'lilerin. Milliyet e. ağırbaşlı "Durum" sütununa bi, göz atmalarında wn leri için büyük. fayda vardır. "Duru da Abdi İpekçi imzalı yazı şöyle bit- mektedir: "..Bakalım 1960'dan önceki uyar- malara kulak asmıyanlar. bu defa avnı hatayı tekrarlıyacaklar mı?.." Partiler "Bu, en akıllısı!" Şu satırların yazıldığı sırada. Türki- yenin en dertli adamlarından biri CHP'nin İstanbul İl başkanı Ali Soh- toriktir. Ali Sohtorik siyasi parti- lerin kesinlikle milletvekilliği | iste- meyen il başkanlarındandır ama bu, YURTTA OLUP BİTENLER azaltmamaktadır. bile o söylenebilir. onun o dertlerini Hatta, arttırdığı Zira Ali Sohtorik, kendisine oy versinler odiye hizip yapmamakta ve istanbul için seçim şansı en fazla listeyi tanzime çalışmaktadır. Bundan dolayı da cok zaman ne İsa kendisin- den memnun kalmaktadır, ne Musa. Düşünmek lazımdır ki 32 kişilik İstan- bul listesine girebilmek için bugün Tür- kiyenin en durmuş, oturmuş partisin- de tam 70 kişi mücadele halindedir, Bu üstenin ilk 12 ismi arasına girenlerin milletvekilliği garantidir, Belki 13, de bir şansa sahiptir. Ama onun gerisin- dekiler "şeref için çarpışmak" zorun- dadırlar, XX. asrın ikinet yarısında ise hediyelerde bile meselâ bir kravat, bir yüzük, bir çakmak bir demet çiçeğe, yâni "manevi kıymetle tercih edilmek- tedir. Ekim, seçimlerinin yaklaşmasıyla birlikte her ilde olduğu gibi istanbul- da da adayların mücadelesi başlamış bulunmaktadır, 1968 Oo seçimlerindeki mücadelenin birçok hususiyeti vardır. Bunlardan başta geleni, nisbi seçim sisteminin getirdiği yeniliktir, Çoğun- luk sisteminin uygulandığı yıllarda bir partinin aday listesine girebilmek için elbette ki mücadele edilirdi, Fakat a- sıl mücaddele, aday listesinin genel seçimlerde kazanması için yapılırdı. Nisbi seçim sisteminde ise durum ta- mamen başkadır, Nisbi temsilde mü- cadele, listenin kazanması için değil listenin başlarında bir yer alabilmek için yapılmaktadır. Cumhurbaşkanı otomobilinden gazetecilere Sohbet saati cevap veriyor