10 Temmuz 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

10 Temmuz 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

DÜNYADA OLUP Avrupa Bir kaprisli General İkinci Dünya Savaşından sonra bü- tün avrupalı devlet adamları tara- fından ulaşılması gerekli bir amaç o- larak görülen Avrupa birliği, General De Gaulle'ün Fransada işbaşına geç- mesinden buyana bir ileri bir geri yal palayıp durmaktadır. Nitekim, geçen yılı geride bırakmak üzere olduğumuz sıralarda, Generalin Ortak Pazar için- deki tahıl fiyatları yüzünden bu bir- liği torpillemekten bile çekinmeyeceği anlaşılmış ve Ortak Pazarın öteki ü- yeleri De Gaulle'ün istediklerini kabul etmekten başka çare görememişlerdi. Fakat o zaman güçlükle atlatılan buh ran geçen hafta yeniden suyun yüzüne çıkıvenniş ve Avrupa birliği yeniden büyük bir tehlikenin içine düşmüştür. Ortak Pazarı geçen hafta birden- bire parçalamak tehlikesiyle karşı kar şıya bırakan konu, bu altı üyeli ekono mik kuruluş içinde izlenecek tarım po- litikasıyla ilgili olarak Oo hazırlanacak programdır.-Bundan üç yıl önce hazır- lanan tarım programı, geçen hafta so- nunda süresini tamamlamıştır. Ortak Pazar ülkelerinin Dışişleri Bakanları geçen hafta Brükselde bir yeni prog- ram hazırlamak için biraraya geldik- leri zaman, ortaya çok önemli görüş ayrılıkları çıkmışlar. Bu görüş ayrılık- larının başlıcası, İtalya ile Fransa a- rasındadır. Fransa, hazırlanacak yeni programın beş yıllık olmasını istemek- te, Ortak Pazar içinde uygulanacak or- tak tahıl fiyatları yüzünden çiftçisine önemli yardımlar yapmak zorunda ka- lacak olan İtalya ise iki yıllık bir prog- ramla yetinilmesi taraflısı görünmek- tedir. Fransa ile İtalya arası daki in ayrılığını gidermek mümkün olmayın- ca, geçen hafta Brükselde in Ortak Pazar Bakanlar Konseyi hiçbir karar alamadan dağılmaktan başka çare görememiştir. İtalyadan gelen bu beklenmedik muhalefetin General De Gaulle'ü oçok kızdırdığı Çünkü bundan sonra Elysee sarayında yapılan bir kabine toplantısında Fran- sanın bu konuda bir anlaşmaya varıl- madıkça Ortak Pazar komitelerinin hiçbir toplantısına, katılmaması kara- rı alınmıştır. Hem ağlarım, hem giderim Aslında. Başkan De Gaulle'ü bu ka- dar kızdıran şey yalnızca İtalya- nın tutumu değildir. De Gaulle'ün bü- tün ümitlerine rağmen, Ortak Pazar 10 Temmuz 1965 General De Gaulle Fransız milliyetçisi ülkeleri o çeşitli dünya meselelerinde Fransanın izinden gitmemektedirler. Başka bir deyişle, Ortak Pazar Avru- payı Fransanın çevresinde toplayacak bir çekirdek olarak (o gelişmemektedir. öteki Avrupa devletlerinin eğilimi. Fransa da dahil, bütün Avrupayı Or- tak Pazarın çevresinde toplamaktır. General De Gaulle için en önemli şeyin Fransanın üstünlüğü ve fransız milliyetçiliği olduğunu gören Avrupa devletleri, bu durumdan haklı olarak endişe duymaktadırlar. De Gaulle bir yandan Avrupanın o birleşmesinden bahsederken, öteyandan Fransanın mil li yetkilerinde hiçbir sınırlama yapıl- masına yanaşmamaktadır. Zaten Or- tak Pazar devletlerinin tarım fiyat- ları ve programları konusunda Fran- sanın karşısına dikilmelerinin asıl ne- deni de, büyük ölçüde, budur. Ortak Pazar üyeleri bu teşkilâtın bağımsız bir bütçesi olmasını istemekte ve Av- rupa Parlamentosunun mali konular- daki yetkilerinin arttırılması görüşü- nü savunmaktadırlar. Oysa bütün bu istekler De Gaulle tarafından hiç de hoş karşılanmamaktadır. BİTENLER Ortak Pazar üyelerine kendi irade- sini bir kere daha kabul ettirebilmek için, General De Gaulle şimdi de fran- sız gümrük vergilerini eski seviyeye çı- karmak tehdidini savurmaktadır. Bi- lindiği gibi, Ortak Pazar kurulmadan önce Avrupa ülkelerinin gümrük sı- nırı aşağı yukarı yüzde 70 dolayların- . Ortak Pazarın kurulmasından ki üyeleri için büyük bir darbe teşkil edeceğine şüphe yoktur Bununla beraber, Ortak Pazarın boy lece dağılmasının Fransa bakımından büyük sakıncalar yaratacağı da açık- pa- daki işbirliği öteki Avrupa devletleri kadar Fransanın da yararınadır. Baş ka bir deyişle, Birleşik (Amerikanın atom şemsiyesi altında çeşitli nükleer teoriler ileri süren General De Gaulle, şimdi de Ortak Pazarın fransız eko- sağduyudan ne kadar yoksun bir davranış olduğu ortadadır. Nitekim De Gaulle de bunu anlamış olmalı ki, Fransanın Ortak Pazar ko- misyonlarının toplantısına katılmaya- cağının açıklanmasından bir gün bile geçmeden, fransız temsilcileri, çanta- ları koltuklarının altında, gene çalış- ma masalarının başında yerlerini al- mışlardır, Macaristan Her koltuğa bir karpuz Geride o bıraktığımız hafta içinde Macaristanda, sessiz sedasız bir de Sişiklik oldu. Macaristanın komünist yöneticileri, (o Krutçefin (o işbaşından uzaklaştırılmasından sonra (o Sovyetler Birliğinin verdiği örneğe uyarak. Baş- bakanlıkta Komünist Partisi oGenel Sekreterliğini iki ayrı ele bıraktılar. Bi lindiği gibi, Macaristanda patlak ve- Kiralık işyeri Şirket, İdarehane ve Bankaların istifadesine müsait, müstakil kat Ulus Rüzgârlı Sokak Not 15/3 Müracaat: 106196 , (AKİS: 419) 23