10 Temmuz 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 22

10 Temmuz 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 22

SOSYAL HAYAT Moda Sonbahar modelleri çıktı Parisli hazır elbise sanatkârları, da- ha yaza girerken sohbahar model- lerini teşhir etmiş bulunuyorlar, 1965-66 sonbahar hazır elbise mo- dasının özelliği, bunun yüksek dikiş modasından değişik olmıyâcâğıdır, Bir kaç yıldanberi hazır elbise öylesine tu- tunmuştur ki, ne büyük terziler bu tu- tunân ve kendilerinden önce piyasaya arzedilen modelleri tamamiyle bilmez- likten gelebilmektedirler, ne de hazır elbiseciler büyük terzilerin izledikleri hatların dışına çıkabilmektedirler, Es- kiden hazır elbise yalnızca ihtiyaç saymak için düşünülürken bugün şık- lık için de düşünülmektedir ve artık sanatla beraber yürümek zorundadır. Bu mevsim ortaya atılan pilli, eva- ze volanlı ve parçalı modeller, pratik sebepler yüzünden kışın biraz daha az kumaşla, daha az zengin olarak biçi- lecektir. Ama bu ölçülü ve temkinli bolluk, kadına yeni bir silüet vermeğe yeterlidir. Elbisenin, paltonun, tayyörün ku- maşından yağılmış şapkalar, kasket- ler, türbanlar ve eşârp şapkalarla ki- yafetler daha fazla bütünlük kazan- maktadır. Yalancı jiletler birçok takımların el- biselerini yenileştirmektedir. Elbise manto, elbise - ceket manto takım- ları çoktur ve kıyafetlere muhtelif gi- yim, imkânı vermektedir. Genel olarak bolluk, o kıyafetlerin alt kısımlarından itibaren başlamak- ta, böylece siluetin kalınlaşmasına en- gel olunmaktadır. Kollar, normal be- denler üzerine takılmıştır, Ceket boy- ları kalçayı örtmekte, yelekler birçok tayyörlere refakat etmektedir. Boy diz- de veya dizin biraz üstünde bitmektedir. Kemer vardır, fakat fazla göze batıcı degildir, Eskiden olduğu gibi makine dikişi ile sertleştirilmiş kumaş kemer- ler gine revaçtadır ve bunlar bir toka ile önde kapanmakta, fakat beli sık- madan kavramaktadır, Bâzı kumaş kemerler yan dikişlerden çıkmakta, el- bisenin arka kısmı sıkılmadan, düm- düz düşmektedir. Kış modelleri teşhir ediliyor Yazdan kışa hazırlık 28 Renk oyunları İki tarafı kullanılır, zıt renkte ku- maşlar çoktur ve takımlarda yanyana getirilmektedir. Meselâ sarı ile pem- be, kırmızı ile yeşil, mavi ile pembe ve beklenmiyen renkler birbirini ta- mamlamaktadır Açık renk piyedökol lar yalnız yünlü tayyörlük kumaşlarda değil, gece kumaşlarında, brokarlarda muslinlerde, ipeklilerde de göze çarp- makta ve gece kıyafetlerini parlak bir gençlik havası ile (oyenileştirmektedir. Mamafi siyah, gine bütün modellerde birinci sırayı işgal etmektedir. Büyük terzilerin hazır elbise ko- leksiyonları hazır elbiselere pahalı bir etiketle beraber büyük bir şıklık da getirmiştir, Jeanne Lanvin'in hazır el- bise koleksiyonunda göze çarpan başlı ca şey, "altın modası"dır. Altın moda- sı, altın rengi lame gece tayyörlerini ortaya atmıştır. Diğer kumaşlarla ya- pılan gece tayyörleri, önümüzdeki mevsimde, o başlıca gece modellerini teşkil edecektir, oLaroehe, gece için bileklerde biten yeni bir uzunluğu or- taya atmış, Nina Ricci limon renginin hâkim olduğu bir tweed'i gündüz ki- ban en başarılı şekilde kut- lanmıştır Dekorasyon Pencereler Yeni dekorasyon görüşleri, özellikle pencereler ve klâsik perdeler üze- rinde büyük değişikliklere (o gitmekte, pencere, dış dünyaya açılan kapı ola- rak büyük önem kazanmaktadır. Pen- cere artık, yalnızca ışık giren ve şık perdeleri oörtüleri ,belirli fonksiyonu olan bir şey olmaktan çıkmıştır.Evin süslenmeye, değerlendirilmeye en faz- la hak kazanan kısmı bugün pencere- lerdir ve çok değişik şekilde perdelen- mektedir. Her odanın, her pencerenin ayrı bir özelliği vardır. Bu özellik gözönün- de tutulmalıdır. Meselâ eğer bir evin penceresi bir güzel manzaraya, denize, göle, dağa. yeşilliklere bakıyorsa, bun lara engel teşkil edecek perdelerle giz- lenmemeli, aksine bunlar, pencere vasıtasiyle odanın içine nüfuz edebil- kısmım çıplak bırakmak lüzumuhasıl olacaktır. Belki, ağır perdeler yerine, bir hareketle kaybolan, duvarın içine giren, eski stor tipi perde kullanmak gerekecektir Eğer evin iç. dışârıdân, rahatsız edecek şekilde gözükmüyorsa, pencereye hiç perde takmamak, sadece çerçeve kısmının üstünü ufak bir ke- narla süslemek veya yalnız gece küllâ- nılacak perdelerle yetinmek mümkün- dur. Ancak, gece kullamlacak perde- ler bazen pencerenin üstüne, raya de- 10 Temmuz 1965