10 Temmuz 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 25

10 Temmuz 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 25

Tİ Y A Ankara Ödülalan sanatçılar sanatsevenler Klübü ilgi çekici bir kek oyuncusunu, bir Jüri vasıtasıyla, seçmek. Bu seçimin ilki geçen ay İçin- de yapıldı ve sonucu da ilan edildi. U sonuca göre, geçen omevsimin Ankarada en başarılı sahneye koyu- cusu, Sermet Çağanın "Ayak Bacak Fabrikası'nı sahneye (okoymuş olan Güner Sümerdir. Bilindiği gibi, Gü- ner Sümer bir süre amatör sahne ça- lışmalarında kendini denedikten sonra Parise gitmiş, orada T.N.P. de Jean Viların yanında eğitim görmüş, biri Parise gitmeden, biri Paristen döndük ten sonra iki oyun yazıp oynatmış, bun lardan sonuncusu olan "Bozuk Dü- zen'i geçen mevsim. İstanbul Şehir Tiyatrosunda kendisi sahneye koymuş ve uzun süre afişte tutmayı başarmış genç tiyatrocularımızdandır. En başarılı erkek oyuncuya gelince: bu sanatçı da üstün oyunculuk değeri ve kalitesi üzerinde herkesin birleştiği Cüneyt Gökçerdir. Cüneyt Gökçer "On İkinci Gece"deki Malvollo rolüyle mev simin en iyi erkek oyuncusu seçilmiş- tir .Gerçekten de Gökçerin Malvollo kompozisyonu, yalnız Ankara ölçüsün- de değil, yurt ölçüsünde, hattâ ulus- lararası ölçüde büyük bir ( başarıdır. Paris temsilleri münasebetiyle fransız eleştirmecilerinin hemen hepsi. Sha- kespeare"in bu ünlü kişisine kapan- dırdığı renkli, canlı ve etkileyici ifade üzerinde durmuşlardır. En başarılı kadın oyuncu ise Bey- kadın sanatçılar arasında en çok oy almasının başlıca sebebi, Jean Genet'- nin "Hizmetciler"indeki güzel oyunu devam ederken Recep Bilginerin "İs- yancılar"nın Fadime Ninesinde, yep- yeni ve bambaşka bir tip yaratmış, Fadime Nine'yi oyunun gerçek kahra- manı olarak ön plâna çıkarmış olma- sıdır. Sanatsevenler Klubünün bu ödül- ler için görevlendirdiği (Jüri, Munis Faik Ozansoyun başkanlığında, Refik Ahmet Sevengil, Lütfi Ay, Metin And, Özdemir Nutku, Atilla Sav ve Sunul- lah Arısoydan kurulmuştu. Bu Jüriye mevsimin en başarılı rejisörü ile ka- dın ve erkek sanatçılarından başka en başarılı yerli oyununu seçme ödevinin de verilmemiş olması, bu güzel teşeb- 10 Temmuz 1965 TR O büsün önemli bir eksiği gibi görünmek tedir öyle sanıyoruz ki Klübün ida- recileri de bunu farketmişlerdir ve- hızlı bir gelişme (o halinde olan yerli oyun yazarlarımıza da ödülleri arasında yer vermekte gecikmiyeceklerdir. Bir oyun yarışması Milli Eğitim Bakanlığının, ilk Öğ- retim Haftası dolayısıyla açmış ol- duğu bir ilkokul oyun yarışması, gecen ayın sonlarına doğru neticelenmiş, yarışmaya katılan 135 oyundan yalnız 6'sının derece alabildiği anlaşılmıştır. Herkesin katılabildiği bu yarışma- nın bellibaşlı şartları, "İlk öğretimin önemi"ni aa çocuklarda insan- lık, milliyet ve yurt sevgisini kuvvet- lendirecek, e in. kolayca sah- neye konulup oynanabilecek nitelikte olmasıydı. En geç | Mart akşamına kadar Bakanlığa gönderilmesi o iste- nen oyunlardan Jürinin birden ona kadar değerlendireceği (ooyunlar sıra- sıyla 5000, 4000, 3000, biner ve yediyüz- ellişer lira telif hakkı verilerek yayım- lanacaktı Yarışmaya gönderilen oyunlar Tâ- lim ve Terbiye Kurulu üyelerinden Şükrü Kurganın başkanlığında Lütfi Ay, Adnan Çakmakçıoğlu, Erol Ak- soy, Sati Erişenden kurulu bir Jüride okunarak incelenmiştir. İnceleme sor nunda ikinci tura kalan oyunlar, ikin- ci bir incelemeye tâbi tutulmuş ve bunlardan hiçbiri birincilik ödülü için. yetecek kadar oy sağlıyamamıştır. İkincilik Ödülünü Mustafa Necati Sepetçioğlunun "Mehmedin Beklediği" adlı oyununun kazandığı anlaşılmıştır. Jüri üçüncülük ödülünü almağa yeterli bir oyun bulamamış, dördüncü lük ödülünü Talip Apaydının "Da- ğın Yokuşu", beşincilik ödülünü de İ. Zeki Burdurlunun "Okula özlem" adlı oyunlarının kazandıkları anlatılmıştır. KİRALIK EV Kavaklıderede Güneş sokağında iki yatak odalı, iki salonlu, daimi sıcak suyu bulunan, kaloriferli, şömineli, parke döşeli bir kat möbleli olarak kiralıktır. Ev, 22/1 numaralı evdir. Bilhassa yaban- cılar için çok müsait olan bu ka- ta taliplerin saat 10 ile 14 arasın- da 12 7389 numaraya telefon et- meleri rica olunmaktadır. (AKİS: 422) Beyhan Hürol Bileğinin hakkı Geri kalan eserler arasında 6. ve 7. lik ödüllerini sırasıyla "Gerçek" im- zalı "Tatil Sonu", Ünal Akpınarın "Karasakal diye biri"si ve İsmet Kü- rün gönderdiği oyun kazanmışlardır. Yarışmada derece almış olan oyun ların kimlere ait oldukları jüri tara- fından inceleme sırasında bilinmemiş, ancak inceleme sonuçlandıktan sonra, ayrı zarflar içinde mühürlü olarak sak lanan ve her rumuzun gerçek kişiliğini belli eden listelere bakılarak, derece a- lan oyunların yazarları tesbit edilmiş- tir. Bu oyunlar, yakında Milli Eğitim Bakanlığı tarafından kitap halinde ya- yımlanacak ve (İlköğretim (Haftası içinde sahneye konulup oynanmak ü- zere bütün okullara gönderilecektir; İzmir turnesi mii Tiyatrosu, her yıl olduğu gibi yıl da-, Fuar zamanı İzmire gi- de dek ve 2 Ağustostan 20 Eylüle ka- dar, Açıkhava tiyatrosunda temsiller verecektir. Turne repertuvarı henüz kesin şek- lini almamışsa da, F. Dürrenmattın "Yaşlı Hanımın Ziyareti" ile Cevat Fehmi Başkutun "Buzlar Çözülmeden" adlı oyunlarının İzmire götürüleceği tahmin edilmektedir. Bu iki oyuna. son Anadolu turnesi dolayısıyla Ge- nel Müdürlükte anlaşmazlık haline düştükleri, yeni sözleşmelerini de im- zalamadıkları bilinen "İsyancılar" gru pu ile olan durum olumlu bir gelişme gösterdiği takdirde, Recep Bilginerin oyununun da katılacağı söylenmekte- dir. 31