10 Temmuz 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

10 Temmuz 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

YURTTA OLUP BİTENLER C.H.P. İstanbul il merkezi Kaynayan Nisbi seçim sisteminin getirdikleri- nin dışında, Türkiyenin kalbi demek olan İstanbulda, Teşkilâtın istediği a- day listesiyle Genel Merkezin istediği aday listesi de mutlaka farklı olmak- tadır. 1961 seçimlerinde CHP İstanbul listesi. Teşkilâttan gelen bazı aday- ların feragati ile Genel Merkezin iste- diğinin hemen hemen aynı olmuştu. Ama yeni seçimlerde CHP İstanbul teşkilâtı, postu Genel Merkeze kaptır- mağa hiç de niyetli görünmemektedir. Homurtunun sebebi Henüz tamamiyle açığa vurulmamak- la beraber, İstanbul teşkilâtında Genel Merkeze karşı direnmeler, 1965 seçimleri aday listeleri etrafında baş- lamıştır. Yakında (Meclisten çıkması beklenilen Partiler Kanununa göre, il- lerin aday listeleri için Genel Merkeze verilen kontenjan 2'dir. Fakat CHP Genel Merkezi, kendisine tanınan bu 2 10 kazan sayısınıd'e çıkartmak (o çabasındadır. Zaten Teşkilât içinde başlıyan gürül- tünün sebebini de bu, kontenjanın 4'e yükseltilmesi istekleri teşkil etmekte- dir. Meselâ Ankaradan İstanbula ge- len haberlere göre, Genel Merkez Fah- rettin Kerim Gökay, Cihad Bakan, Suphi Baykam, Selim Sarper, Coşkun Kırca gibi isimlerin İstanbul listesi- nin başlarında yer almasını istemek- tedir. Ancak Genel Merkez ile İstanbul teşkilâtının arzuları bu defa hiç de birbirine uymamaktadır. İstanbul teş- kilâtı, bu seçimlerde işçi (o çevrelerine çok tesir edeceği düşüncesiyle, Bülent Eceviti listenin başına oturtmağa ça- lışmaktadır. Fuat Sirmene İstanbul listesinde yer vermenin gereksiz oldu- ğuna inananlar ise CHP içinde çoğun- luk teşkil etmektedir. 1961 seçimlerin- de listenin başını teşkil eden Sarper, Baykam,- Baban ve Kırcaya aynı şan- AKİS sın verilmesini istyenler de çok azın- lıktadır. Bayram temizliği Ancak, Başkentten İstanbula uçuru- lan haberlerden çoğu bir asıl ve esasa dayanmamaktadır ve bunlar da- ha ziyade İstanbulda Teşkilâtı Genel Merkeze karşı kışkırtıp arada yer yap mak isteyenlerin çıkarttığı söylentiler- dir. Zira Genel Merkezde herkes ve bilhassa İsmet İnönü adaylık konusun- da bir vaadde bulunmakta son derece dikkatlidir. İstanbul ise özel önem ta- şımaktadır. Bundan bir süre önce Ali Sohtorik İstanbul listesine konulacak olan Genel Merkez adaylarının bütün İstanbulda "Aaa, bak! Bu, sahiden de- ger.." hakşinaslığına oOhak kazanacak nitelikte olması gerektiğine Ankaranın dikkatini çekmiştir. Buna mukabil An- kara ve bilhassa İsmet İnönü, İstanbul gibi bir ilde sadece parti oyunlarıyla Teşkilâtı kandıracak meçhul şöhret- lerin listenin başlarında yer almasına karşıdır. Zira bu çeşit listelerin, İstan- bulda asıl tesir icra eden "dalgalı oy- lar"ı almakta hiç bir başarı kazanma- dığına geçmiş tecrübeler şahittir. Bu itibarla İstanbul hakkında Genel Mer- kez ile iyi niyetli ve maksatsız İstan- bul CHP'lileri arasında fazla bir görüş farkı yoktur. Ali Sohtorik Dertli bir adam. 10 Temmuz 1965