20 Kasım 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

20 Kasım 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

AKİS Bozbeyli mikrofonda Akıl olarak ezbere -Anayasanın, İçtüzü- gün gerekli maddelerini ve sevdiği şairlerin şiirlerini ezbere okuyabi- len Bozbeylinin hafızası kuvvetlidir- okudu ve şöyle tercüme etti: — Hikakatte insan için, kendi enerjisi ile ortaya ann gayri hiç bir şey yoktur.. "Aş karnes İlk fikri tohumlarını medrese me- zunu olan babasından alan ve şarka mahsus fikir ve düşüncelerin içinde yetişen Bozbeylinin hayatı sıkıntılı geçmiştir. İlk, orta ve liseyi Anadolunun çeşitli yerlerinde ta- mamladıktan sonra 1947'de İstanbu- la gelerek Fen Fakültesine yazıl- mıştır. "— Ben o zamanlar daha ziya- de doktorluğa hevesliydim" diyen Bozbeyli, maişetini sağlıyacak bir iş bulamadığı için tahsile devam edememiş ve askere gitmiştir. As- kerden sonra 1950'de tekrar İstan- bula dönmüş ve hu defa Hukuk Fa kültesine okaydolunmuştur. o Elek- trik İdaresinde sokak lâmbalarının kontrolü ile ilgili bir gece işi ve Fatih Medresesinde yatacak oyer bulabilen Bozbeyli, tahsilini bu şe- kilde tamamlamıştır. u arada, bir "aş karnesi" alarak, Kızılayın fa- kir öğrenciler için verdiği bedava yemekten yararlanmıştır. Üniversite o öğrenimi Bozbeylinin fikirlerine tesir (oOeden en önemli olay, Türkiyedeki aşı- rı milliyetçilik akımının öncülerin- den Doçent Nurettin Topçu ile ta- sırasında 20 Kasım 1965 yaşta değil baştadır... nışması ve dostluk etmesidir. Boz- beyli u konuda: — Ben kendisinden çok şeyler öğrendim. Ona hoca derdim ve hâlâ da derim" demektedir. Muhafazakâr ve milliyetçi düşün- ce sistemini böylece (o benimseyen Bozbeyli, çeşitli öğrenci dernekle- rinde ve Milliyetçiler (Derneğinde çalışmıştır. Bu sıralarda Mehmet Akifin şiirlerini, ezberliyecek ka- dar tekrarlamış.İstanbuldaki ca- mileri en ufak teferruatına kadar incelemiştir. Gökhan Evliyaoğlu o zamanlar Bozbeylinin yakın arka daşlarından ve hayran olduğu şa- irlerden biridir. Bozbeyli - Nurettin Topçunun hay ram olmasına rağmen - milliyetçilik- te aşırı olmadığım ve bütün nisan- ları kendi milleti kadar sevdiğini söylemektedir. Arkadaş çevresinde ise prensiplerine katı, hattâ mistik denilecek kadar bağlı olması ile ta- nınmıştır. Bozbeylinin o tarihlerde beraber bulunduğu bir arkadaşı, şu olayı anlatmaktadır: — Ferruh, Üniversitedeyken bir yere telefon etmiş, fakat jeton düş- meden konuşmuş. Bunun karşılığı- nı gidip PTT idaresine ödediğini biliyorum!" Bozbeyli, Hukuku bitirdikten sonra Çarşıkapıda bir yazıhane a- çarak avukatlık yaptı. Büyük şöh- rete sahip olmıyan, fakat geçimini sağlıyan bir avukattı. eylinin politika ile, "cemi- yetçilik" dışındaki ilgisi, 1960da 28 YURTTA OLUP BİTENLER Nisan olayları ile başladı. Bu ta- rihte, Kemal Aygün, DP'ye yakın olduğu bilinen Milliyetçiler Deme- gi mensuplarından bazılarım davet etti. Davet edilenler arasında Boz- beyliden başka Gökhan Evliyaoğlu ve Hami Tezkan da vardı. Yapı- lan görüşmede Aygün, DP iktida- rına müteveccih öğrenci nümayiş- lerine karşı bir nümayiş tertiplen- mesini istedi. Fakat bu nümayiş yapılamadı. Belki de vakit kalmadı. Bozbeyli sonra, bu çeşit tertipçi- lerden bazılarını Yassıadada savun- du. 5 İhtilali takiben AP'nin kurul- ması için çalışanlar arasına Boz- beyli de katıldı. İstanbul AP müte- şebbis heyetine dahil oldu ve 1961”; de milletvekili seçildi. AP'nin geçir- diği çalkantılı devirlerde Bozbeyli koyu bir Bilgiç taraftarı olarak fâ- aliyet gösterdi. Bu taraftarlığın hâ- lâ devam ettiği ve bu ekibin kulis toplantılarına katıldığı söylenmek- tedir, Bozbeyli, AP Grup Reis Vekili Olduktan sonra kendini tanıttı ve Meclis Başkan Vekilliğine re Başkan Vekilliğinde yaptığı üç lık çalışma başarılı oldu. Tarafsız ve otorite kurabilen bir Başkan Vekili idi. Ancak seçime doğru Boz- beyli, bazı müphem davranışlarla tarafsızlığım ve başarısızlığını göl- gelemeye yüztuttu. Şimdi ise davra- nışlarındaki gölge dağılmaya ve ta- Bozbeyli, bazı ufak tefek dikkatsizlikler oyapmazsa,. başarılı bir Başkan olarak türk parlâmento tarihine geçecektir. Bu dikkatsizlik- lerinden biri, AP taraftarı bir gaze- tede yayınlanan röportajında "oku- mayı çok sever" resimaltı ile yayın- lanan fotoğrafıdır. e Bozbeylinin bu resimde okur göründüğü kitabın koskocaman bir kırat göze bir broşürüdür! Oysa Bozbeyli, en çok sevdiği yerli ve yabancı yazar- ları şöyle saymaktadır: Refik Halit, Reşat Nuri, Peyami Safa, Samiha Ayverdi; Dostoyevski, Tolstoy, Sten- dhal ve Victor Hugo... Bu yazarların herhangi birinin kitabının kapağı- nı kırat resminin süslemediği bilin- diğine göre. Bozbeylinin bu pozu, bir zamanlar cumhurbaşkanlarının ellerinde DP saplı baston taşımala- rını dahi hatırlatan bir vahim hata- dır. Batıdaki parlamenter teamül- lere göre, meclis başkanlarının, do- 23