20 Kasım 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

20 Kasım 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

AKİS adeta gökten zembille indirilmiş ve partiyi zor günlerde kurup zor günlerden geçirenler diktikleri ağa- cın Oomeyvasını o yiyememişlerdir. Bunun doğurduğu infial, Demirel ile "Şube müdürleri"ndeki oçalım arttığında eski AP'lilerin ruhlarında daha derin yaralar açmaktadır. Bil- giç ekibinin bir çok (omensubuna, bu "Beleşçiler"in fena halde battı- gı görülmektedir. - Diğer taraftan Kaptanın ve takımının hiç göz do- yurmaması, son derece zayıf olduk- ları intibaını vermesi bunların kabu- lünü güçleştirmektedir. Bu AP'liler, kendi Bakanlarının Bütçe Görüşme- lerinde, komisyonlarda "çuvallaya- cakları"ndan emin bulunmakta ve Demireli mümkün olduğu kadar çabuk "Doğru dürüst bir kabine" kurmaya zorlamak istemektedirler. Büyük Doğu, AP kampında bun- dan dolayı bu kadar mühimsendi ve çatışmayı tekrar su yüzüne çı- karttı. Dernekler Paranın kudreti Türk-Amerikan Derneği Yönetim Kurulunun eski üyelerinden Sa- bahattin Kazanç, geride bıraktığı- mız haftanın sonunda birgün, ken- disiyle görüşen bir AKİS mensubu- na, ortada herhangi bir sebep yok- ken kendisine ihtar cezası verilme- m yakındı ve şöyle dedi: — Aramızda yabancılar olma- SOĞ, haksız da olsa böyle bir ih- tar cezasına aldırış etmezdim. Fa- kat bu Dernekte amerikanlarla bir- likte çalışıyoruz. Bu ihtar cezası be- nim milli hislerimi orencide etti. Bunun için açtığım dâvayı o kaza- nıp, bütün Dernek üyelerine de bi- rer mektup göndererek, cezanın iptal edildiğini bildireceğim." Kazanç, Derneğin eski Müdürü Robert Gilkey'e karşı çıktıkları için, kendisinin şimdi komisyon çalışma- larına da alınmadığını söyledi o ve Dernekte cereyan eden usulsüzlük- leri bir açık mektupla Dernek Baş- kanlığına bildirdiğini ifade etti. Mektupta, Robert Gilkey'in (o usul- süz davranışları (oanlatılmakta, A- merikan Büyük Elçiliğinde, OUSIS, AD, Tumpane, Tuslog ve Jusmınaf- ta görevli bazı amerikanların Der- neğin iç işlerine karıştıkları bildiril- mekte ve "Gönül isterdi ki, dostları- mız taraf tutmasınlar. Ama Derne- 20 Kasım 1965 gin işlerine müdahale edildiği bir gerçektir. Amerikan dostluğu an- cak, böyle davranılmadıkça halk a- rasına yayılabilir" denilmektedir. Meselenin içyüzü Bundan sekiz ay kadar önce, Mit- hat Paşa Caddesindeki Türk-A- merikan Derneği binasında, Derne- gin yılık Genel Kurul toplantısı ya- pılıyordu. Vakit ilerlemiş, hava ka- rarmağa başlamıştı. Kürsüdeki es- mer, uzun boylu, bıyıklı amerikalı, nazikâne bir dille başladığı konuş- masını şöyle tamamladı: "— Bizim istemediğimiz şahıs- lar Yönetim Kuruluna seçilirse, Türk - Amerikan Derneğine yapılan yardımı keseriz!.." Bu sözleri söyleyen (oamerikalı, YURTTA OLUP BİTENLER bep ise, bundan önceki Yönetim Kurulu üyelerinin, Derneğin ameri- kalı Müdürü Robert Gilkey'in bazı davranışlarına karşı okoymalarıydı. Üyeler, gene çetin bir seçimden son- ra göreve başladıklarında karşıla- rında Gilkey'i bulmuşlardı. Üyele- rin ifadesine göre, Gilkey rahatına düşkün, günün her saatinde içki i- çen, tipik bir amerikalıydı. Derne- gin otomobilini istediği zaman alı- yor, istediği şekilde ( kullanıyordu. Üstelik, Yönetim Kurulunun onayı- nı almadan, tüzüğe aykırı çeşitli harcamalar da yapıyordu. Meselâ, Yönetim Kurulunun haberi olma- dan Amerikadan sinema makinesi getirtmiş ve Dernekte, tüzük hüküm- lerine aykırı olarak, üyelere ve üye Türk - Amerikan Derneği Müdürü Benno Seleke Dernekte politikacı Amerikan Haberler Merkezi -USIS- Müdürü Sguires'di. Müdürü bu söz- leri söylemeğe zorlayan sebep, eski Yönetim Kurulu üyelerinin yeniden seçilmelerine engel olmaktı. Bunun için de gerek türk ve gerekse bazı amerikalı üyeleri etkileyebilmek a- macıyla erken saatlerde toplantıya gelmişti ve konuşmasını büyük bir gönül rahatlığı içinde yapıyordu. Nitekim, USIS Müdürünün teh- ditkâr konuşması semeresini verdi ve eskilerin yerine, önceden -tespit edilen altı türk ve beş amerikalı ü- ye Yönetim-Kuruluna seçildi. 'USIS Müdürünü, kongrenin ku- lisini yönetmeğe ve Yönetim Kuru- luna seçilecek yeni üyelerin tespiti- ne yardım etmeğe zorlayan asıl se- olmayanlara ücret karşılığında film göstermeğe başlamıştı. Ruhsatı ol- madığı ve Belediyeye vergi ödeme- diği için hakkında kovuşturma sr- çılmış ve Dernek 673 bin lira ceza- ya çarptırılmıştı. Dernek Müdürünün bu yoldaki davranışları Yönetim Kurulu üyele- rinin sert tepkilerine yol açtı. Yö- netim Kurulu Başkanı Avukat Ce- vat Mimaroğlu, Robert Gilkey'in bağlı bulunduğu USIS Müdürü Mr. Sguires ile görüştü ve Gilkey'in de- giştirilmesini istedi. Aksi takdirde. Yönetim Kurulunun toptan istifa e- deceğini bildirdi. Karamanın koyunu Amerikan Haberler Merkezinde yapılan bu görüşmeden kısa bir 7