20 Kasım 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

20 Kasım 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

AKİS sa ana muhalefet partisinin söyle- yecek bir sözü kalmayacaktı. Bu düşünülerek Nihat Erim, Selim Sarper ve Feridun Cemal Erkinin isimleri ortaya atıldı. Bunlar da New York'a po ostu serdiler mi, her halde Kıbrıs "çantada keklik" hale gelecek ve Türkiye Birleşmiş Mil- letlerde zafer üstüne zafer kazana- caktı. Ancak bu sırada bir çapanoğlu belirdi. AP Grupundan da ses yük- seldi: "Ya bizden?" Yağma Hasanın böreğine AP'den katılan olmayacak mıydı? Halbuki AP'de, dışişleri ko- nusunda ne cevherler vardı? Bir AP'li, haber (duyulduğunda şöyle dedi: — Üç onlardansa üç de biz- den.. Bu, gerçek bir tevazuun eseriy- di ve Kabinenin kurulmasında ha- yal sukutuna uğramış üç AP'linin, Settar İkselin, Fethi Tevetoğlunun ve Ertuğrul “"Akçanın buruklukları da böylece giderilmiş olacaktı. Bu arada hep anlaşılmayan, New York'ta bir Başdelege ile dele- gasyonun niçin tutulduğudur. Tertipler Nerde o eski usturalar! Kara çember sakallı mevlithanlar- dan biri, yanındakine döndü ve: "— Aah, ah! Nusret Yeşilçay za- manında mevlitlerimiz böyle sönük mü olurdu? Cami tıklım tıklım do- lar, mevlidi radyolar verirdi. Şimdi- ki Başkan Fevri Mısır pek pasif ka- lıyor. Şu mevlide bak!" dedi. Öteki cevap verdi: "— Kusur Başkanda değil, Baş- bakanda. Rahmetliden sonra Baş- bakan mı gördük? Sen şimdi ilerde ki EMİ bak. Eskisi gibi olacağız, eskisi Olay, geride bıraktığımız hafta- nın sonunda Cumartesi günü İstan- bulda, Fatih Camiinde geçti. Hafiz ve Mevlithanlar Cemiyeti, Endonez- yada komünist okurşunlarıyla ölen dokuz müslüman generalin ruhları- nı şâdetmek (oamacıyla bir mevlit tertip etmişti. Hafız ve Mevlithan- lan Cemiyeti, İstanbuldaki bütün hafızları ve mevlithanları bünyesin- de toplayan bir kuruluştur. 27 Ma- yıs 1960'a kadar bu Cemiyetin ba- şında pek şöhretli duahan Nusret Yeşilçay oObulunuyordu ve Cemiyet o günlerde, tam mânasıyle politika- nın içindeydi. Koyu bir DP'li olan Yeşilçay, partisinden oldukça büyük menfaatler görmüştü. O yüzden, DP'ye yararlı olmak için elinden ge- leni yapıyordu. Bütün DP ileri ge- lenlerinin cenazelerinde arz-ı endam ediyor ve şık sık, Cemiyet adına mevlitler tertipliyordu. Bu mevlit- lerde okuduğu dualar radyoda ya- yınlandığı için, yurt canında şöhret yanmıştı. Bol böl DP Büyüklerinin sağlık ve başarıları temenni edilen bu duaların ne kadar tesirli olduğu. Türkiyenin içine düştüğü durum ve İktidar ne yapacak? Muhalefet ne isteyecek? Bunların cevabı «İktidar Adayları» kitabında. yazan: İFFET ASLAN GERÇEK YAYINLARI 14, Turgut Reis Caddesi Tandoğan, Ankara Telg: GERÇEK — ANKARA. 20 Kasım 1965 Tel: 13 18 26 (AKİS-639) YURTTA OLUP BİTENLER DP Büyüklerinin akibetleri ile belli- dir Bâsübâdelmevt 27 Mayıs 1960'dan sonra Nusret Ye- şilçay, ortalıktan çekilmek mec- buriyetini duydu ve Cemiyette po- litikayla (Ouğraşmamak o kararıyla, kendi işleriyle meşgul olmağa baş- ladı Ancak bu "politikadan uzaklaş- ma" kararı beş yıl sürdü. Hafız ve Mevlithanlar Cemiyeti nihayet, En- donezyadaki bir ayaklanmada do- kuz müslüman generalin ölmesini fırsat bilerek, tekrar DP günlerinde- ki politik omevlitlerine o başladı. Hem de dünya çapında politik mev- litlere!.. Gerçi şimdiye kadar dünyanın çeşitli yerlerinde, meselâ Cezayirde, Pakistan - Hindistan çatışmasında birçok müslüman ölmüştür ama, İktidarda bir DP, bir AP bulunma- dığı, dinin politikaya âlet edilmesi Anayasaca yasaklandığı için, Mev- lithanlar Cemiyeti bu olaylar karşı- sında kılını bile okıpırdatmamıştır, Şimdiyse İktidarda, Ortanın Solu- nu komünistlik diye ilân eden bir AP vardır ve Endonezyada dokuz müslüman general öldürülmüştür. Üstelik, bunları öldürenler de ko- münistlerdir. Mevlithanlar Cemiye- ti bu durum karşısında elbette ki bir şeyler yapmak zorundadır! Endonezya neresi, Türkiye nere- sil. Ama maksat ne Endonezyadır, ne general ruhu şâdetmektir. Mak- sat, kendisinden olmıyanı komünist ilân eden zihniyete arz-ı hizmettir. Daha doğrusu, eskinin devamı İkti- dara kendini hatırlatmak gayreti- dir Cemiyet yetkilileri: "— Memleketimizde komünizm- le mücadelede biz de bundan başka ne yapabilirdik ki?.." demektedir- ler Cumartesi günü Mevlithanlar Ce- miyeti Başkanı Fevzi Mısır, Hâfiz Mustafa Taşova, Çanakkaleli İbra- him, Abbas Yavaş, Mahmut Hataylı ve diğer hafızların okuduğu mevli- de, Fatih Camiinin çok az sayıdaki| müdavimlerinden başka kimse rağ- bet etmedi. Halkın bu büvük ve muhteşem mevlide rağbet etmeme- sinin sebebini, mevlidin tertipcileri ilân kusurunda görmektedirler. Şimdi mevlithanlar, bu ilânları- nin bundan böyle Demirelin emriy- le yine radyolarda yapılacağından emindirler. 25