20 Kasım 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 23

20 Kasım 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 23

AKİS nebilir. Fakat O İngiltereyi (kuvvet kulanmaktan alakoyan asıl sebep, hiç şüphesiz, başka taraflarda aran mahcur. Bugün İngilterede rodez- yalı beyazlarla çıkar ve duygu bağ- ları olanların sayısı hiç de küçüm- senemeyecek ölçüdedir. Üstelik, e- ger bugün kuvvet kullanılır ve bu- na rağmen lan Smith duruma hâ- kim olursa, o zaman ileride Rodez- ya ile bir daha ekonomik ve siyasal bağlar kurmak kolay olmayacaktır. Nihayet, bir kere bağımsızlık to- humları atıldığına göre, lan Smith kuvvet yoluyla işbaşından uzaklaş- tırılırsa yönetimi bundan sonra si- yahlara bırakmak gerekecektir ki, bu da İngilterenin hiç işine gelme- mektedir. . İşte İngiltereyi iie kullanmaktan alakoyan, buna kar- şılık rodezyalı beyazlara Londranın otoritesine kafa tutmak cesaretini veren asıl sebepler bunlardır. Yok- sa, ingiliz çıkarları söz konusu olun- ca Adende askeri yönetim kurmak- tan kaçınmayanların yalnızca insan- lık düşünceleriyle oRodezyada kuv- vet kullanmadıklarını düşünmek, fazla safdillikten başka birşey ola- maz. İngilterenin, yakın tarihte, için- den çıkamadığı omeseleleri Birleş- miş Milletlerin üzerine yıkmak gi- bi kötü bir alışkanlığı obelirmiştir. Bunun ilk örneği, Filistindir. İngil- tere, bu ülkede birbirine düşman iki topluluk kurduktan sonra işin sorumunu Birleşmiş Milletlere yı- karak ortalıktan kayboluvermiştir. Keşmir anlaşmazlığı da aynı yönde, içler acısı bir anlaşmazlıktır. Kıb- rısta iki topluluğun arasına ayrılık tohumları ektikten sonra kendi üs- lerini korumak için neler yaptığı hâlâ hatırlardadır. Bu örnekler or- tada dururken, İngilterenin Rodez- ya meselesini Birleşmiş Milletlere götürürken söylediklerine inanmak, kolay olmasa gerektir. Tedbir ve karşı tedbir İngilterenin oRodezya meselesini neden Birleşmiş Milletlere götür- düğü konusundaki bir soruyu, ingi- liz yöneticileri, “eğer biz götürme- seydik, nasıl olsa bir başkası götü- recekti" diye cevaplandırmışlardır. Bu cevap belki doğrudur ama, doğ- runun tamamı değildir. e İngiltere, Güvenlik Konseyinin karşısına ku- zu postuna bürünerek çıkmakla, herkesi kendi görüşüne, yani lan Smith'e karşı siyasal ve ekonomik 20 Kasım 1965 tedbirler almakla yetinmek görüşü- ne daha kolayca yanaştırmıştır. E- konomik ve Sosyal oMeclisin ezici çoğunlukla yaptığı (oOkuvvet kullan- mak tavsiyesi, Güvenlik Konseyin- de unutulup gitmiştir. Zaten, Kon- seyin devamlı üyeleri şu sırada baş- larına yeni bir anlaşmazlık konusu çıkmasını o istemedikleri için de, şimdi dünya devletleri yeni Rodez- ya devletini tanımamakla ve onun- la ekonomik bağıntılara girişme- mekle yetineceklerdir. Milletlerarası barış ve güvenliğe aykırı davranışlarda bulunan dev- letlere karşı uygulanan ekonomik ve politik tedbirlerin olumlu sonu- ca ulaştığı şimdiye kadar pek görül- müş şeylerden değildir. Londrada- ki Rodezya hesaplarına el konul- makla, Rodezya tütününe boykot yapılmakla, Rodezya Sterlin bölge- sinden atılmakla lan Smith ve ar- kadaşları dize getirilemezler. Çün- kü, dünya devletlerinin bu konuda yapacakları işbirliği ne olursa ol- sun, içlerinden daima bir Portekiz, bir Güney Afrika Birliği çıkacaktır. DÜNYADA OLUP BİTENLER Londra ve New York iş adamları, Rodezya ile yaptıkları ticareti Lis- bon ve Johannesbourg üzerine çe- virmeyi elbette ki pek güzel başara- caklardır. Nitekim, alınan bütün tedbirlere rağmen Güney Afrika Birliğini ırk aynımı politikasından vazgeçirmek bugüne kadar müm- kün olamamıştır. Aynı tedbirlerin Rodezya için yürüyeceğini sanmak, gerçeklere gözyummak demek ola- caktır Rodezyayı dize getirecek tek ted- bir ,belki, dışarıdan aldığı akarya- kıtı kesmek olabilir. Fakat İngilte- re, olaylarda suçu olmayanları da cezalandırmak demek olacağı için, bu yola başvurmayacağını da açık- lamış bulunuyor. Öteyandan, Zam- bia ve Malavi devletlerinin ekono- misi de Rodezyaya sıkı biçimde bağlı olduğu için, lan Smith'e uygu- lanacak tedbirler bu iki devleti de güç durumda bırakacaktır. Kısaca- sı, hangi tarafından bakılırsa bakıl- sın, ekonomik tedbir Rodezya be- yazlarını dize getirecek gibi görün- memektedir. Türkçe ve edebiyat öğretmenlerinin ve her aydınla kitabı Memleketin Gramer İhtiyacına Cevap veren Eser Üniversitede yayınlanan ilk Türk grameri TÜRK DİL BİLGİSİ Doç. Dr. MUHARREM ERGİN'in İlk baskısı kısa zamanda tükenen bu büyük eserinin ikinci baskısından ir an önce temin ediniz. Acele ödemeli isteyiniz. Müracaat: P. K. 62 Her Türkün kütüphanesinde AKSARAY — İSTANBUL bulunması gerekli kitap Eski Yazının ve Eski Dilin Büyük Anahtarı Üniversitede okutulan eski yası dersleri OSMANLICA DERSLERİ Doç. Dr. MUHARREM ERGİN'in İlk baskısı hemen biten bu mühim eserin ikinci baskısından temin etmeye çalışınız. Acele ödemeli isteyiniz. Müracaat: P. K. 62 AKSARAY — İSTANBUL (AKİS: 636) 29