4 Aralık 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

4 Aralık 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

AKİS lerini seçmesini pek bilmediğinden bazı başka ölçülerin de dışına çıktı ve sevimsiz oldu. Zaten Feyzioğlu Ekibi, bu toplantının "Muhalefet Grupu" görevini üzerine almıştı. Ancak bu muhalefet biraz çelişme- li manzara gösterdi. 19 Kasım Cuma günü başlayan ve aralıksız on gün devam eden Par- ti Meclisi çalışmaları, CHP için, as- lında, umulandan daha faydalı oldu. Çünkü toplantılar, seçimin kaybedil- mesinin günahını sadece Ortanın Solu sloganına yükleyen partilile- rin, görüşlerini bütün çıplaklığıyla ortaya koymalarına imkân verdi ve böylece, açıklığa kavuşmanın zemi- nini hazırladı. Toplantının daha ilk gününde Genel Başkan İnönünün kabul edilen önergesiyle, oOrtanın Solu sloganı ve programının, Parti- nin, Kurultaydan sonra en yetkili organı olan Parti Meclisinde enine boyuna görüşülmesi sağlandı. Za- ten, hemen hemen bütün üyelerin istediği de buydu. Bu bakımdan, görüşmelerin ağırlık noktasını Orta- --- Solu teşkil etti ve görüldü ki, Parti Meclisinde Ortanın Solu prog- ramına karşı olan bir tek üye mev- cut değildir. . Bu durum, özellikle seçimlerden sonra, daha ziyade ku- lislerde tartışması yapılan bir ko- nunun açıklığa kavuşması bakımın- dan iyi oldu. Üyeler, yaptıkları konuşmalarda, Parti ilkelerine ve Ortanın Solu programına bağlı olduklarını, bu ilkelerden ve Programdan vazgeç- menin asla söz konusu olmadığını kesin bir dille ortaya koydular. Tar- tışmalar, liderliğini Turhan Feyzioğ- lunun yaptığı bilinen grupun, Prog- rama değil, Ortanın Solu deyimine karşı olduğunu belirtmesinden çıktı. Bu ekibin savunduğu görüş özetle şuydu: Ortanın Solu sloganı bu se- çimlerde CHP'ye büyük ölçüde oy kaybettirmiştir. (Halkın "sol" keli- mesine karşı antipatisi vardır. Bu yüzden, çok sayıda CHP'li seçmen bu seçimlerde Ortanın Solu sloga- nından tedirgin olmuştur. Bunlar- dan bazıları sandık başına gitme- miş, bazıları da sadece bu yüzden başka partilere oylarını vermişler- dir. Biz, Ortanın Soluna ve ilkeleri- mize candan inanıyoruz. Fakat, ikti- dara gelebilmek için oy almak, ge- rektiğinden, Ortanın Solu deyimini kullanmakta ve yerimizi kesin bir ifadeyle belli etmekte mâna yoktur. 4 Aralık 1965 Biz gene ilkelerimizi savunalım, fa- at bu deyimi kullanmayalım! Feyzioğlu, görüşünü şöyle ifade i: "— Programımız ne olursa olsun, bu sloganı tekrarlamakta bir fayda yoktur. Geleneksel seçmenimizi kay- betmememiz lâzımdır. Maksat oy ol- duğuna göre, bu deyimden korkan vatandaşları (iyiden iyiye tedirgin etmek neye?" İnce hesaplar Emin Paksüt, Coşkun Kırca ve Ek- rem Özden de değişik ifadelerle aynı görüşü savundular. Hattâ gö- rüşmeler bir ara İkinci Koalisyon- Üçüncü Koalisyon mücadelesi hali- ne döküldü. İkinci Koalisyon Hükü- metinde Başbakan Yardımcısı ola- YURTTA OLUP BİTENLER Hattâ bu iki Parti Meclisi üyesi o sıralarda o kadar ileri gitmişlerdir ki, Maliye Bakanı Ferit Meleni özel teşebbüsü korumakla ( suçlamışlar- dır Feyzioğlu ve ekibi, ilk çelişmeye İkinci Koalisyonun "istifasında AP ile koalisyon istediğinde düşmüştür. Bir ekip düşünülmeli ki Ferit Me- leni sağda bulmaktadır, fakat Ferit Melenin çok sağında bir siyâsi te- şekkülle ortaklık arzusu göstermek- tedir. O tarihte bu taktik, hemen, “Feyzioğlunun, veliahtlığını o tescil arzusu" olarak damgalanmıştır ve zaten oyun da başarı kazanamamış: tır. Ekip, AP ile yürümeyecek bir koalisyona İnönünün katılmayacağı- nı biliyordu. Öyle olunca Hüküme- C.H.P'nin yeni yöneticileri toplu halde Taze kuvvet rak görev alan Feyzioğlu ile ilk Hü- kümette Bayındırlık Bakanlığı ya- pan Emin Paksüt, zaman zaman Ü- çüncü Koalisyon Hükümetini tenkit ettiler. Aslında mesele, göründüğünden farklıdır. İkinci Koalisyon Hüküme- tinin istifasından sonra AP ile koa- lisyona girme görüşünü ısrarla sa- vunan Feyzioğlu, Paksüt ve arkadaş- larının. Ortanın Solu sloganına karşı çıkmalarında hesaplar obulunduğu açıktır. Çünkü İkinci Koalisyon sı- rasında, ünlü iktisatçı oKaldor'un Türkiyenin tarım meselelerini orta- ya koyan ve kendince alınması ge- rekli tedbirleri söyleyen raporunun uygulanmasını isteyenlerin başında Feyzioğlu ve Kırca bulunmaktadır. le, CHP takımının başında Feyzioğ- lu girecekti. Feyzioğlu için şu veya bu icraat önemli bulunmadığından -bir kere Feyzioğlu CHP içindeki li- derlik omeselesini ohalledince her türlü icraata bol bol zaman kala- caktı, Feyzioğlu daha gençti- kendi sol görüşleriyle sağcının sağcısı AP nin nasıl ittifak edip bir şeyler yapa bileceğini ekip hiç düşünmedi bile.. eyzioğlu ve arkadaşlarının par- tüçi muhalefeti -bu, tamamile nor- mal ve meşru bir muhalefettir- o zaman başladı. Hele Üçüncü Koalis- yon bir Reform Hükümeti olarak çıkınca ve daha sonraları CHP Mur- halefeti ortanın solunda bir muha- lefet olunca Feyzioğlu Ekibi kendini muallâkta hissetti. Kaldor'una va- 11