4 Aralık 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 25

4 Aralık 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 25

K İ KALBİMİZİ TANIYALIM (Prof. Dr. İ. Lütfi Vuralın yeni- den gözden geçirilmiş ve genişletil- miş halk sağlığı kitabı. Ankara, İs- tiklâl Matbaası 1963, 383 sayfa 12.5S lira) Türkiyede en az bulunan ve aslın- da en lüzumlu olan kitaplar, halka, halkın sağlığı ile ilgili bilgi- ler verecek kitaplardır. Gerçi pek kötü bir takım tercümeler, yetkisiz kişilerin hazırladıkları, daha doğru- su sağdan soldan derledikleri bilgi- lerle şişirdikleri bir takım kitapçık- ar daima var olagelmiştir ama bunları inanarak, güvenerek oku- mak mümkün değildir. * Memleketimizde belki de ilk de- butik İstanbul TA PL AR fa, mesleğinin gerçekten ehli olduğu binlerce ve binlerce hastasının, yüz- lerce öğrencisinin durumuyla orta- da bir hekim, Gülhane Askeri Tıp A- kademisinin Kardiyoloji Servisi Di- rektörü, Profesör Doktor, Kardiyo- loji Mütehassısı İ. Lütfi Vural tara- fından, halk sağlığına rehber olmak, özellikle de kalb hastaları, pratisyen hekimler, öğretmenler ve subaylarla öğrenciler tarafından okunmak için dört başı mamur bir kitap hazırlan- mıştır. Resimler, grafikler, şemalar, ka- rikatürlerle (süslenmiş, bir ilkokul mezununun dahi anlayabileceği ka- dar açık ve sade bir üslüpla kaleme alınmış olan bu gerçekten değerli Ismarlamayı aratmıyacak kaliteli hazır çeşitler. giyinen hanımların emrindedir. Salonlarımız şık Peşin ve Ödemede kolaylıklar İZMİRCAD, BALİNOTELYANI33/17TEL:175132 4 Aralık 1965 (AKİS — 658) ilim kitabının önsözünde Prof. Vu - ral, konuyu şöyle ortaya koymakta- ır: "İnsanların çoğu, kalplerini fasla düşünmeden, ona aldırış etmeden otuzunu geçerler. Bununla beraber, kırkına veya ellisine gelince onların içlerini bir korkudur sarar. Bunlar, günün birinde gazetede arkadaşla- rından birinin birdenbire kalp kri- zinden vefat ettiğini ookurlar veya komşu çocuğunun romatizma geçir- diğini ve bunun kalbe vurduğunu, ayaklarının şiştiğini, zavallının pek perişan olduğunu duyarlar. 'Acaba bende de kalp var mı, günün bi- rinde tansiyonum yükselecek mi? diye endişeler belirmeye başlar. En- dişelerin bir kısmı yerindedir, bir kısmı ise tamamen yersizdir. İnsan daima bilmediği (şeylerden korkar. Karanlık bir odada elektrik düğme- sinin yerini bilirseniz korkmazsınız yıldırımın sebebini bilirseniz, ondan korkup ona tapmaya kalkışmazsı- nız. Kalp ve hastalıkları için kulak- tan işitilenlerin çoğu yanlıştır. Ruha korku, endişe veren cinstendir.İn- san içyüzünü bilince, gerçekleri öğ- renince korkusu da o nisbette aza lar." Prof. Lütfi Vural, işte bu tatlı ve akıcı üslüp içinde konuya girmekte bol ara başlıklı 31 bölüm içinde, hiç sıkmadan, merakı heran uyanık tu- tarak, kalp denilen organın ne oldu- gunu, hastalıklarının nasıl belirdiği- ni ve tedavi yollarının neler olabile- ceğini anlatmaktadır. Bu kitabın sadece bölüm başlıklarını vermek bile kitap hakkında sağlam bir hük- me varmağa yetecektir. İşte kitap- taki bölüm başlıklarından bazıları "Kalbin yapısı", "Kalb nasıl çalı- şır?", "Kalb hastalıklarının sebeple- ri nelerdir?", "Türkiyede kalb has- talıklarının en çok rastlanan sebeb- leri nelerdir?", "Hekim kalbinizi na- sıl muayene eder?", "Hekim-hasta münasebeti nasıl olmalıdır?", "Kalb Röntgeni", "Elektrokardiyogram ve balistokardiyogram", "Perikardist" "Asıl romatizma hastalığı ve roma- tizmalı kalb hastalığı", "Mitral Dar- lığı", "Mitral Yetersizliği", o"Mitra Hastalığı", "Aortik Darlık", "Aortik yetersizlik", "İskemik kalb hastalı- ü "Tansi- ileri gelen sinirsel ruhsal kalb has- talıkları", "Çarpıntılar", "Kalb ye- tersizliği", "Doğuştan kalb hastalık- ları", "Bacak damarlarının sertleş- mesi", "Varisler", "Beyin damarları- nın hastalıkları", "Şişmanlık hasta- lığı", "Gebelik ve kalb", "Ani; kalb durması ve kalb canlandırılması" İlhami SOYSAL 33