4 Aralık 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

4 Aralık 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

YURTTA OLUP BİTENLER lıyan harita ve plân çıkartma işi Zey- tinburnu ve Taşlıtarlada sonuçlan- mıştır. Şimdi sıra, gecekondu bölge- lerinin bu plana göre imarına gel- miştir. İstanbul Edebiyat Fakültesi için gelen amerikalı Sosyoloji Profesörü Hard, gecekondular hakkında çok ilgi çekici bir inceleme yapmıştır. İki yıl gecekondularda yaşıyan ve öğrencileriyle (o birlikte çok değerli bir araştırma yapan Hard'a göre, gecekondularda yaşıyan vatandaşla - ra yöneticiler, ikinci sınıf vatandaş muamelesi yapmaktadırlar. Meselâ içice iki şehir kimliğine bürünmüş olan İstanbulda, Müreffeh İstanbu- lun çöpü geç toplansa kıyamet kop- makta, fakat Gecekondu İstanbulun çöpleri hiç toplanmamaktadır. Mü- reffeh İstanbulda yapılan apartman- lara, kooperatif evlerine su ve e- lektrik derhal verilmekte; Gecekon- du İstanbul ise, bir mahalle çeşme- si için seçimleri beklemektedir. A- merikalı Profesör bu durumun son bulmasını istemektedir. Gene amerikalı oProfesörün ka- naatine göre, gecekondularda oturan- lar yerlerini (oyurtlarını (o bırakarak buralara yerleştikleri düşünülürse, akıncı, cesur bir ruha sahiptirler. Bunların bu hasletlerinden istifade etmek - Muhteşem Süleyman da ay- ni görüşe sahiptir ya..- gerekmekte- dir. Ayrıca, gecekondularda oturan- ların yüzde 97'si çocuklarını okut-" mak çabasındadır. Hükümet bu ça- ba içinde olan vatandaşlara yardım elini uzatmalıdır. Devletin, sanat fa- aliyetini gecekondu bölgelerine ka- dar uzatması şarttır. Bunların ya- nında sağlık hizmetleriyle, İstanbu- lu her zaman salgın hastalıklarla tehdit eden kanalizasyon derdinin de halledilmesi gerekmektedir. Peynir gemisi İmar ve İskân Bakanı Haldun Men- teşoğlu, geride bıraktığımız haf- tanın sonunda birgün bir AKİS'çiy- le yaptığı görüşmede, gecekondula- rın ıslahı hakkındaki kanun tasarı- sının bir-iki haftaya kadar Bakan- lar Kuruluna sevkedileceğini söyle- di ve gecekonduların, hiçbir mer- ciin görüşüne lüzum kalmadan yıkıl- masını sağlayacak bir maddenin Ta- sarıya eklenmesinin (düşünüldüğü nü bildirdi.Belediye Başkanları top- lantısında yaptığı konuşmasının ga- zetelere yanlış aksettiğini iddia e- den Menteşoğlu: Çeşitli belediye hizmetlerin- den yoksun, ıslahına imkân olma- yan, yâni tasfiye (bölgesine dahil bulunan gecekondular, yıkılacaktır. Ancak, önleme bölgesinde kendile- rine mesken temin edildikten sonra yıkılacaktır" dedi. içinin — Önleme bölgelerinde kendile- rine mesken temini geciken veya mümkün olmayan, tasfiye bölgesi- ne dahil vatandaşların gecekondusu nasıl yıkılacaktır?" şeklindeki soru- suna İse: — Bu, belediyelere düşen bir vazifedir. Kanun ne diyorsa, o yapı- lacaktır. Zaten, yapılmış bir gece- kondunun yıkılması hayli güçtür. Yıkılma kararının oOÖnce Belediye Meclisinden geçmesi şarttır. Üste- lik, gecekondu sakininin Danıştaya başvurma hakkı da vardır. Hukuk- çular da yapılmış bir ogecekondu- nun yıkılmasına taraftar değillerdir. Bunun için Tasarıya, yapılmış gece- konduların kolayca yıkılmasını sağ- layacak' bir maddenin konulmasını düşünüyoruz" karşılığını verdi. AKİS Aslında mesele oy kaygusuna da- yandığı için böyle bir maddenin -hem de AP Hükümetince- Tasarıya eklenmiyeceği, eklense bile uygulan- mıyacağı oOmuhakkaktır. Çeşitli ve gerçekleştirilmesi imkânsız vaad- lerle iktidara gelen Demirel de bil- mektedir ki, Tasarıya böyle bir madde konulması, önümüzdeki se- çimlerde AP'ye büyük ölçüde oy kay- bettirecektir. IV. Koalisyon Hükümetinin YTP' li İmar ve İskân Bakanı Recai İs- kenderoğlu, bu konuda kendisiyle görüşen bir AKİS'çiye şöyle dedi: — Hükümet yetkililerinin ver- miş oldukları o çeşitti beyanlardan yeni Hükümetin mesken politikası hakkında bir fikir (sahibi olmaya imkân yok. Ancak, Türkiyenin umu- mi mesken politikası ile gecekondu, problemini bir arada mütalea eder mahiyette bir görüş taşıdıklarını müşahede etmekteyim. Bu, çok bü- yük bir problem Olan gecekondu meselesini daha uzun yıllar toplu- mumuz içinde yaşatacağını göster- mektedir. Gecekondular için iyi bütçe- de büyük ve ayrı bir fon ayırma- dan, gecekondulu vatandaşlarımı- zın dertlerine radikal bir çare bul- maya imkân yoktur. Gecekondularda sayım yapılıyor "Ay ışığında çalışkur..." 4 Aralık 1965