4 Aralık 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

4 Aralık 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

AKIS 3 milyona yükseleceği tahmin edilen İstanbulda vatandaşların üçte ikisi gecekondularda yaşamak zorunda kalacaktır. Son istatistikler ise An- karada nüfusun yüzde 50'sinin, İs- tanbulda yüzde 25'inin, İzmirde yüz- de 20'sinin gecekondularda barındı- ğını ortaya koymuştur. İnşallah ve maşallah Gecekondu problemini halletmenin ilk akla gelen çaresi, yeni gece- kondu yapımını önlemektir. Halbu- ki, Hükümetin başlıca sorumlusu- nun gecekondu yapımım teşvik edi- ci nitelikte demeçler vermesi, prob- lemi daha da güçleştirmektedir. Be- lediye (o Başkanları (o toplantısında "Köyden şehire akının durdurulma- sına lüzum yoktur. Ekonomiler ge- liştikçe bu akımlar devam edecek- tir. Biz de farazi düşünceler yerine pratik tedbirlere yöneleceğiz" di- yen Başbakan Demirel galiba, ken- disi İktidar koltuğuna oturduktan sonra türk ekonomisinin hızla geliş- tiğini ve Türkiyenin hızla sanayileş- meye yöneldiğini ifade etmek iste- miştir! Pratik tedbirlere gelince... Bunun bir Demirel üslübu olduğunu belirtmeğe lüzum dahi yoktur. Oysa, gerek yabancı ve gerekse türk uzmanlar, hiç olmazsa gerçek bir sanayileşme devresine okadar köyden şehirlere akının durdurul- ması kanaatini taşımaktadırlar. Bu akın nasıl durdurulacaktır? Tarım alanında, en verimli çalış- ma mevsiminde dahi I milyon işsiz mevcuttur. Tahminlere göre, işsiz sayısı 15 yıl içinde 7,5 milyona yük- selecektir. Plânın öngördüğü yüzde 7 kalkınma hızı gerçekleşmiş bile, yeni açılacak iş imkânlarından ancak 6 milyon 800 bin işsiz yarar- lanabilecektir. Kaldı ki, kalkınma hızı hiçbir zaman yüzde 7 oranına ulaşamamıştır ve bu gidişte ulaşma- sı da şüphelidir. Toprak reformu- na karşı olan bir hükümetin köyden' şehire akını önlemesi imkânsızdır. Yeniden gecekondu yapımını ön- lemek için beş yıllık Kalkınma Plâ- nı büyük şehirlerde ucuz halk ko- nutlarının yapılmasını öngörmüştür. Plâna göre, 1963'de 10 bin, 1964'de 13 bin, 1965'de 16 bin, 1966'da 19 bin, 1967'de ise 22 bin halk tipi konutun yapılması gerekmektedir. Oysa, Plâ- nın 1965'e kadarki kısmı dahi ger- çekleştirilmemiştir. Gecekondu ya- 4 Aralık 1965 pımının durdurulması, dengesiz bir şehirleşmeyi önliyecektir. Zira, den- gesiz şehirleşmelerin ekonomik ve sosyal maliyetleri çok yüksek olmak tadır. AP'nin oy ambarları EE probleminin bir diğer ü de, mevcut gecekondula- rın islah, gecekondu mıntıkalarına sosyal hizmetlerin götürülmesidir. Nüfusunun dörtte biri gecekondu- larda yaşıyan İstanbulun, gecekon- dulardan müteşekkil iki ilçesi var- dır. Bunlardan biri Zeytinburnu, di- geri ise, içinde göçmenler için ya- pılmış Konutlar da bulunan Gazios- manpaşadır. Ayrıca, İstanbulun he- YURTTA OLUP BİTENLER İstanbul, içiçe iki ayrı şehir kimliği- ne bürünmüş ür. Bugüne kadar gecekondu bölge- lerinin ihtiyaçtan, yukarıda da be- lirtildiği gibi, hep politik amaçlarla ele alınmıştır. Çeşmeler iki gün son- ra kurumuş, yollar ise ancak iki-üç ay dayanabilmiştir. Bu yollar, serp- me asfalt denilen, uydurma yollar- dır. Kuvvetli yağmurlar bunları ha- rap etmeye kâfi gelmektedir. Gecekonduların susuzluğu da baş- lıbaşına bir derttir. Suç istatistikle- rine göre, Taşlıtarla ve Zeytinbur- nunda yaz aylarında Emniyete inti- kal eden kavga olaylarının yüzde 95'i çeşme başında cereyan etmek tedir. Gecekondularda hayat Kalkınan Türkiye men her yerinde a am var- dır. Zeytinbumu ve Kazlı e ar- tuk yin KASI şehir gel- miştir. E ip. Kâğıthane sl Ğül tepe, Kuştent, Beykoz, Ankara Asfal- tı üzerinde bazı bölgeler hep, 500 bin nüfuslu gecekondu bölgeleridir. Hattâ Teşvikiyede yeni kurulan Topağacı mahallesinin dev apart- manlarının dibindeki vadide de bir gecekondu mahallesi uzanmaktadır. Bu gecekondu o bölgeleri her türlü mahrumiyet içinde çırpınmaktadır. Buralarda yol, su, ışık, kanalizas- yon mevcut değildir. Hiç bir gece- kondu bölgesine belediye hizmetleri götürülememektedir. O kadar ki, İki İstanbul e yi ıslahı problemi o- lui defa Necdet Uğurun UR Başkanlığı sırasın- da ele alınmıştır. Sonradan, beş yıl- lık Kalkınma Plânının da istediği gi- bi, Uğurun ilk yaptığı iş, gecekondu bölgelerinin haritasını ve imar pla- nını çıkartmak (oolmuştur. (o Çün- kü haritası olmayınca şehrin o- kulu, meydanları, yolları yapılama- maktadır. Haritalar yapıldıktan son- ra, hiç oturulamıyacak gibi olan ge- cekondular, oturanlara yenisi sağ- lanmak şartiyle yıkılabilecektir. İyi- leşecek durumda olanlara da kredi sağlanacaktır. Uğur zamanında baş- 23