22 Ocak 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

22 Ocak 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

DÜNYADA OLUP BİTENLER bağımsızlıkla birlikte gelmiş değildir. Kendi kendilerini yönetme hakkını kazandıkları gün işlerin yolunda gideceğini sananlar, şimdi, hiç beklemedikleri güçlükler- le karşı karşıyadırlar. nen huzur, Afrikanın çoğunlukla fransızca ko- nuşulan batı kollarında, geçen yı- lın son iki ayı içinde, tam dört as- keri hükümet darbesi olmuştur. Bunların birincisi, eski bir Belçika sömürgesi olan Leopoldville Kongo- sundadır. Devlet Başkanı Kasavubu ile azledilen Başbakan Combe ara- sındaki geçimsizliğin (oülkeyi yeni karışıklıklara sürükleyeceğini süren Kongo ordusu lideri General Mobutu, yaptığı bir kansız hükümet darbesi ile iktidarı ele geçirmiş ve diktatrörlüğünü kurmuştur. Onun arkasında, eski fransız sömürgesi lotan üç ülkede -Dahomey, Orta A£ rika Cumhuriyeti ve Yukarı Volta birbirinin peşisıra askeri darbeler yapılmıştır. Bu darbelerin nedenle- ekonomik o hoşnutsuzluklardır. Bunun yanısıra, bazı darbelerin ar- kasında, Komünist Çin nüfuzunu temizlemek isteğinin yattığı söylen- mektedir. Daha bu darbelerin yarattığı tep- kiler geçmeden, geçen haftanın son- larına doğru, bu sefer de eski bir ingiliz sömürgesinde, hem de Afti- kanın en istikrarlı demokratik yö- netimlerinden birine sahip olduğu sanılan Nijeryada bir askeri darbe denemesi yapılmıştır. Gerçi bu dar- benin nasıl sonuçlanacağı şu satır- ların yazıldığı sıralara kadar belli değildi. Fakat isyancılar, hiç değil- se, ülkenin bazı kesimlerini kendi denetleri altına almasını başarmış- lardır. Dr. EMİN ÖZKAYAALP OPERATÖR GİNEKOLOG Kadın Hastalıkları ve Doğum Mütehassısı Adres : Denizciler Caddesi Saka Han (AKİS —741) Zoraki birleşme Bilindiği gibi, Nijerya, biri kuzey bölgesinde, ötekiler de güneyde olmak üzere, dört eyaletten kurul- muş bir federasyondur. Afrikanın en kalabalık ülkesi olan Nijeryada yaşayan 55 milyon insanın çoğu, kuzey eyaletine yerleşmiş bulun- maktadır. Buna karşılık, güney doğudaki eyalet de ekonomik ba- kımdan en gelişmiş eyalettir.. Batı ve orta-batı ülkeleriyle obenzerlik- ler göstermektedir. Kuzey eyaletinin halkının büyük çoğunluğu müslümandır. Güneyde yaşayanlar ise çoğunlukla hristiyan zencilerdir. Eğer Nijerya bağımsız- lık kazanırken ohalka kendi isteği sorulsaydı, o güneyliler, büyük bir ihtimalle, bağımsız olmak veya yanlarındaki fransızca konuşan ül- kelerden biriyle (birleşmek isteye- ceklerdi. İngiltere, bunu bildiği için Nijeryaya Okuzeyin oüstünlüğünde bir federasyon statüsü vermiştir. Güneyliler bu durumdan hiç mem- nun değillerdir. Geçen Ekim ayında yapılan Ni- jerya genel seçimlerinde, güneyde AKİS önemli hilelere başvurulduğu ileri sürülmüştür. Bir kuzeylinin baş- kanlığındaki federal hükümetin se- çimlere hile karıştırdığı ve güney- deki muhalefet partilerinin parla- mentoda gerektiği gibi temsil edil- mesini önlediği söylenmektedir. Fa- kat» tarafsız bir yorumcunun da de- diği gibi, eğer Nijerya seçimleri tam tarafsız bir biçimde yapılsay- dı, federasyon şimdiye kadar çok- tan dağılmış olurdu. Başka bir de- yişle, Nijeryada mesele, oy verme hürriyeti ile parçalanma arasında bir seçim yapmak meselesidir. Geçen hafta yapılan darbe dene- mesinde, Nijeryada (seçimlerden buyana hüküm süren huzursuzlu- gun büyük payı vardır. Bu deneme- nin nereye ulaşacağını söylemek şimdiden mümkün değildir ama, başarısızlıkla sonuçlansa bile, bun- n sonra Nijeryada işlerin eski- sinden farklı olacağından şüphe e- dilmemelidir. Ya güney eyaletlerine de bağımsızlık akımlarını durdur- maya yetecek nitelikte haklar tanı- nacak, ya da bugün olmasa bile ya- rın, Nijerya federasyonu çatlaya- caktır. Safak Manifatura - Mefruşat Mağazası Mehmet ve Turgut Güdüllüoğlu Zengin, yeni çeşitleri ile her cins ve kalitede Pamuklu, İpekli Kumaşlar, Perdelik ve Döşemelik mevcuttur. Yenişehir, Atatürk Bulvarı 886/A — Ankara Telefon: 12 77 50 (AKİS - 740) 22 Ocak 1966