22 Ocak 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 22

22 Ocak 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 22

TİYATRO Ankara Geçen yılın armağanları Sanatsevenler Klübü, geçen mev- sim, Ankara sahnelerinin en ba- şarılı kadın ve erkek oyuncularıyla en başarılı sahneye okoyucusunu seçmek için bir jüri kurmuş, jüri de bu sanatçıları seçmiş, hattâ ilân da etmişti. Geçen Pazar günü, Klü- bün Başkanı Munis Faik Ozanso- yun tertiplediği bir törenle, seçi- len sanatçılara, seçkin bir davetli topluluğu önünde, armağanları ve- rildi. Bu armağanlar bronz birer sta tüetten ibarettir ama, armağanın maddi değerinden çok, mânevi de- geri olduğunu (o söylemeğe lüzum yoktur. Geçen mevsimin en başarı- lı kadın sanatçısı seçilen Beyhan ürol -"Hizmetçiler" ve "İsyancı- lar"daki rolleri için- toplantıya gel- mişti. Armağanını Başkandan alır- ken oldukça heyecanlıydı. Ama he- yecanı, TRT muhabirine güzel ce- vaplar vermesine engel olmadı. Ge- çen yılın en başarılı erkek sanatçı- sı ise -"On İkinci Gece"nin Malvo- lio'su- Cüneyt Gökçerdi. Tiyatronun kollektif bir çaba olduğunu, bu ar- mağanı o çabaya katılan sanatçı ar- kadaşları adına da almakta olduğu- nu -ve bir idareci olarak da son Tot- sis mücadelesinden hayli tecrübe edindiğini- belirtmeği ihmal etmedi. Gizem yılın -"Ayak Bacak Fabrika- 1" ile en başarılı sahneye koyucu- su seçilen Güner Sümer ise, Anka- ra Sanat Tiyatrosunda, kendi eseri oynamakta olduğu için, törene gele- memişti. Armağanını, onun yerine, tiyatronun müdürü aldı. üp Başkanının tören sırasında bildirdiğine göre, bu armağanlar, bu yıl en iyi yerli oyun yazarı ile en iyi dekoratöre de verilecek, böy- lelikle yarışma tiyatronun bütün dallarını içine almış olacaktır. Ama galiba, gene de unutulmuş dallar kalacaktır: yılın en başarılı -kadın ve erkek- Opera şarkıcısı, en başa- rılı -kadın ve erkek- Bale sanatçısı ve Koreografi... Yeni "Köşebaşı" Ahmet Kutsi Tecerin unutulmaz oyunu "Köşebaşı", ilk oynanışın- 30 Oyun : "Bozuk Düzen", (2 bölüm). Yazan ve sahneye koyan: Güner Sümer. Tiyatro: Ankara Sanat Tiyatrosu. Dekor: Aktan Okan-Orhan Dinç. Işık : Özer Gökkuürt. Oynayanlar : Ekrem Yücel (Ömer), Ayberk Çölok (Turgut), semi ramis Pekkan (Demet), Güner Sümer (Hakkı), Elif Türkan Atam (Güzin), Aysan Sümercan (Handan), Serap Tayfur (Nermin Abla), Ok- tay Sözbir (Garson), Asaf Çiyiltepe (Gemici), İsmet Ay (Ragıp), Savaş Dinçel (Deri Ceketli). Konu : Yazar, kişilerinin sahneye çıkardığı yaşantısı için, "düzeni bozuk bir dünyanın bozuk düzenli bir ülkesinde yaşamak" diyor. Ge- çen mevsim İstanbul Şehir Tiyatrosunda gördüğümüz oyun, havalı -ve duygulu- bir sosyal çatı içinde, ortahalli bir ailenin -Erzincan felâketin den sonra büyük şehire göçetmiş ve yepyeni bir çevre içinde düzenini kaybetmiş bir ailenin-, baş aşa kalmış dört çocuğunun hüzünlü -ve şiirli- tablosunu çiziyor Beğendiğim : Yazarın, sağlam yapılı bir oyun akışı içinde, her biri- nin insanca gerçekliği "duyulan", canlı kişiler -ve tipler- çizmiş olması. Aktan Okanla Orhan Dinçin sade ve pratik dekoru içinde, oyununa, İs tanbuldaki aynı sıcak ifadeyi kazandıran, ölçülü sahne düzeni. İsmet Ayın Ragıp Enişte'de -sanat hayatının en başarılı kompozisyonu ola- rak- çizdiği ve şimdi daha da olgunlaştırdığı güzel tip. Serap Tayfurun onunkinden geri kalmayan Nermin Abla'sı. Semiramis Pekkanın -tec- rübesizliğine rağmen- çekiciliği olan -ve Ayşegül Devrimi aratmıyan Demet'i. Turgut'ta Ayberk Çölokun diri, ifade bakımından ayni rolü Gan olan İstanbullu meslekdaşını -Doğan Bavliyi- aşan, ölçülü oyu- . Asaf Çiyiltepenin Gemici'deki değişik ve başarılı kompozisyonu. Seleme : Küçük Ömer'de Ekrem Yücelin, Hakkı Ağabey'de Güner Sümerin, Güzin Abla'da Elif Türkân Atamerin, Handan'da Ay san Sümercanın, bu rolleri, sırasıyla, İstanbulda oynamış olan Mazlum Kiperi, Fuat İşhanı, Nedret Güvençi ve Nur Sabuncuyu ne yazık ki çok aratan, tutuk, yavan ve biteviye oyunları. Ankara temsillerinde eser, bu dört önemli rolde, etki ve ifade bakımından çok şey kaybetmiştir. Sonuç : Böyle olmakla beraber, Ankarada, mevsimin en başarılı bir- kaç yerli oyunundan biri, toplum yaşantımızın gerçeklerini yansıtması bakımından belki de en önemlisi... Lütfi AY A.S.T.'de "Bozuk Düzen" Yine de başarılı 22 Ocak 1966