22 Ocak 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

22 Ocak 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

AKİS HAFTALIK AKTÜALİTE MECMUASI İKTİSADİ VE MALİ Cilt : XXXV Sayı: 605 22 Ocak 1966 SAHADA Zam gören maddelerden birkaçı: Vita, et, soğan Pahalılık Menderes kıskacı (Kapaktaki mesele) Aşağıdaki mısralar, Karadeniz E- reğlisinde oveteriner (o hekimlik yapmakta olan bir memur vatanda- şın günlük bir gazeteye gönderdiği manzum taşlamadan aktarılmıştır. Pirinç 5'e, et 10'a, Vita dersen yok oldu, Fasulye 3,5'a, yemeyeli çok oldu. Tereyağı 20'ye, yoğurt zaten 5 lira, 400'le 500 lira, gayet normal bir kira. eh, doğrusu yakışır zeytinlerden ger- anlık Hanımlar! 10 liraya alınız sandık sandık. Yüzde 40'cık mı artmış hayatın seviyesi Oldu bize bu haber yılbaşı hediyesi. 1966 Türkiyesinde bilhassa sabit gelirli vatandaşlara becelleşecekle- ri meselenin ne olacağı artık anlaşıl- maktadır. Üzerine taşlamalar yazıl- mağa başlanan bu mesele, hayat pa- 4 AP'nin “Müreffeh Türkiye'si! halılığıdır. Mızrak çuvalı delmiş, Türkiyede oynanan oyunun pratik ve acı sonuçları ortaya çıkmaya başlamıştır. Artık hayat pahalılığın- dan bahsedenlerin karşısına Hükü- met, "söylediğiniz yalandır" diye çı- kamamaktadır. Durum resmi belge- lerle, fiyat endeksleriyle, rakamlar- la bellidir. Türkiye İş Bankasının çıkardığı bültende Ankara geçinme endeksi -1953 yılı 100 kabul edildiği takdirde-, 1964 ortalamasına göre 265 iken, 1965 Eylül ayında 286'ya çıkmıştır. Bu, yüzde 10'un üzerinde bir fiyat artışına tekabül etmekte- dir. Aynı bültende, bir yıl içinde top- tan eşya fiyatlarında yüzde 139, gı- da maddeleri ve yemlerde yüzde 159, sanayi hammaddeleri ve yarı mamüllerinde yüzde 10.7 oranında artış olduğu kaydedilmektedir. İs- tanbul Ticaret Odasının yayınladığı endekse göre ise, 1965 yılı başından itibaren 10 ay içinde fiyatlarda yüz- de 7.8'lik bir artış olmuştur. Bu yıl toplam olarak bütün malların fiyat- larında ortaya çıkan m resmi a- çıklamalara göre, yüzde 10.3'tür. Üstelik, bu resmi (açıklamalar olarak kullanılan o endekslere çi- mento, demir gibi temel malların fiyatları resmi fiyatlar olarak ko- nulmaktadır. Kiralar ve ısıtma masrafları ise yıllardanberi bu en- dekslerde, sabitmiş gibi yer almak- tadır. Oysa temel mallar karaborsa- da, kiraların ve ısıtma masrafları- nın seviyesi ise göklerdedir. Fiyat artışları pratik yollardan kontrol e- dildiğinde ortaya daha net bir tab- lo çıkmaktadır. Ankara Belediyesi Hal Müdürlüğünün cetvellerine ba- kılırsa. Halde satılan 33 malın top- tan fiyatları bu yıl, geçen Ocak ayı- nın ortalamasına göre yüzde 110 artmıştır! Bu şekilde yapılan be- 22 Ocak 1966