26 Şubat 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 13

26 Şubat 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 13

Atasagunun 20 Günü Türkiye gibi meselesi, derdi, yapılacak işi böylesine çok bir memlekette bir hükümet bir cumhurbaş- kanına yirmi günde kaç kararname imzalatır ve bun- lar ne hakkında olur dersiniz? Demirel Hükümeti, AP'li Cumhurbaşkanı Vekili İbrahim Şevki Atasaguna yirmi günde 36 kararna- me imzalatmıştır. Bunların tam 24 tanesi "nakil ve tâyin" ile ilgilidir. İşte, ei bazıları: T netim Kurulu Hükümet temsilcisi üye- si Yusuf Ziya Eralpin, Turizm ve Tanıtma Bakanlığı Müsteşar (oYardımcılığı görevinden alınarak, yerine Emin Hekimgilin atanması hakkındaki kararname. — Bolu Müftülüğüne Düzce Vaizi Hüseyin Varo- lun atanması hakkındaki kararname. — Diyanet İşleri Başkanlığı Teftiş Kurulu Baş- kanlığındaki 2. sınıf müfettişliğe, 3. sınıf müfettiş İb- rahim Atayın atanması hakkındaki kararname. — Diyanet İşleri Başkanlığı Teftiş Kurulu Baş- kanlığı 2. sınıf müfettişliğine 3. sınıf müfettiş Osman Niyazi Atayın atanması hakkındaki kararname. — Et ve Balık Kurumu Yönetim Kurulu Maliye Bakanlığı üyeliğine Güner Sarısözenin atanması hak- kındaki kararname Diyanet İşleri Başkanlığı Teftiş Kurulu Baş- emin 3. sınıf müfettişliğe Lütfi Doğanın atan- ması hakkındaki kararname. -DP'li olarak tanınan Doğanın, bundan bir süre önce çeşitli yerlerde olay- lara sebep olduğu için, görevine son verilmişti-. — Ticaret Bakanlığı İç Ticaret Genel Müdür Yar- dımcısı Sait Bilâl Çakıroğlunun, Tetkik Kurulu Baş- kanlığı emrine alınması hakkındaki kararname. "Başbakanın kocama yaptığı tek- dir: lif günlük hayatımızı değiştirdi. Sü- "İdare Meclisi Başkanı ve üye- lerinin idare amirliğinde, bankacılık- Turizm ve Tanıtma Bakanlığı Müsteşar, Yar- dımcısı Yusuf Ziya Eralpin Teftiş Kurulu Başkanlığı- na atanması hakkındaki kararnam — Yem Sanayii T.A.O. Yönetim. Kuruluna Genel Müdür Hüseyin Altuğ ile Genel Müdür Yardımcısı Se- lâhattin Tanrıkurt ve Muhasebe Müdürü Ömer Yıl- mazın katılmaları, Maliye Bakanlığı üyeliğine Kemâl Güvenin ve Tarım Bakanlığı üyeliğine İhsan Nazmi Tombuşun atanmaları hakkındaki kararname. — İstanbul Üniversitesine bağlı (o fakültelerdeki öğretim üyeleri arasında Profesörler Kurulu tarafın- dan yapılan ve Senatoca uygun görülen değişiklikler- le ilgili 8 kararname. — Sağlık Bakanlığı müfettişlerinden Bilâl Taran- oğlunun Donatım Genel Müdürlüğüne atanması hak- kındaki kararname. — İmar ve İskân Bakanlığı Teftiş Kurulu Başka- nı Namık Erverdinin Tetkik Kurulu üyeliğine, Teftiş Kurulu (Başkanlığına da Süleyman Sıtkı o Arıkanın atanması hakkındaki kararname. — Et ve Balık Kurumu Genel Müdürü İhsan Çan- darın görevinden alınarak, yerine Enver Batumlunun atanması hakkındaki kararname. — İller Bankası Genel Müdürü Selâhattin Babür- oğlunun görevinden alınarak (Başbakanlık Yüksek Murakabe Kurulu üyeliğine atanması, yerine AP'li Be- lediye Başkanı Vedat Ünsalın getirilmesi, Sağlık Ba- kanlığı Müsteşarı Nusret Fişeğin görevine son veril- mesi ve yerine eski DP milletvekillerinden Faruk İl- terin getirilmesi hakkındaki kararnameler ise onay- dan çıkmış, fakat bu yazının yazıldığı âna kadar Res- mi Gazetede yayınlanmamıştır. luna hazırlatmış ve Atasagunun ona- yından geçirtmiştir. leyman beyle kocam eski arkadaş- ta ve tırlar. Görevi kabul etmemesi için gayret sarfettim. Hatta münakaşa dahi yaptık. Demirelin bundan ha- beri olursa, belki anlayış gösterir. Ben gene mücadeleme devam ede- ceğim. İller Bankası Genel Müdürlüğü görevinden alınıp, Başbakanlık Yük- sek Murakabe Kurulunda kızağa çekilen Babüroğlu, rımlarım yüzde 102 oranında ger- çekleştirmiş, dürüst, başarılı, par- tizanlıkla ilgisi bulunmayan, hesa- bı açık bir kimsedir. Bütün uçu, DP milyonerlerinin taleplerine "pe- ki" dememektir. Bundan kısa bir süre önce İller Bankası İdare Meclisi üyeliğine yapılan bir tayin de, şu anda başın- da AP'li bir genel müdürün bulun- duğu Bankada, önümüzdeki günler- de neler olup biteceğini göstermek- tedir. Bakanlar oOKurulu kararıyla tayin edilen yeni üye, geçen devre AP Kars milletvekili olan Necmet- tin Akandır. Akanın tayini, İller Ban- kası Kanununa aykırı olarak yapıl- mıştır. Kanunun 14. maddesi şöyle- 26 Şubat 1966 bu kanunun konusuna giren teknik işlerde veya şehircilikte gör- gü ve uzmanlık sahibi olmaları ve uzmanlıklarına uygun yüksek tah- sil görmüş bulunmaları şarttır." Akan ise Hukuk Fakültesi me- zunudur ve ne bankacılıktan, ne tek- nik işlerden, ne de şehircilikten an- lamaktadır. Restorasyon havası Sağlık Bakanı Edip Somunoğlu- nun sevinci ise, kararnamesi IV. Koalisyon zamanında oÇankayaya sevkedilen Müsteşar Nusret Fişek ile Donatım Genel Müdür Vekili Na- hit Ardanın azledilmelerinden ileri gelmektedir. Nusret Fişek, AP'li Sağlık Bakanlarından Suat Seren zamanında görevinden alınmış, fa- kat Danıştay kararıyla yeniden göre- vine dönmüş olan bir yöneticidir. Fişeğin görevinden alınmasının se- bebi, IV. Koalisyonda Sağlık Bakanı olan Faruk Sükanın bazı usulsüz ve partizanca isteklerine demiş olmasıdır. Sükan, hazırladığı kararname onaylanmayınca, Gürse- lin rahatsızlığını fırsat e azil kararnamesini bu defa Somunoğ- Nihat Ardanın görevine son ve- rilmesinin sebepleri ise, üzerinde Ö nemle durulacakniteliktedir. Emek- li Hava Kurmay Albayı olan Nahit Arda, Sağlık Bakanlığında 1963 yı- lında uzman olarak çalışmağa baş- ladı ve görevinde gösterdiği başarı- ten atandı. görevinde de devam etti. Ancak, IV. Koalisyon zamanında Faruk Süka- nın partizanca istekleriyle başlayan çekişmeler, Somunoğlunun Bakan- lık koltuğuna oturmasıyla önemli gelişmeler gösterdi. Yeni Bakan So- munoğlu ile Arda arasında ilk an- laşmazlık, Plân gereğince, Somun- oğlunun seçim bölgesi olan Er- zurumda inşa ettirilecek depo ve a- tölye tesisleri konusunda ortaya çık- tı. Genel Müdürlük, yapılan çeşitli temaslar sonunda, 60 bin metrekare- lik bir arazinin ücretsiz olarak Ba- kanlığa yerilmesi için Erzurum Üni- versitesi ile anlaşmaya varmıştı. Bu nun üzerine gerekli çalışmalar ya- ıldı ve tesislerin inşası 25 Aralık 1965 tarihinde ihale edildi. Ne var ki