26 Şubat 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 26

26 Şubat 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 26

temsilcisi bulunan bütün ülkeler girebilmektedir. o Uluslararası bir seçme kurulu ve yine uluslararası bir jüri tarafından değerlendirilen filmler arasında birinciliği alan fil- min yönetmenine Turizm ve Tanıt- ma Bakanlığında üç kişilik bir e- kiple o Türkiyede kırk gün çalışıp turistik bir film meydana getirmek hakkı tanınmakta, bu ekibin bütün masrafları Turizm ve Tanıtma Ba- kanlığınca karşılanmaktadır. Geçen yıl bu festivale Polonya, Yugoslav- ya, Japonya, Fransa, Batı Almanya, Birleşik Amerika, Bulg aristan, İsra- il, İran ve Türkiye Bai uşları, Bu yıl daha çok sayıda ülkenin katıl- ması beklenmektedir. Balkan Festivali Fakat bu yıl Türkiyede festival de- nilince her şeyden önce Balkan Film Festivali akla gelecek ve bu konu herhalde epey tartışmalı ge- çecektir. Böyle bir görüşün bir ke- hanet sayılamıyacağı, ilki geçen yıl Varnada yapılan Balkan Film Şen- liği sırasında bazı resmi makamla- rın tutumuyla ortaya çıkmıştır. İlk Balkan Film Şenliği geçen yıl Tür- kiyede yapılacaktı, fakat aradaki kısazamandabir festival hazırla- manın güçlüklerini iyi bilenler, Tür- kiyede yapılacak festivalin bir yıl ertelenmesini o istemişler, bundan dolayı ilk Balkan Film Şenliğinin yeri olarak Bulgaristandaki Varna seçilmişti. Daha sonra festivale ka- tılacak türk filmlerinin seçilmesi, gönderilmesi gibi Oo meselelere sıra gelince, bürokrasinin çarkları işle- meğe başladı ve olmadık güçlükler çıkarıldı. Hattâ bu yüzden türk film- lerinin çoğu Varnaya kaçak olarak gitti. Bu tutumu gören bazı festi— val ilgilileri bu yıl Türkiyede yapıla- cak olan festivalin âkibeti hakkın da çok karamsar düşüncelere ka- pıldılar. Hatta son zamanlara ka- dar, Türkiyenin, kendisine ikinci de- fa gelen sırayı da kendinden sonra kine bırakması düşüncesi hakimdi. Fakat son günlerde İkinci Balkan Film Şenliğinin İstanbulda yapıl- ması kararlaştırıldı. Ancak bununla hiç bir şey çözülmemiş, aksine bir- çok çapraşık mesele ortaya çıkmış- tır. Bunların başında. Balkan ülke- leri arasında karşılıklı anlayışı ge- liştirmek üzere, UNESCO'nun aracı- lığıyla ortaya atılan ve Türkiyenin de resmen kabul ettiğini bildirdiği bu sanat ve kültür alışverişine kar- şı beliren sakat, samimiyetsiz, hat- tâ düşmanca davranış gelmektedir. Ağustosta yapılması gereken festi- val, bundan dolayı bizim bakımı- mızdan bir imtihan yerine geçecek- tir. 34 26 Şubat 1966