26 Şubat 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

26 Şubat 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

AKİS Cilt: XXXV HAFTALIK AKTÜALİTE MECMUASI YURTTA OLUP BİTENLER Millet Boş makam Cumhurbaşkanı Cemal Gürsel, bu satırların yazıldığı sırada tam iki haftadır Amerikada bir hastahane- de derin bir koma içinde bulunmak- tadır. Bunun, türk milleti için derin bir elem konusu olduğunda hiç kim- senin şüphesi yoktur. Ancak milli hüznün, bir Cumhurbaşkanlığı Me- selesini unutturmaması lâzımdır. nayasa, Cumhurbaşkanlarının geçici bir süre görevlerini yapamaz hale geldiklerinde yerlerinin o sü- re içinde nasıl doldurulacağını tâ- yin etmiştir. Nitekim Senatonun AP li Başkanı İbrahim Şevki Atasagun Cemal Gürselin görevini geçici bir süre değil, devamlı olarak yapama- yacak hale geldiği bütün doktorlar tarafından ittifak (ohalinde belirtil- miştir. Komanın daha günler ve haftalar devam etmesi ise imkânsız değildir. Cemal Gürsel eğer kendine gelebilseydi, şüphesiz ağır görevin- den bizzat istifa ederdi. Fakat orta da bir koma devresi obulunduğun- dan bu imkân kalkmaktadır. i hafta, ilk oObakışta sanıldığı ası değ Vekilinin hangi tasarruflarda bulun- duğunu bilmek vaktin İktidar tara- fından boş o geçirilmediğini göster- mektedir. Demirel Hükümeti bazı niyetlerinin .gerçekleştirilmesi için devletin en yüksek mevkiinde AP'li bir uysal Cumhurbaşkanı Vekilinin deceğini tayinle bunu türk milleti- ne açıklamak zamanı gelmiştir. Bir makamı doldurmak için bir insanın ölümünü beklemek de, pek zalimce bir davranış olmaktadır. Anayasa, oOCumhurbaşkanlığının e kadar süre Vekillikle idare edile- bileceğini tasrih Anayasa, görevi sürekli mek halinde yeni bir Cumhurbaşka- 4 Sayı: 610 26 Şubat 1966 I. Şevki Atasagun ile Demirel birlikte "Herkes gider Mersine, nı seçilmesi lüzumunu derpiş et- miştir. Şu anda durum budur. Ata- sagun, geçici bir süre görevini ifa edemeyecek halde bulunan bir Cum- hurbaşkanına değil, görevini artık i- fa edemeyeceği tıbben belli olmuş bir Cumhurbaşkanına vekâlet et- mektedir. Anayasa böyle bir Vekil- liğe cevaz vermemektedir. Derhal yapılacak iş, Cemal Gür- seli tedavi etmekte olan doktorlara Cumhurbaşkanının görevini obun- dan sonra yapabilip yapamayacağı- nı resmen sormaktır. Bunun gecik- tirilmesi Hükümete sorumluluk ge- tirecektir. Eğer doktorlar Cemal Gürselin sürekli olarak görevini ya- pamayacağını bildirirlerse Türkiye Büyük Millet Meclisinin, yetkisini kullanarak Türkiyenin yeni Cum- hurbaşkanını derhal seçmesi lazım- dır. Yok, doktorlar Cemal Gürselin görevini sürekli olarak oyapamaya- biz gideriz tersine..." cağını ifade etmezlerse Atasagunun Vekilliği Anayasa hudutlarının için de bir tabii durum olacaktır. Ama, vaziyetin bir tıbbi raporla tesbiti ve ona göre hareket edilme- si bu hafta kesin zaruret halini al- 'C. Başkanlığı Zoraki nefes (Kapaktaki aday) Bu haftanın başında Ankarada, iyi ve çabuk haber aldığı bilinen mü- esseselerin, gazetelerin ve radyo- nun telefonları bir ara sık sık çaldı. Meraklı sesler hep aynı suali sordu- lar: — Öldü mü?" Başkan Gürselin komasının mu- kadder sonuna erdiği hakkında Baş- kentte hiç bir haber yoktu. Radyo- lar da acaip ve sıkıcı programlarına devam ediyorlardı. Sonradan anla- 26 Şubat 1966