February 26, 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 5

February 26, 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 5
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

HAFTANIN İÇİNDEN «Demirel kafası» Dünyayı komünist yapmak isteyenler içinde Lenin Marx'tan akıllıdır. Türkiyeyi komünist yapmak is- temeyenler arasında Demirel İnönüden akılsızdır. Le- nin ve İnönü şartların önemini kavramış Kirsdeğe filozof Marx, kendi bir peşin hükmünün girdabında, kehanetinin en hayati kk nimda yanılmıştır. Demirel ise, aynı tarz bir hatanın içinde, Türkiyede komünist- leri her geçen gün, kendi arzusunun tam aksine, bi- raz daha güçlü, itibarlı ve tesirli kılmaktadır. Fikir olarak komünizm, bizde, hiç kimseden antikomünist Peyami Sefadan gördüğü yardımı görmemiştir. Şimdi politika ve toplum hayatında, kapitalist liberal Süley- man Demirelin şahsında kızıl cereyanlar mikropları- nı en verimli şekilde ürettikleri ve üretecekleri top- rağı bulmuşlardır. Bu tecrübesiz ve dünya görüşü hiç İktidar başının elinde Türkiyenin çi götürüldüğü, şu anda memleketin aklıbaşında h er aydınının derin derin düşündüğü bir husustur Marx, hadiselerin tabii sonu me proleter İhtilâlini bir kapitalist ileri sanayi memleketinde ön- görmüştür. Hattâ bunun, "fransız İorozunun ötüşü" ile başlayacağını XIX. Yüzyılın ortasından önce ilân etmiştir. Gerçi 1848'de öten fransız horozu Avrupada, pi ileri memleketlerde karışıklıklar çıkarmış- tır. Ama işl memleketlerde proleter İhtilâli başarı ka- anma r. Marx'ın kehaneti bu, protestan olmuş ve bir asil | kadınla evlenmiş yahudi filozofun hesaplarına hiç dahil etmediği memlekette, Çarlık e pat- lamıştır. O Çarlık Rusya ki Marx'ın, bütün eserlerinde görüşüne temel yaptığı şartlardan hiç birisine sahip değildi ve ileri sanayi memleketi olmayı bırakınız, bir geri tarım memleketiydi. Mükemmel bir sete bina eden Marx niçin bu hayati noktada yanılmıştır? Çünkü Marx, ci bilimsel dünya görüşü olarak methettiği diyalektiği her şey için tatbik etmiştir de, kapitalizmi bundan muaf tutmuştur. Marksist felsefeye göre "gerçekci ve bilimsel bir dünya görüşü, dünyayı karşılıklı etki ve değişmeler sahnesi olarak tanımak, herşeyin başka şeylerle karşılıklı Le uğradığım ve bu yüz- den bir şeyi kavra; mek için, daima onu * karşılıklı etki ve ME eni içinde düşünüp anlamak gerektir ğini kabulle baş Kapitalizm, ii diyalektiğin bu tarifine hak ka- ME emi Değişmelere uğramıştır. Hem de, nenin etkisi altında? Marx'ın getirdiği fikirlerin. Batı Av- rupa, onun kapitalist ileri sanayi memleketleri bu sa- yede, bir defa da eği tam üç kere bir proleter ihti- lâli başlangıcına bu sayede mukavemet etmiştir. Bu sayede, 1848 alimi atlatan Batı Avrupa: ün- ya Harbinden sonra da Almanya Liebknecht' lerin, Te- debour'ların, Rosa Luxembourg'ların eline geçmemiş, İtalyada 20 ve 21 Temmuz 1919 grevleri bir komünist idare doğurmamış ve Bela Kun Macaristanda tutuna- mamıştır. bni Dünya Harbinden sonra ise komünizm, Kızılordunun gii irmediğ iği hiç bir memlekette, "hadise- lerin tabii sonucu" olarak zafer kazanmamıştır. Eğer 26 Şubat 1966 Metin TOKER Marx, kapitalizmin aklını başına alabileceğini, karşı etkilerle onun da değişme akıllılığını gösterebileceğini hesaplasaydı tarihi hatasını işlemezdi. Ondan sonra ancak Lenindir ki dünyadaki komünist hâkimiyetinin kapitalist ileri sanayi memleketlerinden geçmediğini anlamış, sömürgelere göz koymuş ve kapitalizmin şa- hikası eki emperyalizmi ilân etmiştir. Lenin hesabı- na yaz Dün; arbinden sonra da kapitalizm, sömürgelerini tasfiye etmek suretiyle o kapıyı da, ka- pamasa bile, her halde açık halinden kurtarmıştır. Biraz dünya görüşü olan herkes bilir ki XIX. Yüz- yılın ikinci yarısında, meşhur Komünist Manifestosu- nu takip eden sosyal karışıklıklardan itibaren ileri dünyada e fikirlerin e mi devri e Bu sol fikirler Yüzyılın ikinc Süleyman nimel ve onun gaflet içindeki “ideal ar- kadaşlarınım O harp ilân ettikleri, komünistlik diye damgaladıkları, lanetledikleri ve Mi uğrattıkları fikirlerdir. Komünizmden kurt in bütün Batı Avrupa ortanın soluna geçerken bir, budala Çarlık İ- daresi, polis devletiyle komünistliği yenebileceğini sanmış, solcu avına çıkmış, solcuları ezerken ası münistlere itibar, şeref kazandırmış, onları insan hak- larının savunucusu haline getirmiş, iptidai mutlaki- yet sistemini ei een elinde kudret iin ettiği i için her şeyi yapabilirim sanmıştır. Marx gördüğü proleter ihtilâlinin bir bu memlekette başarı kazanması, çarların buna karşı silâhı yanlış seçmiş olmalarının sonucudur. va ei Mer kazandığından bu yana izde çok tercümesi yapılan Sakin Don'u oku- Kanlar Sİ lerde kütlelerin ateşli demagog hatipler tarafından ne basit mantık oyunları, âdi kışkırtma- lar ve tahriklerle, ne çocukca yalanlarla bolşeviklerin safına alındığını ibretle farketmiş olmalıdırlar. ei Don'da o Lagutinler, o Bunçuklar, o İvan Aleksiyeviç- ler insana, karşısında Çetin Altan var hissini vermek. tedirler. Böyle tipleri, bütün Batı Avrupa ortanın so- luna geçerken her solu düşman gören Çarlık Rusyası yaratmıştır ve Çarlık Rusyasının onlara tahammül- süzlüğü, Marx'ın proleter ihtilâlini kaçınılmaz yap- mıştır. Sadece din, hiç bir zaman komünist fikirlere kar- şı barikat teşkil etmemiştir. Leninin seferber ettiği bolşevik kütleler akşam eve döndüklerinde ikonları- nın karşısında tapınırlardı. Komünizme La gerçek baraj sosyal devlet, fikirlere karşı tahammül, all lığı sıhhat alâmeti saymayan bir iktisat anlayışı, ima: nı açığa vurup parayı gizlemek değil, ibadeti kapalı yapıp servetlerin hesabını açık tutmak, e mi tenkitleri susturmak yerine onları haksız çıkarmak 5 sosyal adalet yoluyla kütlelerin hayat seviyesini yük- seltmektir: Bunlar yeni keşfedilecek hususlar değil- dir. Bunlar pe ve başarıları sabit usullerdir. Ko için "Demirel kafası", Allahın türk bolşeviklerine inanılmaz bir nimetidir.

Bu sayıdan diğer sayfalar: