13 Ağustos 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

13 Ağustos 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

lerin üniforması, bizim eski Kuleli üniforması tarzında, Kızlar ise etek ve blüz giyiyorlar. Ya- zın, hepsinin ayağında beyaz lâstik ayakkabi- », Bunun: sebebi, talebenin -zehgini ve'fakiri beli olmaması, kimsede'bir kompleksin doğma- , Onun için, talebeler hemen farkediliyor- ' e eirellenin büyük kısmını teşkil ediyordu. Ama aynı yüzden, havasız kalmış sâlon hayli fena kokuyordu. Kokusai'de tuhafa” giden bir başka husus, »rkestradakilerin, tıpkı “bizim çadır tiyatrola- .mda olduğu gibi gömlekle . 'calmaları. Neden kızlarının mağmesine” uyup damsettikleri bir marştır. Japon okuyor da.. Sabahları her jâpon ai» lesinin bir gazete okuduğunu söylemekte hiç bir mübalâğa yoktur. Bunun bir sebebi, Jâpon- yadaki okuyup yazma niğbetinin yüzde yüzden 'az, yüzde 98'den her halde fazla olması. Memlekette yüzün üstünde gazete çıkıyor. Ama, . sanayide-dev müesseseler diyarı olan Japonya- da elbette gazete'sahasında da aynı'durum ola- caktır. Nitekim, sabah ve akşam baskıları ayrı hesaplandığı takdirde umum tiraj yekünu 45 Japon harflerinin al güçlüğüne rağmen Japonyada Glkly yazma bilenlerin nisbetinin yüz- de yüze yakın olması şaşırtıcı bir husus, Bundaki başlıca keramet, japonların tam bir eğitim sefer- berliğini gerçekleştirebilmiş olmaları, Seferberlik lâfla değil de, gerçekten yapılırsa japon alfabesi- nin resimlerini bile bütün 'bir millet pek âlâ öğrenebiliyor. böyle, anlamadım. Radio City'de-veya Folies - Bergöres'de her halde'çalgıcıları “kolları kıvrık gömleklerle düşünmek kolay değil. Revü, bütün revüler gibiydi. Yani, çeşitli sahnelerden müteşekkildi. . Japonca, ingilizce, fransızca, italyanca, almanca. şarkılar söyleni- yordu. Japon kızlarının meşhur amerikan De- niz Piyadesi marşıyla dansefmeleri başta tuhaf geliyor. Bu marşın, insan sanır ki, japonlarda başka -ve tatlı olmayan- bir hatırası vardır. Halbuki 1966 Japonyasının eğlence çevresinde amerikan Deniz Piyadesi marşı, sadece, rev 68 milyonu.geçen japon gazeteciliğine “ÜÇ Büyük- ler” diye bilinen üç gazete hâkim: Asahi, Ma- inişi ve Yomiuri. Bunlar, umum tirajın yarısı- nı sağlıyorlar. Yani jypon gazetelerinin tirajı» nın yarısını üç gazete sağlıyor, öteki yarısını yüz gazete. Üc Büyüklerin sabah tirajları üc- buçuk ile.dörtbuçuk, beş milyon arasında oynu- yor. Rekor,-Asahi'de. Asahi Şafak Gühesi de- mek, Bütün baskılarının umum yekünu, günde sekiz milyon kadar. Tokyoda onu ve Yomiuri'yi gezdim. Asahi'yi bir fabrika dolaştırır gibi dö» lâştırdılar, Zaten gazetenin fabrikadan da “pek