13 Ağustos 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 24

13 Ağustos 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 24

İKTİSADİ VE MALİ SAHADA AKİS gereken. işi de belirtmiş ve şöyle demişti : “—Kalkınmanız için dış yardım- lar önemlidir. Amâ bu konuda da- ha derine girmeyelim. Dış il lar önemliyse, iç imkânlarınızı yağa dereceniz dahâ da önlemi. ir, Geçen yılın "başlarında Türkiye- ye gelen ve türk ekonomisi üzerin- re bir rapor ymm ld Demuth'un, “onbeş yıl sonra kimin ne oem ğı belli la “dediğini ha tırlıyan- lâr, basın toplantısındaki bu söz lerinde herhangi bir çelişme göre- gemişlerdi. Bu basın toplantısından sonra, uluslararası raporların- da adı sık sık, Brezilya ve Arjan- tin gibi ülkelerle birlikte -ilgili ra- ülkelerden, durmadan borçlanan, faiz > taksitlerini ödeyemez hale - g ve ekönomileri altüst olmâsın diye, her defasında bir öncekinden daha da ağır şartlarla, tavizlerle (borç aramaya çıkan ülkeler olarak bah- * mıştır. Bu yöndeki. gâyretler, “sos- yal adalete uygun ve karma ekono- rılacaktır. Toplumun beslenme ve iyileştirmeye önce- lik verilecektir. Köyde veya şehir- de, gelirleri sadece ücretlerden do- muştur...” şeklinde devam eden, te minattan uzak sözleriyle Plânlama Teşkilâtına verdiği beş kelimelik karşılaş direktifin 1, konu ile YA yy van yararlı olacaktır. oalisyonda | numa mi hükümet parayi olduğu günle- 4 re kadar Plânlama Teşkilâtında “Amiral battı” oynamayan uzman- lar, bu karşılaştırmayı şöyle vap- maktadırlar : 1 — Demirelin direktif — olarak Plâncılara 'uzattığı ikinci beş yıllık kalkınma Plânı model alternatifi, *model dokümanında yer alan alter- natiflerden altıncısıdır. > Doküma- nın 43. sayfasındaki tabloda göste- rilen bu alternatif, yüzde 7 kalkın- ma hizı amacına göre hazırlanan alternatifler içinde, dış yardımlara en fazla bel bağlayanı, yurtiçi kay- naklarda en az geliştirme zorunlu- ğunu öngöreni ve ithalât ikamesi- ni en'düşük tutanıdır» Yani, Demir- elin seçtiği bu altıncı alternatif -Bi- rinci beş yıllık kalkınma Plânı so- nunda ekonomide ' sağlanan geliş- melerden sonra hangi, alternatif olursa olsun, nisbi olarak birinci Plâna göre daha az oranda dış açı- ğa dayanılacağı tabiidir-, yüzde 7 kalkınmaya vi kurulanların dışa en b 10 Demirel ise, basın Eti meni “ikinci Plân dö- neminde de dış yardım alınacağını, fakat bunun birinci (o Plândakine oranla daha az önemde olacağını” söylemektedir. Çok kişinin anlayâ- madığı nokta ise; “birinci Plâna * milk “e vi iç kaynaklar nisbi öne. mağ derin olduğudur. Azal sında, dı 258) (AKİS: ma, Demirel hangi altermatifi seçer- se seçsin, olacaktır. Önemli olan nokta, Demirelin en az azalmaya dayanan alternatifi seçmesidir. 2 — Bu altematifte, nüfus*artış bızı, Devlet İstatistik Enstitüsünün son nüfus “sayımında bulduğu. hıza dayanılarak, yüzde 2,5 olarak hesap- lanmıştır. Bu durum, Hükümete, meseleleri olduğundan da. daha pembe gösterebilme imkânı hazır- lâmaktadır. Yüzde 7 kalkınma hı. zımdan, nüfus artışı vüzde 3 hesâp- lanacak olursa, ancak yüzde 4 ora nında bir imkân ve gelir artışı hızı sağlayabilecek olan halka, Hükümet daha kolayca bu imkânı sağlamış PM — Demirelin seçtiği bu alter- ir diş yardımlara fazla bel bağ- lamasınin sebep ve belki de amacı budur», yeni vergi koymak, vergi sızmalarını önlemek, yâni Çorumlu çöpçüler vergi kaçıramıyorlar diye işler biraz gevşek tutulan bazı çev- relerde tedbirler almak, . Çorumlu Göpçüler vergi veriyorlar diye ver- si vermek istemeyen büyük toprak sahipleri üzerinde tedbirler almak N zorunluğu da yaratmamaktadır. İç kaynaklarda artış öngören -zaten bütün altematifler öngörmektedir - alternatiflerin içinde en düşük aâr- tış öngöreni bu alternatiftir. Diğer- leri 11 milyar, toplam beş yıl süreli vergi geliri artışı öngörmekteyken, bu. alternatif 9 milyarla yetinmek- tedir. Bu durum, “personel maaşlarına 25 milyar lira lâzım. Personel refor- mu hemen akla parayı getirmemeli” şeklinde konuşan, reforma niyeti olmadığı antaşılan Demirelin, bun- «dan böyle bu gibi konulara iltifat etmiyeceğini, memurlar için, en az geçim indirimi ertelemesinden mu af tutulacak dive söz verilen işçi- ler için bazı çevrelerin üzülmesi- nin düşünülmediğini . göstermekte: ir. 4 -— Demirelin seçtiği alternati- fe göre yapılacak ikinci beş. yıllık kalkınma Plânı uygulandığı takdir- de, 1972 yılında Türkiyenin dış açı- ğı, yıllık olarak 2.1 milyar lira ci- varında değil, 2 milyar 460 milvon . lira civarında olacaktır. Yani : dış açığı azaltmak bütün alternatitler- de ortak amaçtır. Fakat Demirel, dış açığı en az azaltmayı öngören alternatifi seçmiştir. âncılara da, bu yüzden; “ami- ral battı” oyununa hız vermekten başka yapacak iş kalmamıştır. 13 Ağustos 1966