13 Ağustos 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

13 Ağustos 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

YURTTA OLUP BİTENLER Demirel ve Saadettin Bilgiç gülüşüyorlar Son gülen iyi gülecek!. mıştı, Başbakan YALA önemli kısımlarını milletvekillerine tekrar» layıverdi. Ama örer tesiri yara tamadı ve te düştü, Demirelci milletvekilleri birer ikişer, “ama'” lar, “fakat"lar arasında; Hükümeti zayıf bulduklarını söylemeğe başla» yınca, gerçekten tuhaf bir durum meydana geldi. Demek ki, Hükümet meselesinde Demirelçi grup üyeleri bile muhaliftiler!.. Demirel öyle bir noktaya gelmişti ki, Hükümetinin Lim hg olduğunu, ikliğe lü. bulunmadığını söylediği an, Bakanları müstesna, bütün grup yaylacı olup çıkacaktı, O gün Demirelci milletvekilleri, Başbakana şu görüşü, diğer arka daşlarını temsil ediyormuşlar hava» sı içinde ilettiler: “Grupumuz kuv vetli, Hükümetimiz ekip olarak çok zayıf, Bu ay içinde başlıyacak gezi- den önce Hükümette değişiklik ya» pılmalı, kuvvetli arkadaşlara görev verilmeli ve yeni bir çalışma hamle- si ile Muhalefetin bu muhalefet ke- limesi hem CHP ve diğerlerini, hem de parti içindeki muhalefeti kastet- mekteydi. karşısına çıkılmalı, Hükü. mette değişiklik yapılmadan, Baş. bakan olarak gezive çıkmanıza razı değiliz.” Demirel artık, gösterebileceği bir mukavemet imkânı kalmadığını kesinlikle anlamıştı. Klâsik taktiği ile, engelin üstünden değil, eğilerek altından geçmeyi denedi ve hemen vaadde bulundu; AKİS “.— Seyahate çıkmadan önce Ka- ,- binede değişiklik yapmayı düşünü Yi Bu işi tamamlamaya çalışı- rum. Bugünlerde halledeceğim. Bütün arkadaşlar aynı görüşü belir- tiyor. Herkes değişiklik yapılmasını istiyor. Bu değişiklik olacak...” Demirel, zoraki vaadde bulundu- ğu bu, kendisi için uğursuz toplantı- dan çok sinirli çıktı. Hele resmini 'çekmeya hazırlanan foto muhabirle- riyle karşıkarşıya gelince kendine hâkim olamadı ve onlara bağırdı. Sesi öyle yüksek çıktı ki, otelin sâkinleri ve müstahdemleri - iyiden iyiye şaşırdılar. Ne bileceklerdi ki, Başbakan aşağıdaki toplantıda yeni bir yenilgiye uğramış ve kendinden yana *milletvekillerini bile başarılı olduğuna inandıramamıştır. Yaylacıların toplantısı Bulvar Palastaki toplantı ve konu- şulanlar, iki taraflı oynıyan AP'li politikacıların delâleti ile az sonra Yaylacılar tarafından öğrenilmişti, Yazının başında sözü geçen İcra Ko- mitesi toplantısı böylece kararlaştı- rıldı, Geçe İcra Komitesi, Şükrü Akkanın başkanlığında toplandı. Yaylacılar derhal bir durum muha- emesi yaptılar. Neden, Demirelci milletvekilleri de Hükümette deği şiklik talep etmeğe başlamışlardı? Yoksa onlar da mı Demirelin altın. dan çekiliyorlardı? Bu takdirde Baş- bakan yuvarlanıp gitmez miydi? Varılan sonuç bu kadar iyimser olmadı; Bu milletvekilleri Demire- lin altından çekilmiyecekler ve onu desteklemeye devam edeceklerdi Fakat politik geleceklerini bağla dıkları bu adamın kırdığı potlar bi ai geçmiş, Hükümet, iktidar ve hat tâ rejim için tehlike çanları çalma: ğa başlamıştı. Bu, elbette ki bu “Şey- taniler”i memnun etmemiş “ve sta» tükoyu' koruma telâşına düşürmü tü. Şimdi Hükümeti kuvvetli hale getirip, başlârı ve gelecekleri etra fında dolaşan tehlikeyi dağıtmak İs tiyorlardı. İşte Yaylacılar durumu böyle de gerlendirdiler. - Derhal alınan bilgi ler ve bunlar “üzerinde yapılan de gerlendirme, diğer milletvekillerine bildirildi. Yaylacılar bu bakımdan oldukça (teşkilâtı o çalışıyorlardı Hattâ, içiçe daireler şeklinde örgüt lenmişlerdi. o Bu muhalefet grupu nun en üzerinde ve dairelerin en içinde 9 kişilik İcra Komitesi vardı, Bu, en sık toplantı yapan organdı. Komitenin başkanı Şükrü Akkandı. Üyeler arasında Enver Kaplan, Sa- - 13 Ağustos 1966 -